• ensamärstark

Tempar/Fertility friend

Hej!

Hade tänkte börja tempa. Har lite oregelbunden mens men misstänker stt jag ofta inte har något ägglossning.

Har ni några tips åt mig? Vad behöver jag tänka på? Tips på bra termometer?

Bra sida stt läsa om detta, gärna svensktextad :)

• ensamärstark
    tempnörden skrev 2017-11-06 08:51:22 följande:

HEj!

Kul att du vill tempa!

Det är möjligt att Natural cycles har text på svenska. Fertility friend är på engelska. Om man lär sig lite termer så är den inte så jättesvår att förstå ändå tycker jag.

Angående termometer så förordar NC och FF en sådan med två decimaler, som mäter i munnen under tungan. vaginalt ska tydligen också vara pålitligt.

Jag själv använder en vanlig febertermometer från apoteket med bara en decimal. Jag har märkt att det fungerar för mig, jag ser förändringen i temperaturen ändå. Det där är olika för alla, så det är upp till dig hur mycket du vill lägga på en termometer helt enkelt.

Ett tips är att ha termometern vid sängen, kanske med papper och penna eller så att du skriver upp det i mobilen direkt. Det mest tillförlitliga är att ställa klockan på samma tid hela veckan (jag vet, skittråkigt på helgen). Om du har oregelbundna arbetstider så blir det lite svårare att få tillförlitliga värden, du får göra ditt bästa att mäta på morgonen när du vaknat efter tre till fem timmars sammanhängande sömn.

Jag har barn och att få sammanhängande sömn är inte en lyx jag upplever särskilt ofta, men får faktiskt rätt rimliga värden ändå. Men det vet jag eftersom jag har tempat såpas länge så att jag har något att jämföra med, 

Man kan också försöka notera vilka slags flytningar man har. Men börja du med tempen så får det andra komma sen :)

Tack för ett jättebra svar!

Det med flytningarna kommer bli svårt för mig då jag har typ samma flytningar genom hela cykeln :/ kommer det vara jätteviktigt o få in? Eller räcker det med bara tempen?
  • ensamärstark
    tempnörden skrev 2017-11-07 12:10:14 följande:

För att hitta ägglossning räcker det med bara tempen :)

Men tempen ger ingen ledtråd i förväg, men det är du medveten om antar jag ;)

Har du provat att kolla på flytningarna genom att använda fingrarna och "hämta upp" lite runt livmodertappen? Det bör märkas ganska stor skillnad beroende på vilken tid i cykeln det är.

Japp. Har testat genom

Hela cykeln. Det enda som är annorlunda är vad jag tror är första eller andra dagen efter ägglossning så det är ganska torrt o tjockt.

Resterande tid av cykeln är typ samma jämt
  • ensamärstark
    tempnörden skrev 2017-11-07 14:37:35 följande:

jaha där ser man!

en del har väl mer sparsamt medans andra har mer helt enkelt!

Hoppas att tempandet ska funka för dig )

Ja, jag har aldrig någonsin haft sådana äggviteflytningar iaf. Har pco med o min läkare sa att han inte trodde jag hade ägglossning så ofta så det kan ju förklara en del. Men jag har ju mens varje månad om än lite oregelbundet.

Jag skickade efter temp förut. En basaltemp från billiga-testet med två decimaler :)

Jättespännande o börja med detta
  • ensamärstark
    Mimipig skrev 2017-11-08 09:42:02 följande:

Jag fick heller aldrig äggviteflytningar förut, inre heller fulla utslag på ÄL-stickor, men jag fick ÄL ändå. Blev gravid i maj. (Som tyvärr slutade i abort pga ej friskt foster). Det märkliga är att nu, efter den graviditeten får jag både starka streck på ÄL-stickan och äggviteflytningar. Jag har också pco. Men verkar ägglossa varje cykel.

Beklagar det du fick vara med om, måste känns väldigt hårt!

Jag provade bidrottninggele ett par månader för att stärka ägglossning men detrubbande bara upp cykeln ännu mer o jag fick kortare lutealfas o massor av mellanblödningar :/ hoppas tempningen kommer få mig stt förstå mig på min kropp lite bättre
  • ensamärstark

Jaha, här var jag duktig och skulle börja tempa,

Grejen är stt jag har blödit nu i fem dagar som jag trodde var mensen. Testade negativt i söndags :/

Vad tror ni är frågan om?

Jag fattar inget o vågar inte ens bli glad!!

• ensamärstark
    Mimipig skrev 2017-11-10 23:39:47 följande:

Men - det borde ju betyda gravid. Kontakta din gyn för en koll och besked! Jag har läst om massor på fl som blött men varit gravida. Det verkar inte helt ovanligt. (Och jag vågar mig på ett grattis!!!)

Jo jag förstår att jag är gravid. Men tänk om det är ett pågående missfall menar jag mer :(

Hade en kemisk graviditet förra månaden med så är rädd stt även detta är på väg ur mig :(

Jag har billiga stickor hemma jag får testa med i helgen o se om dom vissr ökning på teststrecken.

Men till en tempfrågs då.

Jag hann ju bara tempa två morgnar här. O tempen har varit 36.18 båda gångerna, ska man inte ha hög temp om man är gravid?
  • ensamärstark

Eftersom min graviditet nu blev ett missfall, hur gör jag då med tempandet? Fortsätter jag dom vanligt bara? Eller fyller jag i något extra?

Gravtesten visar fortfarande ytterst lite positivt kan det oxå påverka tempen o göra den otrovädrig?

• ensamärstark

Hej! Kommer FF kunna hitta min äl denna månad tror ni? I och med stt jag inte tempot så mycket på grund av missfallet?

Svar på tråden Tempar/Fertility friend