• Anonym (frågande)

3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18019156.ab  

Såg detta på Aftonbladet, är lite chockad vad gör man egentligen mot sitt barn om barnet måste sövas och dra ut 8 tänder? 

Sett föräldrar här som ger små barn på mindre än 1 år eller äldre som får saft/coca cola i flaska. Gör man det på en daglig basis eller hur lyckas man skapa så pass dåliga tänder hos sitt barn att den får hål och tvingas dra ut så många tänder? 

Vad tycker ni är det normalt? 

• Svar på tråden 3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?
  • Modernmom

Så om ett barn är med om en svår trafikolycka där barnets enda chans är att amputera benet, tror ni på riktigt att man avbryter operationen för att gå ut och fråga föräldrarna om de får lov att ge den vård barnet behöver? Nej, man kapar och förklarar varför efteråt.

Tycker niagara får ihop det bra! Om tänderna behöver dras ut pga deras dåliga skick, så finns det nog inte utrymme för något nej där.

• Anonym (Fast..)

Haha såna här jämförelser hör man bara på familjeliv ;)) Nej ingen skillnad alls på att dra ut tänder eller amputera ben ;)

Modernmom skrev 2013-12-14 09:38:06 följande:
    Så om ett barn är med om en svår trafikolycka där barnets enda chans är att amputera benet, tror ni på riktigt att man avbryter operationen för att gå ut och fråga föräldrarna om de får lov att ge den vård barnet behöver? Nej, man kapar och förklarar varför efteråt.

Tycker niagara får ihop det bra! Om tänderna behöver dras ut pga deras dåliga skick, så finns det nog inte utrymme för något nej där.

• a no nym

Hade det varit en olycka som orsakat barnets dåliga tandstatus så lär det ha framkommit i Aftonbladets artikel. Då hade det ju funnits ytterligare ett snyft att ta med. En treåring som ramlar får inte hål i tänderna.

• Anonym (föräldraskap)
    a no nym skrev 2013-12-14 15:11:38 följande:
    Hade det varit en olycka som orsakat barnets dåliga tandstatus så lär det ha framkommit i Aftonbladets artikel. Då hade det ju funnits ytterligare ett snyft att ta med. En treåring som ramlar får inte hål i tänderna.
    Jag gissar att du aldrig haft ett hål i dina tänder.

Jag hade det redan som barn, inte på grund av cocacola eller sötsaker eller godis.

Utan på grund av näringsbrist, som drabbade de flesta barnen under och strax efter krigsåren i krigshärjat land.

Tänk för er, lite.
  • Flappan

Två av mina döttrar har fått dra två tänder var då det vart fel sammansättning på tänderna, vilket gör att de faller sönder o ilar så det kan bli större problem om de ej dras! Detta är ej påverkat av skräpmat eller hade ej spelat roll hur mycket man borstar...felet uppstod när tanden bildades! Ena dottern fick dra redan vid 3 års ålder, den andra vid 10.... Min tredje dotter lider ej av dessa problem alls.

• Flygfotogen

Jag har sett alldeles för många barn med alldeles för stora kariesangrepp som gladeligen berättar att de äter oboy med macka till frukost och dricker cola till maten. Föräldrarna förstör sina barns tänder.

• Anonym (anonym)
    Anonym (föräldraskap) skrev 2013-12-14 15:42:16 följande:
    Jag gissar att du aldrig haft ett hål i dina tänder.

Jag hade det redan som barn, inte på grund av cocacola eller sötsaker eller godis.

Utan på grund av näringsbrist, som drabbade de flesta barnen under och strax efter krigsåren i krigshärjat land.

Tänk för er, lite.
    Min mamma hade också sådana problem pga av dålig kost under sina första levnadsår under andra världskriget och alla sötsaker hon sedan fick när hon kom till Sverige som Finlandsbarn.
  • evaanderzzon

Jag vet inget om detta specifika fall. Däremot kan jag berätta om att när jag var barn, så fick jag laga 5 eller 6 tänder på min första tandläkarkontroll. Min mamma, som alltid borstade mina tänder - morgon och kväll, var i chock. Dock visade det sig att jag hade (och har än idag) dålig tandkvalité (precis som vissa har sämre hår, hörsel, syn, skelett, osv). Så det var ingen misskötsel. Vet som sagt inte hur det ligger till i detta fall som ni skriver om, men det kan ju handla om nått liknande. Man ska inte ha förutfattade meningar om saker och ting. Och allt som står i media (framförallt Kvällsposten) ska tas med en nypa salt. ;) Ha en god jul alla! KRAM!

• tanden

Jag jobbar själv på folktandvården i ett lågt socioekonomiskt område och det är inte ovanligt att många tänder behöver dras ut på små barn och 90% av fallen p.ga misskötsel. Sen är det ju som många skriver att det finns andra orsaker också att dra ut tänder tex trauman.
    Jag tror att i många fall handlar det om okunskap och kulturkrockar

• vampyria2

Att ett sånt litet barn har såna hål i tänderna så att tandläkaren bedömer att man måste söva ner det och dra ut tänderna är enbart föräldrarnas egna fel, bra att de fick en chock då kanske de har lärt sig att ta hand om sina barns tänder från och med nu ...sorry om jag låter hård här men enligt mig är det lika illa som att aga sitt barn att inte se till att de inte får hål i tänderna när de är tre år :/

• evaanderzzon
    vampyria2 skrev 2013-12-18 10:44:37 följande:
    Att ett sånt litet barn har såna hål i tänderna så att tandläkaren bedömer att man måste söva ner det och dra ut tänderna är enbart föräldrarnas egna fel, bra att de fick en chock då kanske de har lärt sig att ta hand om sina barns tänder från och med nu ...sorry om jag låter hård här men enligt mig är det lika illa som att aga sitt barn att inte se till att de inte får hål i tänderna när de är tre år :/

Som sagt: Jag vet inget om detta specifika fall. Däremot kan jag berätta om att när jag var barn, så fick jag laga 5 eller 6 tänder på min första tandläkarkontroll. Min mamma, som alltid borstade mina tänder - morgon och kväll, var i chock. Dock visade det sig att jag hade (och har än idag) dålig tandkvalité (precis som vissa har sämre hår, hörsel, syn, skelett, osv). Så det var ingen misskötsel. Vet som sagt inte hur det ligger till i detta fall som ni skriver om, men det kan ju handla om nått liknande. Man ska inte ha förutfattade meningar om saker och ting. Och allt som står i media (framförallt Kvällsposten) ska tas med en nypa salt. ;) Ha en god jul alla! KRAM!
  • Ann Cistrus

Jag har sövt många barn som fått dra ut allt från en till alla tänder i munnen för att föräldrarna gett dem saft i nappflaskan, godis, glass osv och sen inte borstat tänderna på dem. Det handlar i 29 fall av 30 om okunskap/oengagemang/efterblivenhet när det går så långt att tänderna behöver dras ut pga vanvård. 

De får klara besked innan operationen om att barnen ska vara fastande men en gång kräktes en unge upp gelébjörnar när vi hade sövt. För vissa människor går budskapet hel enkelt inte hem... 

Jag låter nog hård nu men jag blir väldigt provocerad av människor som vanvårdar sina barn och sen dessutom har mage att peka anklagande fingrar på andra. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (frågande)
    tanden skrev 2013-12-18 10:12:51 följande:
    Jag jobbar själv på folktandvården i ett lågt socioekonomiskt område och det är inte ovanligt att många tänder behöver dras ut på små barn och 90% av fallen p.ga misskötsel. Sen är det ju som många skriver att det finns andra orsaker också att dra ut tänder tex trauman.
    Jag tror att i många fall handlar det om okunskap och kulturkrockar
    Så jag uppfattar det också, har en i vår förskola som fått dra ut framtänderna pga misskötsel och att föräldrarna låtit den druckit coca cola i nappflaska. Ser hemskt ut tycker så synd om barnet när den så ung fick göra detta. 

Här ser jag varje dag någon som stoppar i sina barn under 1 år saft i nappflaskan, ostbångar m.m.  Det tråkiga är att det är barnen det påverkar. 
  • Anonym (vän)

Min väns dotter fick dra ut tänder som liten. 6 st pga karies.

Visst fick hon saft ibland, men den stora boven var amning länge och att de inte riktigt fattat att det kan vara farligt för tänderna. Det visste inte jag heller innan.
    Barnet drog själv upp mammas tröja och ammade på natten (upp till 2 års ålder) och de försökte massor för att få slut på det. BH, tajta tröjor osv.

Min egen dotter har dåliga tänder pga epilepsimedicinen. De nya tänderna kom upp utan emalj på och 6 års tänderna kom upp med hål (3 av dem) så vi kommer att få vara väldigt noga med tänderna och lacka med flourlack.

Det jag menar är att det finns annat som kan påverka tänderna än dålig munhygien. Dock har jag inte läst artikeln och kan inte uttala mig om just den familjen.

• nozpa

Ja.. Man läser ju inte allt för sällan om föräldrar som inte tycker att mjölktänderna är så viktigt att borsta då som ändå får nya sedan..

Klart att vissa har sämre tänder än andra. Men barnet är 3 år och fick dra ut 8 tänder. Det tillhör nog inte det normala.

• Anonym (vän)
    Ann Cistrus skrev 2013-12-18 10:59:39 följande:
    Jag har sövt många barn som fått dra ut allt från en till alla tänder i munnen för att föräldrarna gett dem saft i nappflaskan, godis, glass osv och sen inte borstat tänderna på dem. Det handlar i 29 fall av 30 om okunskap/oengagemang/efterblivenhet när det går så långt att tänderna behöver dras ut pga vanvård. 

De får klara besked innan operationen om att barnen ska vara fastande men en gång kräktes en unge upp gelébjörnar när vi hade sövt. För vissa människor går budskapet hel enkelt inte hem... 

Jag låter nog hård nu men jag blir väldigt provocerad av människor som vanvårdar sina barn och sen dessutom har mage att peka anklagande fingrar på andra. 
    Jag håller med om detta. Oftast handlar det om vanskötsel, men ibland gör det inte det, det är också viktigt att påpeka så att inte en familj blir utpekad när det kanske inte är så att de har misskött barnet.
Svar på tråden 3 åring får ta bort 8 tänder? Vad gör man mot sitt barn?