Hur stor försening handlar det om?
Har de några reservationer gällande lev.tid?
Skadorna på soffan var de förhoppningsvis inte medvetna om när de skickade den. Och det kan därför vara svårt att få kompensation för det.
Däremot är det mindre bra att de säger en sak och sedan inte håller det. Och inte heller hör av sig.
Det finns inget stöd i lagen för att ni ska få både en ny soffa och någon slags kompensation. I princip måste du/ni eller något ni äger tagit skada av det var fel på varan för att ni ska få något extra.
Fråga kan man visserligen alltid, men får ni något så handlar det troligen mest om att de är lite extra schyssta.
Men kräva - nej.
De har rätt att avhjälpa fel vid reklamationer och avhjälpande tar en viss tid.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
•få felet reparerat
•byta till en ny, felfri vara
•få prisavdrag
•häva köpet och få pengar tillbaka
•få ersättning för reparation
•hålla inne betalning
•få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.
...
Skadestånd för utgifter och förluster I vissa fall kan du få ersättning för de utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet hävts. Men det finns undantag då du inte kan få ersättning för utgifter och förluster. Prata med en konsumentvägledare om du behöver råd.
Exempel på kostnader och förluster som du kan få ersättning för
- utlägg för resor och transporter, till exempel om du behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad
- inkomstförluster, till exempel om du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
- prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
- andra förluster, till exempelvis om du inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på din bil
- skador på annan egendom som du har, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste inom rimliga gränser försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel kan du inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
Du kan läsa mer om regler för skadestånd under rubriken skadestånd i menyn till vänster.
Tänk på det här om du vill begära skadestånd Om du ska reklamera en vara och vill begära skadestånd för kostnader och förluster är det viktigt att du kan bevisa vilka kostnader du haft, till exempel ett intyg från din arbetsgivare om löneavdrag eller kvitton på utförda reparationer.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Forsening/
Konsumentköplagen skyddar dig om varan du köpt blivit försenad och inte levereras i tid.
Om varan du köpt blivit försenad och säljaren inte levererar i tid kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
•hålla inne en del av betalningen - tänk på att det är du själv som står för risken om du har hållit inne för stor del av betalningen. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
•hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet (levererar varan) - i undantagsfall kan det finnas hinder som gör att säljaren inte behöver fullfölja affären.
•häva köpet om dröjsmålet har stor betydelse för dig - du kan kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll.
Olika förseningar ger dig rätt till olika kompensation. Om en beställd bröllopsklänning blir försenad och levereras efter bröllopet kan du ha rätt att häva köpet och få skadestånd. En beställd bok som levereras för sent ger sannolikt inte samma rätt till kompensation.