• Erfdgt

Inför amning? Hjälp! :P

Jag är gravid, med andra barnet, och är i v.26 nu. Vi fick första barnet för 7år sedan, så det känns verkligen som att börja om från början igen. Jag kommer inte ihåg just något av den första graviditeten eller spädbarnstiden. Jag ammade dock aldrig första barnet pga diverse omständigheter. Jag vill gärna försöka amma andra barnet nu.

Men..

Hur gör man?! :P

Är det något jag oroar mig över så är amningen. Vad behöver man? Amnings-bh? Amningströjor? Amningskudde? När ska man införskaffa sådant?

• Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P
  • Erfdgt

Haha jag känner mig helt bortkommen gällande det här.

Allt jag kommer ihåg från första barnet var att jag var så less och arg på personalen som jag mest bara tyckte stressade och pressade mig. När jag väl bestämt mig för att inte amma, så kände jag inget stöd alls och enligt personalen var det egentligen inte ens ett tänkbart alternativ.

Amningsinlägg är det sådant man lägger i bhn? För att man inte ska läcka igenom. Bröstvårtscreme har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara bra :)

Hur har ni gjort på nätterna? Stiger ni upp varje gång? När vi fick dottern och hon bara åt ersättning, så var det ju väldigt enkelt att hjälpas åt och turas om med nattpassen hehe

• Erfdgt

Så ni har inte haft bebisen i spjälsäng eller vagga? Har ni haft ett typ sånt babynest i sängen då? Jag tror inte jag kommer våga ha bebisen i sängen, är rädd att hunden ska lägga sig rätt över och vilja mysa.

nkw, ja, tips på amningsbhar tar gärna jag också! Antar att alla har rätt stor byst, men jag har 85G-H redan före graviditet och amning, så gärna en modell som ger bra stöd.

Och värmande inlägg, bra, för mjölkstockning vill jag inte ha igen! Jag funderar på att köpa en liten sån handpump, bara utifall att. Samt att ha en förpackning ersättning hemma, just in case. Jag vet dock inte hur jag ska göra med nappflaska. Nu var det ju 7år sedan, men när dottern föddes och inte ville amma, så sa dom att man inte skulle använda nappflaska till ersättningen om man fortfarande ville försöka amma. Att det var bättre med en sådan liten kopp då. Jag har ingen aning..

• Erfdgt

Vi hade två katter och en hund, men katterna har flyttat till min makes syster nu. Katterna, åtminstone en av dom, var med sedan före dottern föddes. Hunden har vi haft i två år nu :)

Jag tror aldrig att vår hund skulle vilja skada barnet, absolut inte. Hon är däremot lite bufflig och van att få sova precis som hon vill i sängen. Hon sover extremt sällan nere vid fotändan :P

Jag tror att jag överlag skulle vara för nervös för att sova med bebisen i sängen ändå...

• Erfdgt

Det finns ingen sådan kurs i närheten här. Det börjar bli lite knappt om tid nu också. Jag går ju dock och träffar en BM via Aurora och hon skulle ha en extra genomgång om amning med mig och maken :) Det känns bra. Vi har också skrivit i min vårdplan att jag vill ha extra hjälp med amningen efter förlossningen.

Ullinlägg och engångsinlägg har jag, men amningsbh och ett par linnen tänkte jag införskaffa. Jag tycker det är svårt att hitta en bh dock. Det finns ingen butik här som har i min storlek och har prövat beställa, men blev fel.

• Erfdgt
    Bambusa skrev 2014-02-08 17:41:25 följande:
    ja åker till Ullared imorgon och ska kika på nya amningsbhar där, då ja tror dom ja har sen förra gången ev blir för små nu..  ska ja kolla om de finns storlek åt dig? 

Jag måste ha strl 85H, tror du det finns där? Jag visste inte att dom hade sånt där ens. Blir väl så när man bor i andra änden av landet :P haha
  • Erfdgt

Ja, jag har kikat på att beställa från England. Blir lite billigare, men samtidigt blir det onödigt krångligt många gånger om den man får hem trots allt inte passar. Bysten blir ju oerhört tung, är det redan nu, så därför vill jag försöka hitta en bh så snabbt som möjligt :) "Bara" ett linne hjälper tyvärr föga.

Ligger dock i magsjuka just nu, så har skjutit upp letandet tills jag är frisk igen :)

• Erfdgt

Nu är dottern här, v.34+5, och det blir ingen amning för min del. Tack ändå för alla tips! :)

• Erfdgt

Tack, men har lagt amningen åt sidan pga flera orsaker och fått bra stöd i det från personalen, så det känns bra :)

Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P