• elso

Äggviteämnen i urinen??

Vad betyder det att man har äggviteämnen i urinen? Varför kollar dem det och kan det vara farligt för bebisen? Är det farligare med infektioner i underlivet, typ svampinfektion, när man är gravid än annars?

• Svar på tråden Äggviteämnen i urinen??
  • MimmiLina

Det behöver inte vara farligt med äggvia, det handlar väl om hur stora mängder det är. Håller det sig inom gränsvärdena så är det väl ok, iallafall sa min läkare så till mig när jag gjorde UVI-test efter en UVI. Äggvitan försvann inte meddetsamma efter att man blivit frisk så att säga.

• Jesssicaaa

jobbigt att behöva gå och ha ont..

• MimmiLina

tjej18 - Du kanske har skadat njurarna lite grann efter alla dina urinvägsinfektioner, så det är därför du har ont? Jag får alltid skitont i njjurarna om jag dricker för dåligt så njurarna måste arbete lite hårdare. Det hade jag inte innan alla UVI.

Tror njurarna blir lite tilltygade av sånt.

• Jesssicaaa

hade sista sk "urinvägsinfektionen" då jag var i v.4...och läkaren kollade inte ens med mig om jag var gravid och att det berodde på det. Jag visste ju inte själv att jag var gravid. så jag fick utskrivet doxyferm som man inte får äta under graviditet. Känns så lönlöst då de bara ger mig nya läkemedel för att se om det funkar, får ju alltid hur som helst tillbaka det. Antar att det kan vara lite ärftligt också...
    men jag har inte haft ngt sen novmeber iaf

• MimmiLina

Hmm..tänker... det finns nåt grejs från Hälsokosten tror jag som ska ändra miljön i urinblåsan, så att den blir mindre mottaglig för UVI. Kommer inte på vad det heter... Den ska man äta hela tiden har jag fattat det som, för att förebygga.

Låter ju skitjobbitg att alltid gå runt med besvär.

• Jesssicaaa

får se vad det blir för utredning nu då jag är gravid..de har gjort en massa prover iaf

• MimmiLina

Transbärsjuicer/piller från hälsokosten ska oxå vara bra kom jag på nu. Om gravida kan använda det har jag dock noll koll på.

• Jesssicaaa

tack för tipsen! ska lägga dom på minnet, iaf till sen

• elso

Förstår inte vad det är som kan bli farligt för bebisen?

• MimmiLina

elso - Om du har äggvita så kan det tyda på havandeskapsförgiftning. Det är nog därför. Och det är ju inte bra för bebisen.

• elso

Men är det någon idé att testa för havandeskapsförgiftning i vecka 13 om man inte kan få det förrän i slutet av graviditeten? Måste det inte vara något annan anledning? Eller är extra viktigt att njurarna är starka eller så under graviditeten? Jag hänger inte med riktigt.

Men Urinvägsinfektion är alltså INTE farligt under graviditeten? Jobbigt att behöva ha det sådär mycket i och för sig, och bra att kunna lindra innan det blir för jobbigt. Lider med er som har det ofta!

• MimmiLina

Urinprov testar äggvita
    Urinprov tas vid inskrivningen. Det görs för att se om det läcker äggvita, protein. Det kan i så fall vara ett tidigt tecken på att njurarna kan vara påverkade.

Provet kan också visa på urinvägsinfektion. I så fall får man lämna ett nytt urinprov för att kontrollera om det finns bakterier i urinen. Det tar ungefär en vecka innan man får svar. Om det finns bakterier i urinen kan man få behandling med antibiotika.

Äggvita i urinen kontrolleras också om man har ett blodtryck som stiger över en viss nivå. Äggvitan kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, preeklampsi, se nedan.

www.infomedica.se/artikel.asp&PreView=

• marmelade

Jag har högt blodtryck (undertrycket låg idag på 94) och så hade jag lite äggvita i urinen. Bm sa att det kunde vara tecken på havandeskapsförgiftning men att äggvitan också kunde tyda på en infektion och att havandeskapsförgiftning var väldigt ovanligt så tidigt i graviditeten, (v 15) Har man högt blodtryck redan innan (som jag har) har man det redan med sig och en kombination av högt blodtryck och äggvita behöver heller inte då tyda på havandeskapsförgiftning....

• Rose71

Hej alla,

Tack för era inlägg. Det lindrade min oro en del eftersom jag hade äggvita i urinen när jag var på inskrivning i v 6. Jag visste redan att jag hade haft det ett par veckor eftersom det skummar i urinen. Jag fick ingen som helst förklaring på MVC och de verkade inte tro mig när jag redan innan jag lämnade provet sa att jag hade äggvita i urinen. Nu har jag lämnat in en urinodling i allafall. Men jag tror då inte att jag har UVI.

Svar på tråden Äggviteämnen i urinen??