• kerforsgren

    Kräva kompensation för trasig soffa???

    Jag och min sambo beställde en soffa över nätet från en sajt med bra betyg och omdöme. (Känns dumt å nämna från vilket företag först allt är utrett å fixat å vi fått vår personliga bedömning) För det första så var soffan försenad utan att vi blev underrättade. Om det är DHL eller företaget vi köpte soffan av vet jag inte. När den sedan väl kom hem så hade den 9 grova skador så gjorde soffan oanvändbar. Vi hade dessutom inte fått alla delar till soffan. En hel hörndel var försvunnen. Vi har fått stå med en halv soffa som tagit upp mer än halva vardagsrummet i över en vecka. Till råga på allt har vi varit tvungna å sitta på golvet då vi någon dag innan sålde våra soffor när vi flyttade ihop. Dom skulle skicka någon att hämta shabraket i fredags men ingen kom och vi blev aldrig underrättade om det heller. Först igår, måndags kom dom helt oanmälda och hämtade den. Företaget har självklart skickat oss en ny soffa utan extra kostnad men jag undrar om man kan kräva någon kompensation för detta besvär? Har talat med flera om det här å alla tycker att vi ska försöka iaf. En soffa är verkligen underskattad, man tänker inte på hur jobbigt det är att vara utan å vara tvungen att sitta på golvet. Ändå känns det lite girigt å begära kompensation ... Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Kräva kompensation för trasig soffa???
  • kerforsgren

    Ber om ursäkt att allt blev ihopskrivet. Skriver från telefonen och den registrerar tydligen inte retur/enter-knappen ....

  • Nyfikna72

    Hade det handlat om månader utan lösning i sikte är det väl en sak men omkring en vecka? Näe känns aningen överdrivet, köper man på nätet får man nog räkna med viss försening och att saker kan hända. Det är ju dessutom inte deras fel att ni skeppade iväg den gamla innan den nya fanns.

  • kerforsgren
    Nyfikna72 skrev 2013-12-11 08:30:31 följande:
    Hade det handlat om månader utan lösning i sikte är det väl en sak men omkring en vecka? Näe känns aningen överdrivet, köper man på nätet får man nog räkna med viss försening och att saker kan hända. Det är ju dessutom inte deras fel att ni skeppade iväg den gamla innan den nya fanns.

    Allt som allt har detta tagit oss exakt 1 månad men soffan var här i över en vecka... Fast när jag kollar almanackan så här den stått här i närmare två. 13dagar har den varit här! ;/ veckorna går fort nu vid jobb känner jag!
  • benhur

    Man skall alltid provgöka soffan innan köp. Då vet man vad soffan går för


    Att vara eller att inte vara
  • jassikan

    Hur stor försening handlar det om?
    Har de några reservationer gällande lev.tid?

    Skadorna på soffan var de förhoppningsvis inte medvetna om när de skickade den. Och det kan därför vara svårt att få kompensation för det.
    Däremot är det mindre bra att de säger en sak och sedan inte håller det. Och inte heller hör av sig.

    Det finns inget stöd i lagen för att ni ska få både en ny soffa och någon slags kompensation. I princip måste du/ni eller något ni äger tagit skada av det var fel på varan för att ni ska få något extra.

    Fråga kan man visserligen alltid, men får ni något så handlar det troligen mest om att de är lite extra schyssta.
    Men kräva - nej.
    De har rätt att avhjälpa fel vid reklamationer och avhjälpande tar en viss tid.

    http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

    Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.


    Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
    •få felet reparerat
    •byta till en ny, felfri vara
    •få prisavdrag
    •häva köpet och få pengar tillbaka
    •få ersättning för reparation
    •hålla inne betalning
    •få skadestånd


    Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

    ...


    Skadestånd för utgifter och förluster I vissa fall kan du få ersättning för de utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet hävts. Men det finns undantag då du inte kan få ersättning för utgifter och förluster. Prata med en konsumentvägledare om du behöver råd.


    Exempel på kostnader och förluster som du kan få ersättning för
    - utlägg för resor och transporter, till exempel om du behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad
    - inkomstförluster, till exempel om du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
    - prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
    - andra förluster, till exempelvis om du inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på din bil
    - skador på annan egendom som du har, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet

    Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste inom rimliga gränser försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel kan du inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
    Du kan läsa mer om regler för skadestånd under rubriken skadestånd i menyn till vänster.


    Tänk på det här om du vill begära skadestånd Om du ska reklamera en vara och vill begära skadestånd för kostnader och förluster är det viktigt att du kan bevisa vilka kostnader du haft, till exempel ett intyg från din arbetsgivare om löneavdrag eller kvitton på utförda reparationer.


    http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Forsening/


    Konsumentköplagen skyddar dig om varan du köpt blivit försenad och inte levereras i tid.


    Om varan du köpt blivit försenad och säljaren inte levererar i tid kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
    •hålla inne en del av betalningen - tänk på att det är du själv som står för risken om du har hållit inne för stor del av betalningen. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
    •hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet (levererar varan) - i undantagsfall kan det finnas hinder som gör att säljaren inte behöver fullfölja affären.
    •häva köpet om dröjsmålet har stor betydelse för dig - du kan kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll.


    Olika förseningar ger dig rätt till olika kompensation. Om en beställd bröllopsklänning blir försenad och levereras efter bröllopet kan du ha rätt att häva köpet och få skadestånd. En beställd bok som levereras för sent ger sannolikt inte samma rätt till kompensation.

  • Monchichier

    Nej det kan du inte. 
    Eller kan, kan du ju, men du har ingen laglig rätt att få kompensation.
    Läs konsumentköplagen är mitt tips.

  • kerforsgren

    Ringde dom idag och förklarat allt som hänt. Dom skulle ha skickat oss en ny soffa som "är påväg" idag kom den. Allt vi fick är den saknade delen från förra (trasiga) beställningen. När jag pratade med dom i telefonen sa dom at vi redan fått soffan... Vi har fått en hörndel. Inte ens hälften av soffan fick vi. Nu säger dom även att dom har tappat bort vår soffa... Den skulle komma i veckan (1 månad efter vi gjorde första beställning) men nu när dom inte ens vet vart den är, och vi bor i norr lär det säkert dröja till nästa vecka vi får soffan ....

  • Lena

    Jag hade hävt köpet det verkar inte veta vad de sysslar med.

  • kerforsgren

    Dock så har det varit skitsvårt att hitta en soffa som passar vårt vardagsrum i rätt prisklass! Vill verkligen ha denna soffa ;/

  • kerforsgren

    Nu har vi fått den nya soffan men fått en del som är felvänd så den inte går att montera ihop ... Seriöst vad är det här??

Svar på tråden Kräva kompensation för trasig soffa???