Inför amning? Hjälp! :P
Detta har funkat för mig:
Amningslinnen med tunna axelband och inbyggt stöd under bysten (finns på lindex och kappahl tror jag, och säkert på massa andra ställen). Det som var så bra då är att du kan ha dina vanliga tröjor utanpå, som du drar upp när du ammar. Linnet gör att du inte fryser om magen, och det blir dessutom diskret när du ammar ute bland folk. Till första barnet hade jag amningströjor, men var inte alls lika smidigt tyckte jag.
Tvättbara vattentäta amningsinlägg. Det är vanligt att det läcker ur bröstet när man ammar på det andra bröstet. Kan läcka lite nu och då i början, så det är skönt att ha något som förhindrar blöta fläckar på brösten Inte så kul. Finns engångsinlägg också, men tvättbara är både billigare och mer miljövänligt.
Bröstvärmare i ull. Jag hade i ull som hade silke på insidan mot bröstet (www.babyrino.se/amningsinlagg-14-cm/225-0)
Så ett råd: ta det lungt, och om det gör ont (för i början gör det lite ont när brösten vänjer sig, men det går över) tveka inte en sekund på att ringa till bvc - där brukar man kunna få hjälp. De kan titta hur det ser ut när barnet suger och se om man behöver hålla barnet annorlunda tex. Och se till att ha en bra bok vid soffan, för där kommer du sitta mycket i början