• Erfdgt

Inför amning? Hjälp! :P

Jag är gravid, med andra barnet, och är i v.26 nu. Vi fick första barnet för 7år sedan, så det känns verkligen som att börja om från början igen. Jag kommer inte ihåg just något av den första graviditeten eller spädbarnstiden. Jag ammade dock aldrig första barnet pga diverse omständigheter. Jag vill gärna försöka amma andra barnet nu.

Men..

Hur gör man?! :P

Är det något jag oroar mig över så är amningen. Vad behöver man? Amnings-bh? Amningströjor? Amningskudde? När ska man införskaffa sådant?

• Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P
  • Afasi

När jag fick sonen köpte jag amningsinlägg och amningsbh:ar men det var nog allt. Fick senare köpa till en bröstpump, amningsnapp, ersättning och flaska. Ersättningen behövdes aldrig men det var skönt att slippa stressa upp sig över att barnet svälter ihjäl. Amningsnappen var det bästa i början men man ska inte använda den för mycket eftersom barnen lätt vänjer sig vid fel grepp då.

Gravid nu igen och när nästa barn kommer så tänker jag köpa amningsbh:ar, amningsinlägg, ersättning, flaska, amningsnapp samt bröstvårtskräm. Bröstmjölk är nog det bästa för såren men det har jag inte tålamod för när det gör så ont.

• Whitetrash86
    Emelius skrev 2013-12-10 15:52:31 följande:
    Jag pratade lite med min bm om kräm till bröstvårtorna men hon sa att det absolut bästa mot såriga bröstvårtor är bröstmjölk! så det tänkte jag köra på och se hur det funkar för mig när bebis kommer
    Ja bröstmjölk är det bästa.

Var så gott som aldrig sårig, trots att sonen aldrig kunde ta bröstet helt rätt eftersom jag varje timme pressa ut några droppar och smörjde lite.
    Blev även av med min psoriasis tillfälligt tack vare mjölken.
  • Erfdgt

Vi hade två katter och en hund, men katterna har flyttat till min makes syster nu. Katterna, åtminstone en av dom, var med sedan före dottern föddes. Hunden har vi haft i två år nu :)

Jag tror aldrig att vår hund skulle vilja skada barnet, absolut inte. Hon är däremot lite bufflig och van att få sova precis som hon vill i sängen. Hon sover extremt sällan nere vid fotändan :P

Jag tror att jag överlag skulle vara för nervös för att sova med bebisen i sängen ändå...

• Bambusa

ang amningskudde är de superlätt att sy själv, och köpa billigaste kuddarna på ikea och fylla med.. ja har sytt två, och ska ev sy en till en kompis snart..   är själv i v22 nu och ammade första, ska även amma denna lillskrutt..  jag har redan amningsbhar, och nån amningströja, men de funkar bra utan med, ja tänkte sy som ett litet förkläde att ha över oss just vid amningen, de har ju blivit sån hets mot amning offentligt :(  flaska rekomenderas inte vid tillägg, utan kopp. ja kommer inte ens köpa hem nån tetra denna gång.. dotter fick bara ont i magen när ja en kväll gav henne en liten kopp.. så då skrek hon i timmar istället, hon som aldrig skrek annars..

på kvällen har man en annan mjölk som gör att barnet sover bättre och dom brukar vilja snutta mest hela kvällen som om dom laddar upp sig för natten.. men den allra bästa mjölken produceras nattetid.. jag fick pumpa ur massor på natten för dottern sov så bra efter ha snuttat mest hela kvällen... annars kunde ja inte sova för de spände så mkt.. har ja så mkt denna gång blir överskottet till bb/neo  :D

• Flickan och kråkan

Hej alla! Vill man förbereda sig för amning och väl fungerande amning så är att skaffa kunskap om hur just amning fungerar det viktigaste. Diverse prylar har rätt liten betydelse även om det så klart är skönt med en bra sittande amnings-bh. Att amma är för de flesta lite av en konst och något man som mamma behöver lära sig tillsammans med sin bebis. Med första barnet är alla inblandade nybörjare. Lite lättare med nummer två och tre eftersom man som mamma då har erfarenhet och kunskap....inte alltid jättelätt ändå alla gånger .

En av anledningarna till att det är viktigt att vara påläst är att de första 3-4 dygnen är oerhört viktiga. Gör man rätt där så brukar resten flyta på relativt komplikationsfritt. Blir det fel där så kan det blev väldigt besvärligt på många sätt och ta lång tid innan det fungerar lätt och smidigt.

• supersötasilversara

Jag köpte inte hem något speciellt till amningeb innan första barnet föddes. Jag hade tänkt köpa amn.bh men hann inte eftersom dottern kom tidigare . Till andra barnets födelse och nu innan tredje barnets ankomst så har jag köpt amningsbh, amn.inlägg (engångs) och amningslinne. Ett jättebra tips är amningslinne från lindex, finns svarta och vita i jättebra kvalité och i lite längre modell . Jag har köpt till tex en pump i efterhand om jag behövt. Sårkräm har jag klarat mig utan. Amningskydde ä skönt men absolut inget måste, räcker med vanlig kudde eller inget alls. Det viktigaste är när bebisen börjat amma, be personalen kolla att bebisen har rätt grepp om bröstet, har den det så får man inga sår. Jag fick såriga bröstvårtor med första men efter 5-6 dagar visade en sköterska mig hur jag skulle se till att bebisen fck rätt grepp = inget mer ont. Med andra barnet var jag förberedd på såriga bröstvårtor, men det blev aldrig så eftersom sonen hade rätt grepp från början . Om kvällarna så vill de flesta bebisar amma mer eller mindre hela tiden. Man behöver oftast inte vara orolig att man inte har mjölk så det räcker, utan detvär en naturlig uppmatning inför natten. Börjar man stressa och testa ersättnibg direkt är risken att det mest blir stress och mindre amning.

• vad ska man heta

Du och din partner kan ju gå en amningskurs. Dom har jätteroligt på sånna kurser och den är gratis. Den är från vecka 20. Gå in på Amningshjälpen.se och kolla om det startar nån kurs nära dig snart vettja :)

• JohBo

Detta har funkat för mig:

Amningslinnen med tunna axelband och inbyggt stöd under bysten (finns på lindex och kappahl tror jag, och säkert på massa andra ställen). Det som var så bra då är att du kan ha dina vanliga tröjor utanpå, som du drar upp när du ammar. Linnet gör att du inte fryser om magen, och det blir dessutom diskret när du ammar ute bland folk. Till första barnet hade jag amningströjor, men var inte alls lika smidigt tyckte jag.

Tvättbara vattentäta amningsinlägg. Det är vanligt att det läcker ur bröstet när man ammar på det andra bröstet. Kan läcka lite nu och då i början, så det är skönt att ha något som förhindrar blöta fläckar på brösten Inte så kul. Finns engångsinlägg också, men tvättbara är både billigare och mer miljövänligt.

Bröstvärmare i ull. Jag hade i ull som hade silke på insidan mot bröstet (www.babyrino.se/amningsinlagg-14-cm/225-0)

Så ett råd: ta det lungt, och om det gör ont (för i början gör det lite ont när brösten vänjer sig, men det går över) tveka inte en sekund på att ringa till bvc - där brukar man kunna få hjälp. De kan titta hur det ser ut när barnet suger och se om man behöver hålla barnet annorlunda tex. Och se till att ha en bra bok vid soffan, för där kommer du sitta mycket i början

• kixan
    vad ska man heta skrev 2014-02-02 19:11:21 följande:
    Du och din partner kan ju gå en amningskurs. Dom har jätteroligt på sånna kurser och den är gratis. Den är från vecka 20. Gå in på Amningshjälpen.se och kolla om det startar nån kurs nära dig snart vettja :)

Precis vad jag tänkte tipsa om!
    A -03, F -05, V -10
  • Erfdgt

Det finns ingen sådan kurs i närheten här. Det börjar bli lite knappt om tid nu också. Jag går ju dock och träffar en BM via Aurora och hon skulle ha en extra genomgång om amning med mig och maken :) Det känns bra. Vi har också skrivit i min vårdplan att jag vill ha extra hjälp med amningen efter förlossningen.

Ullinlägg och engångsinlägg har jag, men amningsbh och ett par linnen tänkte jag införskaffa. Jag tycker det är svårt att hitta en bh dock. Det finns ingen butik här som har i min storlek och har prövat beställa, men blev fel.

Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P