• Anonym (Elin)

Aggressionsproblem humörsvägningar

Aggressionsproblem humörsvägningar.

Jag har upptäckt att jag har problem med att hantera ilska, ledsamhet, besvikelser, rädsla och ångest i nära relationer.

Jag beter mig helt normalt i offentliga sammanhang i skolan, på jobb och överallt annat.

Men jag vet att jag har stora problem i nära relationer, med nära vänner, pojkvänner, föräldrar och syskon.

Jag började bli  arg när jag var runt 12 år vilket brukar va normalt smälla i dörrar, skrika och ha mig. Jag lugnade ned mig något vid 15-16 någonting.

Jag hade en pojkvän mellan 17-21 år som kränkte mig psykiskt och fysiskt.

Jag har problem i nära relationer att jag kan bli väldigt arg , jag kan även i vuxen ålder (25 år) bli så arg att jag gör sönder saker, jag kan slåss, och säga hemska saker.

Dagen efter ångrar jag mig alltid. Mår väldigt dåligt över det här. Någon som varit med om något liknande och som fått hjälp?

Det jag mår mest dåligt av är att jag har gett mig på min mamma och min syster som är 19 år fysiskt flera gånger senaste åren.

• Svar på tråden Aggressionsproblem humörsvägningar
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Är likadan) skrev 2013-12-11 18:50:35 följande:
    Vad jag gör när jag blir "galen";

Blir mycket aggressiv både psykiskt och fysiskt. Har bl.a. slagit min man, hotat med kniv osv. Mina barn däremot, jag kan bli arg, men aldrig aggressiv fysiskt mot dom.

Diagnoser det pratas om är biopolär och/eller instabil personlighets störning.
    Jag sitter och läser om saker vad jag kan ha funderar både på ADHD, bipolär, instabil personlighetsstörning och några till.

Hur reagerar din man när du blir arg?

Är det någon som är fysisk mot dig?

Jag har gett mig på både min mamma , pappa och , mina två systrar och min bror fysiskt. Både min pappa , min mamma och min ena syster har gett igen i vuxen ålder.

Det värsta jag har gjort var när jag blev så arg på min syster att jag tänkte hälla hett vatten över henne, hejdade mig i sista sekunden och lät det hamna på golvet istället.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Är likadan) skrev 2013-12-11 18:53:32 följande:
    Utredning göra utav psykolog tester i samråd med psykiatrikern jag går hos. Min utredning är ganska bred med tanke på att jag fortfarande lider av en förlossnings depression. Men problemen mer aggression osv har alltid funnits där men upptagits nu när jag fått kontakt med psykvården.
    Vad gör du när du blir aggressiv?

Jag känner mig extra annorlunda just för att jag är kvinna. 
  • Anonym (...)
    Anonym (SSRI) skrev 2013-12-11 18:13:49 följande:
    Hur mycket ssri äter du och har du några biverkningar? Min läkare har sagt att ssri kan hjälpa mot ångest o aggressioner o är sugen att prova men biverkningarna verkar jobbiga!
    Jag äter 50 mg...ganska mycket...
    Ja i början fick jag ökad ångest men det var ganska snabbt övergående. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (...) skrev 2013-12-11 19:35:47 följande:
    Jag började med 25 mg sen efter ett år 50 mg, så du tycker det hjälper?
  • Anonym (SSRI)
    Anonym (...) skrev 2013-12-11 19:35:47 följande:
    Är tanken att du ska äta dem "för evigt"? Läste om biverkningar som tappad/minskad sexlust, viktuppgång. Har du märkt av något sådant? Jätteintresserad av att prova i alla fall, skulle verkligen vilja bli mer lugn och inte hetsa upp mig för allt!
  • Anonym (Elin)
    Anonym (SSRI) skrev 2013-12-11 19:42:43 följande:
    Är tanken att du ska äta dem "för evigt"? Läste om biverkningar som tappad/minskad sexlust, viktuppgång. Har du märkt av något sådant? Jätteintresserad av att prova i alla fall, skulle verkligen vilja bli mer lugn och inte hetsa upp mig för allt!
    Testa , alla läkemedel fungerar olika på olika personer, olika biverkningar.
  • Anonym (Är likadan)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 18:54:47 följande:
    Jag sitter och läser om saker vad jag kan ha funderar både på ADHD, bipolär, instabil personlighetsstörning och några till.

Hur reagerar din man när du blir arg?

Är det någon som är fysisk mot dig?

Jag har gett mig på både min mamma , pappa och , mina två systrar och min bror fysiskt. Både min pappa , min mamma och min ena syster har gett igen i vuxen ålder.

Det värsta jag har gjort var när jag blev så arg på min syster att jag tänkte hälla hett vatten över henne, hejdade mig i sista sekunden och lät det hamna på golvet istället.

Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 18:56:02 följande:
    Vad gör du när du blir aggressiv?

Jag känner mig extra annorlunda just för att jag är kvinna. 

Jag tycker absolut inte du ska sitta och leta dig till eller diagnostisera dig själv. Jag talar av egen erfarenhet, jag vet man vill veta ALLT! Men... vad du har för diagnos kan enbart en läkare/psykolog ställa, eller hjälpa dig med, för att få rätt hjälp. Dom gillar inte ordet "diagnos" där jag går utan vill hjälpa utifrån de problem man upplever.

Så mitt råd, sök hjälp nu, du har inget att förlora, och det kan bara bli bättre bara du får hjälp att hantera allt som far omkring i huvudet.

Man kan söka hjälp på en öppen psykiatrisk mottagning genom egenremiss (du skriver ett brev där du beskriver dina problem och att du vill ha hjälp). Jag kom till psykvården genom psykakuten - inte att rekommendera.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Är likadan) skrev 2013-12-11 21:07:54 följande:

Jag tycker absolut inte du ska sitta och leta dig till eller diagnostisera dig själv. Jag talar av egen erfarenhet, jag vet man vill veta ALLT! Men... vad du har för diagnos kan enbart en läkare/psykolog ställa, eller hjälpa dig med, för att få rätt hjälp. Dom gillar inte ordet "diagnos" där jag går utan vill hjälpa utifrån de problem man upplever.

Så mitt råd, sök hjälp nu, du har inget att förlora, och det kan bara bli bättre bara du får hjälp att hantera allt som far omkring i huvudet.

Man kan söka hjälp på en öppen psykiatrisk mottagning genom egenremiss (du skriver ett brev där du beskriver dina problem och att du vill ha hjälp). Jag kom till psykvården genom psykakuten - inte att rekommendera.
    Jag har också varit på psykakuten en gång fick en remiss för 3 år sedan men jag var dum och slutade gå. Jo det är klart att de vet bäst.
  • Anonym (Är likadan)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 21:10:30 följande:
    Jag har också varit på psykakuten en gång fick en remiss för 3 år sedan men jag var dum och slutade gå. Jo det är klart att de vet bäst.

Men då är du ju inte "okänd" för dom. Ring imorgon och fråga hur dom vill att du skall gå tillväga. Allt kan bara bli bättre! Och ring direkt imorgon, lova mig det, sånt här tar tid, man får vänta oerhört länge inom psykvården, bäst att ta tjuren vid hornen med en gång. Nu är det ju snart jul också och allt ligger "nere" ett tag, men om du kommer igång nu så är du iaf på god väg.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Är likadan) skrev 2013-12-11 22:02:45 följande:

Men då är du ju inte "okänd" för dom. Ring imorgon och fråga hur dom vill att du skall gå tillväga. Allt kan bara bli bättre! Och ring direkt imorgon, lova mig det, sånt här tar tid, man får vänta oerhört länge inom psykvården, bäst att ta tjuren vid hornen med en gång. Nu är det ju snart jul också och allt ligger "nere" ett tag, men om du kommer igång nu så är du iaf på god väg.
    Jo ska det.
  • Anonym (...)
    Anonym (SSRI) skrev 2013-12-11 19:42:43 följande:
    Njaa..egentligen inte. Det tog ju ett tag att hitta en balans på vilken dos som passar just mig. Nu har jag hållit mig på den här dosen i snart 8 månader. Just nu vill jag inte sluta...men ja, nån gång kanske. Jag får ju se vad min läkare tycker men än så länga har hon inte sagt något om att sluta.

Jag har inte haft några av dessa problem. Vissa ska ju inte kunna få orgasm på SSRI men det är ingen skillnad för mig! Och jag har inte gått upp ett gram :)

Men klart att biverkningarna skrämmer!! Fy, listan är ju tjock som en bok :-O

Du får ta kontakt med din husläkare och höra om det kanske är något för dig!
  • Anonym (Är likadan)
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-11 22:10:59 följande:
    Jo ska det.

Hur har det gått idag?
  • Anonym (Psykologstudent)

Om man har svårt att hantera sin ilska kan detta vara ett sätt för att komma vidare för att få hjälp och/eller stöd. Det här är en hemsida som har skapats av psykologstudenter vid Linköpingsuniversitet:

Står allt inte rätt till i din relation?

DELTA är ett kostnadsfritt internetsystem
    med syfte att hjälpa individer som utövar någon form av våld
    i sin relation och inte vet vad de ska göra åt sin situation.

Läs mer här! www.iterapi.se/delta

• orolig2121

TS, det är inte så att du också har tomhetskänslor och att du är väldigt rädd för att bli övergiven när du är i en kärleksrelation? Hur reagerar du om din kärlekspartner reser bort ett tag, är det lugnt eller blir du väldigt upprörd av det?

Svar på tråden Aggressionsproblem humörsvägningar