• Anonym (Vill inte)

Barnvakt vid umgänge.

Har en dotter på fyra år, jag och pappan har varit separerade i nästan tre år.
    Under dessa år har jag anpassat mig efter när han med kort varsel vill träffa dottern. För ett år sedan blrjade han nytt jobb och kunde då inte ha varannan helg under provanställningen, när han fick fast jobb så ville han först ordna bättre bostad. Detta har han gjort nu och jag ville då igen ha ett fast fungerande umgänge för dem (enligt jobbet blev han lovad varannan helg ledigt när han skrev papper). Nu ska han ändå jobba på helgerna för att han vill ha in mer pengar.

Jag kan tycka att det är ok att ha barnvakt emellanåt för att man måste ta ett jobbpass eller ska iväg på nåt speciellt. Problemet nu är att det är varje gång hon är där och att det är hans fru som inte pratar svenska. Frun har varit i sverige i två månader. Vi har inget papper på umgänge och jag vill inte lämna min dotter med en person som inte förstår henne. Självklart kan hon få fram om hon är hungrig eller liknande men hur ska hon kunna sätta gränser (vilket dottern verkligen behöver just nu) eller föra normala samtal. Pappan jobbar ju ändå, då kan hon ju lika gärna vara hemma.

Dottern är en riktig pain in the ass när hon har varit hos pappa. Hon är chefen i deras hem och får göra vad hon vill vilket jag känner blir ännu värre om hon ska spendera dagarna med någon som inte har språklig möjlighet att säga ifrån.
    Hur ska jag hantera situationen?

• Svar på tråden Barnvakt vid umgänge.
  • Anonym (Vill inte)

Ingen?

• Philippa

Jag hade hållt flickan hemma.....

• Kjell2

Risken med att vägra umgänge är att pappan tar saken till tingsrätten och får ett fastställt umgänge. Därefter blir huvudregeln att under era respktive umgängestider bestämmer ni själva till 100% om allt från barnvakt till annat.

Ni bör nog ta ett snack på familjerätten för att hitta en lösning som funkar.

• Anonym (Vill inte)
    Kjell2 skrev 2013-12-10 11:00:11 följande:
    Risken med att vägra umgänge är att pappan tar saken till tingsrätten och får ett fastställt umgänge. Därefter blir huvudregeln att under era respktive umgängestider bestämmer ni själva till 100% om allt från barnvakt till annat.

Ni bör nog ta ett snack på familjerätten för att hitta en lösning som funkar.

Ja, jag har föreslagit det innan men då tror han att jag vill "starta krig" som han säger, men jag kanske skulle boka en tid och se ifall han kommer när han väl får en kallelse.
  • Anonym (m,.-)

byt umgängesdagar. mot fredag-söndag till kanske måndag-onsdag istället. då är pappan hemma. det är ju inte hans hem hon ska ha umgänge med eller den nya frun. utan sin pappa.... då kan hon väl vara ledig från dagis och vara med pappa.

• Anonym (Vill inte)
    Anonym (m,.-) skrev 2013-12-10 11:16:41 följande:
    byt umgängesdagar. mot fredag-söndag till kanske måndag-onsdag istället. då är pappan hemma. det är ju inte hans hem hon ska ha umgänge med eller den nya frun. utan sin pappa.... då kan hon väl vara ledig från dagis och vara med pappa.

Det är inte alltid han är ledig så heller utan olika strödagar istället. Vissa pass är bara fyra timmar men på konstiga tider och jag börjar misstänka att han fortfarande jobbar extra på sitt gamla jobb också. Han lämnar aldrig sitt schema utan kan ringa mitt på dagen och säga att han är ledig en dag och vill hämta dottern. Det är också jättejobbigt, innan sa jag ofta ja men det blir för jobbigt att hela tiden ändra planer och inte kunna förbereda dottern för att han ska dyka upp som gubben i lådan.
  • SupersurasunkSara

Kräv att ni gemensamt går till familjerätten för att fastställa ett umgänge, skriftligt och underskrivet. Då kan du också ta upp detta med att pappan lämnar barnet med en som inte kan svenska.

Att han ringer när han har lust att ha umgänge är ju knappast bra för vare sig dig eller barnet. Jag blev galen på mina barns pappa, jag kunde ju aldrig planera något när han häll på ¨så. Sen kom han inte heller alla gånger då han hade sagt, så då kunde jag inte heller planera in något.

• Anonym (Vill inte)

Nej, så kände jag också så nu säger jag nej om det inte är planerat innan.

Om vi skriver ett avtal, t ex fre-sön. Om han då inte kommer fredag, är helgen förbrukad då sas? Om han vill hämta på lördagen istället, måste vi ställa upp på det då och finnas tillgängliga?

• Kjell2
    Anonym (Vill inte) skrev 2013-12-10 12:59:43 följande:
    Nej, så kände jag också så nu säger jag nej om det inte är planerat innan.
    Om vi skriver ett avtal, t ex fre-sön. Om han då inte kommer fredag, är helgen förbrukad då sas? Om han vill hämta på lördagen istället, måste vi ställa upp på det då och finnas tillgängliga?

Förenklat - nej. Han har rätt att ha sin tid även om  han kommer för sent

Men - missköter man ett fastställt umgänge finns det stor risk att man får minuspoäng vid en eventuell tvist.
  • SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-12-10 13:03:50 följande:

Förenklat - nej. Han har rätt att ha sin tid även om  han kommer för sent

Men - missköter man ett fastställt umgänge finns det stor risk att man får minuspoäng vid en eventuell tvist.
    Ok, jag fick förklarat för mig att om pappan inte kom på utsatt tid och jag tog med mig barnen på lördagen dit jag själv hade tänkt åka så fanns ingen fara för att jag kunde ha ansetts hindra umgänge. Jag ska inte behöva ändra mina planer med kort varsel bara för att pappan inte brydde sig om att höra av sig och meddela ev ändringar.
Svar på tråden Barnvakt vid umgänge.