• Anonym (Elin)

Aggressionsproblem humörsvägningar

Aggressionsproblem humörsvägningar.

Jag har upptäckt att jag har problem med att hantera ilska, ledsamhet, besvikelser, rädsla och ångest i nära relationer.

Jag beter mig helt normalt i offentliga sammanhang i skolan, på jobb och överallt annat.

Men jag vet att jag har stora problem i nära relationer, med nära vänner, pojkvänner, föräldrar och syskon.

Jag började bli  arg när jag var runt 12 år vilket brukar va normalt smälla i dörrar, skrika och ha mig. Jag lugnade ned mig något vid 15-16 någonting.

Jag hade en pojkvän mellan 17-21 år som kränkte mig psykiskt och fysiskt.

Jag har problem i nära relationer att jag kan bli väldigt arg , jag kan även i vuxen ålder (25 år) bli så arg att jag gör sönder saker, jag kan slåss, och säga hemska saker.

Dagen efter ångrar jag mig alltid. Mår väldigt dåligt över det här. Någon som varit med om något liknande och som fått hjälp?

Det jag mår mest dåligt av är att jag har gett mig på min mamma och min syster som är 19 år fysiskt flera gånger senaste åren.

• Svar på tråden Aggressionsproblem humörsvägningar
  • Anonym (...)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 17:41:20 följande:
    Vad åt du?

Jag har inga barn men om jag skaffar det i framtiden vill jag självklart ha löst alla mina personliga problem innan dess.
    Citaopram.

Ja med alkohol kunde jag bli hemsk.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (...) skrev 2013-12-11 18:03:31 följande:
    Citaopram.

Ja med alkohol kunde jag bli hemsk.
    Har du slutat att dricka alkohol?

Känns så ovanligt att vara som jag.

Tänker att de flesta tjejer/kvinnor är lugna, snälla och ordentliga.
  • Anonym (...)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 18:04:28 följande:
    Har du slutat att dricka alkohol?

Känns så ovanligt att vara som jag.

Tänker att de flesta tjejer/kvinnor är lugna, snälla och ordentliga.
    Nej. Men eftersom jag har två småbarn så blir det mer sällan.
    Men som sagt, citalopramen har dämpat mitt humör avsevärt. Inte en enda gång sen jag började med dem har jag blivit sådär galen som jag kunde bli innan.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (...) skrev 2013-12-11 18:06:53 följande:
    Nej. Men eftersom jag har två småbarn så blir det mer sällan.
    Men som sagt, citalopramen har dämpat mitt humör avsevärt. Inte en enda gång sen jag började med dem har jag blivit sådär galen som jag kunde bli innan.
    Vad gjorde du när du blev galen?

Jag är rädd för att skaffa barn när jag är som jag är.  Inte för att jag någonsin skulle ge mig på ett barn eller ett djur det finns bara inte, har väldigt stor sympati och gör aldrig illa någon som är liten.

Mer att jag kan bli aggressiv med mina syskon, mina föräldrar och pojkvänner.
  • Anonym (SSRI)
    Anonym (...) skrev 2013-12-11 17:35:31 följande:

Jag har haft samma problem. Har kunnat bli så otroligt arg och det har inte kunnat stoppas!

Men för snart två år sen så började jag på SSRI för att hantera min ångest (har två småbarn och stressen blev för stor). Efter det har jag NOLL problem med ilskan. Den är helt hanterbar! Såå skönt!

Hur mycket ssri äter du och har du några biverkningar? Min läkare har sagt att ssri kan hjälpa mot ångest o aggressioner o är sugen att prova men biverkningarna verkar jobbiga!
  • Anonym (Elin)
    Anonym (SSRI) skrev 2013-12-11 18:13:49 följande:
    Hur mycket ssri äter du och har du några biverkningar? Min läkare har sagt att ssri kan hjälpa mot ångest o aggressioner o är sugen att prova men biverkningarna verkar jobbiga!
    Jag har ätit soloft och setralin mot depression och ångest. Tyckte inte det hjälpte mot min aggression.

Eller inte vad jag vet.

Jag fick massor med biverkningar, krypningar i kroppen, kraftig ångest, mardrömmar, utsöndring av bröstmjölk, finnar.
  • Anonym (Är likadan)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 17:53:18 följande:
    Har du diagnos?

Jag ger mig mest på min mamma och min syster.

Utreds fortfarande.

Soloft och Sertralin är ju samma sak. Åt också enbart dessa i samband med depression i vintras.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Är likadan) skrev 2013-12-11 18:47:29 följande:

Utreds fortfarande.

Soloft och Sertralin är ju samma sak. Åt också enbart dessa i samband med depression i vintras.
    Vet du vilka diagnoser de prövar sig fram för? Hur går en utredning till?
  • Anonym (Är likadan)

Vad jag gör när jag blir "galen";

Blir mycket aggressiv både psykiskt och fysiskt. Har bl.a. slagit min man, hotat med kniv osv. Mina barn däremot, jag kan bli arg, men aldrig aggressiv fysiskt mot dom.

Diagnoser det pratas om är biopolär och/eller instabil personlighets störning.

• Anonym (Är likadan)

Utredning göra utav psykolog tester i samråd med psykiatrikern jag går hos. Min utredning är ganska bred med tanke på att jag fortfarande lider av en förlossnings depression. Men problemen mer aggression osv har alltid funnits där men upptagits nu när jag fått kontakt med psykvården.

Svar på tråden Aggressionsproblem humörsvägningar