• Livlig

Efterlyser lättlagad barnmat!

Hej 
    Jag ställer mig lite förvånad till din rubrik. Lättlagad barnmat? Ett barn som är snart två bort rimligen äta det som övriga familjen äter ( förutom vid allergier)  och det som ställs fram på bordet. 

Vad barn tycker om är  så generellt så låt dem smaka, prova, laga, testa, spotta ut. Men då gäller det att föräldrarna har ett öppet sinne för mat och matlagning och inte bara servera snabbmakariner och köpköttbullar och några vilsa grönsaker i ena hörnet. 

Vi lagar aldrig särskid barnmat till barnet. Redan från starten åt dottern vuxenmat ( alltså maten vi åt) men då tog jag ut hennes portion innan jag "vuxenkryddade"

Jag blir livrädd när jag går på resturang och ser särskilda "barnmenyer" med köttbullar, pannkaka och korv. VARFÖR???? Det vore så mycket bättre om alla rätterna gick att får som barnportioner. 

( Denna s.k barnmat som serveras på resturang är givetvis helfabrikat, det förstår ni va? Och givetvis den sk "finare" vuxenmaten. Säg den kock som orkar står och rulla köttbullar när det bara är till en barnmeny) 

Du efterlyste receptförslag:

Måndag: Falaffel i bröd, yoghurt/myntasås, grönsallad. ( Googla på falaffelrecept så slipper du köpa färdiga)

Tisdag: Quinaplocksallad. Barn brukar ogilla blandade sallader som är röriga, låt var och en komponera sin egen sallad av det som ni gjort i ordning.

Onsdag: Pasta med svampsås. Görs mejerifri med iMat och glutenfri med glutenfripasta ( Prova gärna pastan från ala eco gjord på soja eller mungbönor. , Beställs på nätet eller finns i hälsokosten 

www.alaeco.se/kategori/Pasta 

Torsdag: Ärtsoppa och pannkaka. Gör pannkan i ugnen om du inte har tid att steka en och en. Gluten och mjölkfria pannkakor görs om du byter mjölken mot vatten och mjölet mot Teff

Go green har ärtor som är klara på femminuter. Du har fortfarande inte tid? 

Fredag: Tacos är det va, som serveras i stugorna

Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!