• Anonym (frågande)

3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18019156.ab  

Såg detta på Aftonbladet, är lite chockad vad gör man egentligen mot sitt barn om barnet måste sövas och dra ut 8 tänder? 

Sett föräldrar här som ger små barn på mindre än 1 år eller äldre som får saft/coca cola i flaska. Gör man det på en daglig basis eller hur lyckas man skapa så pass dåliga tänder hos sitt barn att den får hål och tvingas dra ut så många tänder? 

Vad tycker ni är det normalt? 

• Svar på tråden 3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?
  • a no nym

Jag kan gå igång på såna reportage i Aftonbladet. Föräldrar snyftar lite om hur dåligt de blivit behandlade när det i själva verket mest troligt är deras eget fel att de hamnat där. Sorgligt för barnet.

• Anonym (Svårt)

Det är ju faktiskt svårt att veta varför de drogs ut när man läser artikeln. Det behöver ju inte vara för att barnet har fått dricka cola och inte borstat tänderna. Min son fick dra ut en tand innan han fyllt 3. Detta var för att tandroten dött efter att han slagit i tänderna när han trillade som ännu yngre. Det blev infekterat nere runt roten och hade vi haft otur kunde detta påverkat tänder bredvid också och fler kanske hade behövt dras ut.

Så det är inte säkert att föräldrarna gjort något fel...

• Anonym (föräldraskap)

Det framgår inte ur artikeln varför tänderna drogs. Innan jag går i gång att fördöma föräldrarna skulle jag vilja veta det. Det kan finnas andra orsaker än cocacola, sötsaker med mera.
    Nej, man får faktiskt inte göra ingrepp på barn utan föräldrars medgivande. Det är vad  artikeln handlar om.

• Knota

Borde inte föräldrarna kolla upp så det inte är något fel på ungen?

• Lilje

Min dotter trillade ner från soffan när hon var 1,5 och fick dra ut sex tänder, hon slog dom sönder. Det blev några tandlösa år innan dom nya kom ut.

• Gurkan

Självklart får de inte dra ut ens en tand på barnet utan att ha pratat med föräldrarna och fått ett godkännande. Allt annat är ett övergrepp! Nu var kanske tänderna så svårt skadade att de behövde dras ut men det ska ändå rådgöras med föräldrarna. Vilka tänder drogs ut? Varför? Och kommer barnet kunna äta normalt tills de permanenta tänderna växer ut? Inte heller kan man döma föräldrarna. Det kan bero på precis vad som helst. Själ hade jag fickor i tandköttet när jag var liten och d hjälpte det inte med rengöring alla gånger. En ficka blev inflammerad och inflammationen spred sig till en tand och det blev så illa att de fick dra ut den. När de drog it den såg de att inflammationen även angripit tanden bakom och vips försvann den mjölktanden med. Och då sköttes mina tänder bra. Borstning två gånger om dagen, flourtanten kom en gång i veckan i skolan, godis bara på lördag osv.

• Anonym (Fast..)

Fast det står ju att de varit på undersökning innan där de konstaterar hål. Hade det varit pga olycka eller annat så hade de ju sagt det få. Eller? Vore faktiskt intressant om journalisten även kunde vända på frågan till föräldrarna så man fick höra den sidan med.

• Gurkan
    Anonym (Fast..) skrev 2013-12-14 08:46:31 följande:
    Fast det står ju att de varit på undersökning innan där de konstaterar hål. Hade det varit pga olycka eller annat så hade de ju sagt det få. Eller? Vore faktiskt intressant om journalisten även kunde vända på frågan till föräldrarna så man fick höra den sidan med.

Jag hottar iofs bara att det står att tänderna behöver lagas. Det måste ju inte innebära hål, det kan vara trasiga tänder efter en olycka eller två. Om det visar sig att det är dålig tandhygien som orsakat karies så illa att tänderna behöver dras ut ja, då är det en helt annan sak. Men vi vet inte och fram tills dess så tycker jag det är orätt att döma föräldrarna.
  • niagara

Vacker journalistik

Min gissning: barnet har haft mkt eftersatt tandvård som till slut gjorde att detta ingrepp krävdes. Språkproblem orsakade resten. Aftonbladet fixade kontentan... Suck!

• Anonym (B)
    niagara skrev 2013-12-14 09:25:59 följande:
    Vacker journalistik

Min gissning: barnet har haft mkt eftersatt tandvård som till slut gjorde att detta ingrepp krävdes. Språkproblem orsakade resten. Aftonbladet fixade kontentan... Suck!

Svar på tråden 3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?