• Anonym (undrande)

3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?

Jag har en manlig barndomsvän som varit gift med en kvinna i 4 år. För ett tag sedan blev hans fru gravid. Barnet är nu 3 månader och föräldrarna ska skiljas. Pappan älskar givetvis sitt barn och undrar nu hur det blir med vårdnaden.

Det mest troliga är ju delad vårdnad men vad säger juridiken om detta? Finns det någon regel om hur länge ett spädbarn ska vara med mamman? Hur länge då isf? När får pappan börja ha barnet hemma hos sig?

• Svar på tråden 3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?
  • Arbetsvegan
    The Doctor skrev 2013-12-26 01:05:32 följande:
    Naturligtvis är det så, jag ville bara påtala att det faktiskt händer. Förmodligen mindre ofta numera när man är så snabb på att separera istället för att först försöka ta itu med problemen. Folk ger upp för lätt numera.
    Fast det tycker jag är en jäkla massa moraliserande, att folk ger upp för lätt. För eg, vem vet när "för lätt" är det, var går gränsen och hur mycket lidande anses vara tillräckligt för att vara moraliskt försvarbart att gå skilda vägar?

• The Doctor
    Anonym (v) skrev 2013-12-25 19:43:40 följande:
    jag blir så trött av alla inlägg vi ska skiljas vi har barn på några månader.  det jag undrar är viste ni inte om att ni inte passade i hop innan ni fick barnet? varför skaffar man barn om  man har så svårt för varandra barn är inga leksaker även de har känslor. sedan  säger jag så här det tar tid att växa in i föräldrarollen det går inte på några månader. vad jag också har förstått så blir det en chock för många män hur livet blir när de har fått  barn. man får faktiskt kämpa lite också man blir bara så trött. jag och min man har kämpat i 16 år det var inte lätt med spädbarn vi var trötta men vi sprang inte och skilde oss vi har 4 barn.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Arbetsvegan skrev 2013-12-26 01:08:10 följande:
    Fast det tycker jag är en jäkla massa moraliserande, att folk ger upp för lätt. För eg, vem vet när "för lätt" är det, var går gränsen och hur mycket lidande anses vara tillräckligt för att vara moraliskt försvarbart att gå skilda vägar?

Det må vara hänt, men det är så jag upplever det om man ser till bekantskapskretsen. Vi talar naturligtvis inte om missförhållanden såsom misshandel och droger etc utan om att människor kommer ifrån varandra lite och ger upp istället för att försöka leta sig tillbaka till varandra.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (v)
    Anonym (varför) skrev 2013-12-25 22:24:30 följande:

Jag håller helt med dig! Och klart att det är lika dåligt av kvinnan att lämna mannen. Jag är bara lite förbannad då min man lämnat mig med en 6 månaders. Ber om ursäkt för mitt uttalande. Tycker bara de är så skamligt!
    Ja det är skamligt en del behöver växa upp och förstå att livet är inte som på film
  • Arbetsvegan
    The Doctor skrev 2013-12-26 09:34:57 följande:
    Det må vara hänt, men det är så jag upplever det om man ser till bekantskapskretsen. Vi talar naturligtvis inte om missförhållanden såsom misshandel och droger etc utan om att människor kommer ifrån varandra lite och ger upp istället för att försöka leta sig tillbaka till varandra.
    Nej, det gör inte jag heller utan jag pratar också om "vanliga" välfungerande vuxna. Vi har då olika erfarenheter, jag har svårt att se hur andra ska kunna avgöra när ett par har kämpat tillräckligt men det är en vanlig föreställning, att man påstår att folk skiljer sig för lätt. Konstigt nog är det aldrig någon som kan berätta var den där magiska gränsen går som gör att det är moraliskt försvarbart att skiljas.
  • Anonym (hmm)
    FIame skrev 2013-12-25 22:40:26 följande:
    Svinigt ja

... men ljuset i tunneln är att de kan köra 50-50 redan nu, inga problem. Är bägge föräldralediga deltid är det ju ganska bra, jag rekommenderar 2-2-3 dagar (1 vecka/alternerande).

Eller så kör de en föräldrapengsperiod i taget. Vid 6,5 månader - 7 månader så har ju mammapengen tagit slut och det är dags för pappapengen.

Det vill säga 5-2 när mamman är föräldraledig (dvs han hämtar barnet fredag kväll och sen hämtar hon tillbaka barnet måndag. Detta sålänge hon är mammaledig. Sen när han blir pappaledig så skiftar de, så att pappan tar ut sina 5 vardagarna och mamman hämtar fredag, och pappa hämtar tillbaka måndag.

Hälsa vännen.
    Helt förkastligt då barnet används som en rättvisepryl som slängs fram och tillbaka baserat på föräldradagar och föräldrarnas behov av rättvisa.
    Bara för att det funkat för din dotter (om det nu gjort det) så betyder inte det att det funkar för alla barn att sluta ammas och att tas ifrån den förälder den knutit an till.
    Det finns ju en anledning till att det inte rekommenderas övernattning hos UF förrän vid ett års ålder. Det är ju inte direkt ett påhitt för att vara elak mot UF.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-27 11:12:20 följande:
    Helt förkastligt då barnet används som en rättvisepryl som slängs fram och tillbaka baserat på föräldradagar och föräldrarnas behov av rättvisa.
    Bara för att det funkat för din dotter (om det nu gjort det) så betyder inte det att det funkar för alla barn att sluta ammas och att tas ifrån den förälder den knutit an till.
    Det finns ju en anledning till att det inte rekommenderas övernattning hos UF förrän vid ett års ålder. Det är ju inte direkt ett påhitt för att vara elak mot UF.
    Tragiskt om barnet enbart får knyta an till en förälder om de bor ihop. Bebisar kan knyta an till fler än en person även om vissa inte tror det och har barnet bott med båda och båda tagit ansvar och knutit an ska man inte rucka bort den ene till förmån för den som har bröst.
  • Arbetsvegan
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-27 11:12:20 följande:

Det omvända gäller också, vilket många "glömmer", att det fungerar utmärkt för många. Barnen bollas naturligtvis inte fram och tillbaka, det är bara ett fånigt icke-argument, uttalat av de som eg inte vet vad det handlar om!

På det hela taget är min erfarenhet att de föräldrar som har delat boende är de som är mest inställda på barnens bästa och agerar mindre efter principer och måsten.

• Anonym (hmm)
    Arbetsvegan skrev 2013-12-27 13:56:18 följande:

Det omvända gäller också, vilket många "glömmer", att det fungerar utmärkt för många. Barnen bollas naturligtvis inte fram och tillbaka, det är bara ett fånigt icke-argument, uttalat av de som eg inte vet vad det handlar om!

På det hela taget är min erfarenhet att de föräldrar som har delat boende är de som är mest inställda på barnens bästa och agerar mindre efter principer och måsten.

Eh, jo - barnen bollas fram och tillbaka. Det var ju just det som diskuterades. Att en person anser att det går utmärkt att bolla barnet fram och tillbaka redan från början.
    Min bror skulle kunna ha sin baby ensam om hans sambo reste iväg på semester i en vecka. Efter ett antal timmar skulle den lilla sluta skrika hysteriskt efter mamma och resignera. Precis samma sak med barn som bollas fram och tillbaka. De lär sig att det inte är lönt att protestera - de får ändå inte som de vill. Hur kommer detta påverka dessa barn i framtiden? De har redan från början lärt sig att deras vilja och önskningar inte räknas.
    Mina grannar lämnade sina 10-månaders dotter i drygt en vecka och åkte på semester. När de kom hem var flickan sur i flera dagar och ville inte se åt dem. Dagen efter hon slutat gymnasiet flyttade hon hemifrån. Kan inte annat än att tänka att det kan ha ett samband.
  • BioBonus
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-27 14:41:00 följande:
    Eh, jo - barnen bollas fram och tillbaka. Det var ju just det som diskuterades. Att en person anser att det går utmärkt att bolla barnet fram och tillbaka redan från början.
    Min bror skulle kunna ha sin baby ensam om hans sambo reste iväg på semester i en vecka. Efter ett antal timmar skulle den lilla sluta skrika hysteriskt efter mamma och resignera. Precis samma sak med barn som bollas fram och tillbaka. De lär sig att det inte är lönt att protestera - de får ändå inte som de vill. Hur kommer detta påverka dessa barn i framtiden? De har redan från början lärt sig att deras vilja och önskningar inte räknas.
    Mina grannar lämnade sina 10-månaders dotter i drygt en vecka och åkte på semester. När de kom hem var flickan sur i flera dagar och ville inte se åt dem. Dagen efter hon slutat gymnasiet flyttade hon hemifrån. Kan inte annat än att tänka att det kan ha ett samband.

Då har de förvaltat de 18 åren däremellan jävligt kasst, om det faktum att hon skrek litegrann när hon var tio månader har påverkat hela hennes uppväxt...

Min son skrek i ett dygn först gången vi lämnade bort honom. Han var så hes när vi hämtade honom så han knappt kunde jollra (6 månader). Vi har en fantastisk relation idag.

Jag lämnades ensam på sjukhus en vecka när jag var liten (vi bodde utomlands och det snaåg bäst för barnen att mamma/pappa inte kom och störde). Har knappast påverkat min relation till mina föräldrar.

Snacka om att försöka leta samband på de mest absurda ställen *skrattar*

Svar på tråden 3 månaders spädbarn - skiljsmässa, vem får vårdnaden?