Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Barnvakt vid umgänge.

Kräv att ni gemensamt går till familjerätten för att fastställa ett umgänge, skriftligt och underskrivet. Då kan du också ta upp detta med att pappan lämnar barnet med en som inte kan svenska.

Att han ringer när han har lust att ha umgänge är ju knappast bra för vare sig dig eller barnet. Jag blev galen på mina barns pappa, jag kunde ju aldrig planera något när han häll på ¨så. Sen kom han inte heller alla gånger då han hade sagt, så då kunde jag inte heller planera in något.

• SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-12-10 13:03:50 följande:

Förenklat - nej. Han har rätt att ha sin tid även om  han kommer för sent

Men - missköter man ett fastställt umgänge finns det stor risk att man får minuspoäng vid en eventuell tvist.
    Ok, jag fick förklarat för mig att om pappan inte kom på utsatt tid och jag tog med mig barnen på lördagen dit jag själv hade tänkt åka så fanns ingen fara för att jag kunde ha ansetts hindra umgänge. Jag ska inte behöva ändra mina planer med kort varsel bara för att pappan inte brydde sig om att höra av sig och meddela ev ändringar.
  • SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-12-10 13:09:45 följande:

Det är därför jag skrev förenklat. Om du åker iväg med barnet är det inga probelm, du behöver inte stanna hemma på stand-by Probelmet, juridiskt, uppstår om pappan dyker upp där du är och du vägara lämna över.

Sen finns det en stor gråzon kring detta. Så avgörandet blir från falll till fall. Om pappan t ex meddelar att han blir fem minuter sen och mamman tar barnet 1 minuter över och drar i full fart med bilen åt andra hållet skulle det inte ses med blida ögon av en domstol om det blir tvist.
    Ah, du menade så. Ja, att inte ens vänta en minut är ju puckat anser jag.
Svar på tråden Barnvakt vid umgänge.