• agneta77

Börjar om igen.

Hej!
    Nu var det ett tag sen igen. :) Jag har dock varit in och läst, och tänkt varje kväll att "imorgon bitti ska jag skriva", och varje morgon har jag tänkt att "ikväll ska jag skriva" men sen har det inte blivit av ändå.. :p Jag ser att vi har fått några nya tråd-deltagare, välkomna :)

Midsommarafton, hoppas ni inte har likadant väder som vi har... för tillfället regn och +9 grader, haha. Till natten väntas about +3 grader... brr.

Åh Jomila vad jag känner igen mig i dina tankar och din oro.. jag kan ju säga att jag LED verkligen ända fram till KUB, efter det började det lätta ordentligt. Dessutom fick jag ju en ordentlig blödning den 1.4. också, och det underlättade ju inteee. Men här är jag nu i vecka 19+5 och allt går bara bra, och lika bra kommer det att gå för er ska du se. :) Men som sagt, du har min förståelse till 100 %. In här och skriv bara om du behöver lätta på trycket.. :) Hihi sött det där att du nästan längtar efter att må illa.. en timme efter att illamåendet börjat så ångrar du säkert den tanken ;p Mina symptom har ju kommit och gått, jag slet en hel del med illamående i början, men båda mina arbetskompisar (en fick i maj och en får i augusti) har inte mått illa ETT SKVATT.. du må tro att jag tyckte det var orättvist mellan varven.. :)

joemal, ditt illamående har börjat läser jag.. :) Känner du några andra symptom? Hur är det med oron för dig, hålls den "under kontroll"? Hoppas det, det är tärande att hela tiden behöva oroa sig. Jag kommer ihåg att det var nån av er här i tråden som skrev att ni är lite som jag, duktig på att oroa sig och fundera, men jag minns inte nu om det var du. Oavsett, lycka till och försök nu njut av ditt illamående. ;) B6-vitamin hjälpte mig annars, ganska markant förbättring blev det!

Oj Nimah, jag blev så ledsen (och sa en del fula ord) och tänkte att men HUR kan ni ha sån otur, när jag såg att testerna inte stegras för dig, utan tvärtom! Sen läste jag det om din man, jag visste inte det innan att ni har en känd orsak till era upprepade missfall. Och när jag sen läste att ni får ivf, dessutom utan extra krångel, så blev jag riktigt glad!! :) Ni har ju inga problem att bli gravida, och får ni nu hjälp att se att embryot inte har kromosomfel före det återförs så... då kommer ni att bli föräldrar om... hm.. 6 mån + 9 mån + kanske lite strul.. nåja,  1 och 1/2 år eller nåt. :) Och vilken otrolig lättnad det måste vara, oj, nu först börjar man ju förstå lite av innebörden att du nästan har "väntat dig" att det skulle bli mf. Vilken hemsk situation.. :( Hur har det gått nu, har du börjat blöda? Om du inte börjar, ta med bilderna på dina test och gå till vårdcentralen, dom kan ju inte vara så grymma att dom inte tar ett blodprov på dig då. Om dom dessutom känner till er historia.

Hm jag kan ju inte skriva kort, det blir en liten nätt novell varje gång.. sorry.. ;) VET NI VAD SOM HÄNDE IGÅRKVÄLL?! Jag kände tre puffar!! Hihi. Första gången jag kan säga att jag är så gott som 100% på att det är bebis. Oj det är så overkligt. Och nu har vi bara 7 dagar till vårt RUL. Jag är inte så farligt orolig än inför det, men om jag känner mig själv rätt så kommer det nog inom de närmaste dagarna.. =] Nu ska jag avsluta för denna gång, ha en underbar midsommar allihop! 

• agneta77

Hej!
    Lilla tråd, jag är nog regelbundet in och läser, men det är så tröttsamt att skriva från telefon, och datorn brukar jag inte orka starta, men nuu startade jag den enkom för att kunna höra av mig. :)

Semestern tuffar på på sin 3:e vecka, vi har väl likadant väder både i Sverige och Finland nu vad jag förstår. Sommar alltså. SOMMAR. Inkommande helg har dom varnat att det kan bli uppemot 35 (!!) grader här.. och vi som har bokat in en IKEA-resa på lördag.. AC i bilen, nejdå det har vi inte ;) Vi tar med en kylväska full med kylblock, så får man ta fram ett alltid när man känner att man håller på att förgås. :p (hoppas IKEA har luftkonditionering, annars är man väl nog både stekt och kokt före man kommer hem) Vi har runt.. ja, 30mil per väg, så det är ju en liten bit att åka. Inköpen kommer ju att bli BEBISrelaterade såklart. :D

Idag är vi i v25+3, kan ni förstå, vart tar tiden vägen?? 101 dagar kvar till BF?? Whaat? :D Det är svårt att hålla reda på veckor och dagar nuförtiden eftersom det går så snabbt. I början kändes ju varje dag som en vecka, och varje vecka som en månad ungefär - då gick det minsann långsamt.

Hej vänta nu här, har jag inte skrivit om vårt RUL ens?? Öh. Jag tror inte det. Har jag gjort det så ber jag om ursäkt för upprepning. ;) 27.6. hade vi RUL, och allt såg så bra ut.. sprattlade på som vanligt, svårt att hålla sig still så hon hade lite problem att ta vissa mått. Men oj vad tydligt allt syns på RUL, tänk. Vi såg hjärtats olika kamrar till och med. Och könet såg vi också. Sambon såg det själv, men inte jag. Kanske ni då kan gissa.. hihi, jo vi väntar en liten son. Hjärta Hon som gjorde undersökningen hade svårt att hålla sig för skratt, hon sa han visade verkligen upp vad han hade, och sen sa hon (med lite finsk brytning som hon hade) ja jag skulle bli mycket förvånad om här kom ut en flicka! :D Vi fick till och med en bild där hans private parts syns. Lille älskade gossen vår.. :')

Äsch då joemal, inte roligt med blödningar men som sagt var, säkert är allt som det ska vara iallafall. Bara en vecka kvar nu ungefär till VUL/UL, skönt! Är illamåendet hanterligt nu tycker du? Hur kommer ni att göra joemal och Jomila, ska ni göra KUB, eller har ni kanske redan gjort? Tänk att ni redan är så långt som v12! :) Hm blir man ens erbjuden KUB där ni bor? Här har det nyligen ändrats så att alla blir erbjudna, sen väljer man naturligtvis själv hur man gör.

Nej nu ska jag fixa lite frukost här och sen ut och jobba med att få in ved i vedboden. :) Dåligt tålamod att vara ute sysslolös, men när jag har nåt att göra går det fint.

En sak ännu jo. Jag är lite fundersam över hur jag kommer att orka på jobbet nu efter semestern. Få se få se. Oftast har det gått riktigt bra nu, men vissa dagar är nog nedre ryggen sjuk mot kvällen. Besvärlig huvudvärk har jag haft nån dag också, på en sån nivå att jag bara kunnat ligga i sängen och försökt sova. Min ena arbetskompis som fick barn i maj, hon gjorde så att hon gick ner från 7h till 6h per dag den sista månaden. Jag jobbar ju 8h per dag, så eventuellt blir det att gå ner till 7 eller 6 om det känns så. Ifall arbetsgivaren har nåt att klaga på gällande det, eller om hon inte godkänner det - ja då sjukskriver jag mig helt enkelt om det blir för jobbigt. Det har jag börjat märka ofta, när jag stiger upp från sittande eller liggande, att jag liksom vill hålla tag nere om magen, det känns som att den inte skulle vilja komma med riktigt, lite tyngdkänsla på nåt sätt. Läste här nånstans att det kan vara ligamenten som töjer sig. Nåja, tiden får utvisa, jag tänker inte vara på jobbet och lida iallafall. "Graviditet är ingen sjukdom" som många brukar köra med, nej visst det stämmer, såklart att graviditet inte är nån sjukdom men ändå kan sjukskrivning behövas!

Ja, och det ännu. Min vikt. Jag har gått upp 0.5-1 kg. Haha. Så glad över det!!! Jag är ännu tvåsiffrig ;) Sf-måttet togs första gången på mig vid förra besöket, jag var då i v22+1, och måttet var 17. Mitt emellan mittenkurvan och nedersta kurvan. Skönt det också. Sockerbelastning är det dags för igen nu inkommande vecka, min BM tar nog bra hand om mig känner jag. Jag menar, två sockerbelastningar, inte illa. :) Kan tänka mig att det är en kombination av min ålder och min vikt som gör detta. Men inte mig emot, jag hade det hur bra som helst på förra sockerbelastningen, och alltid bra att få träna på att gå på blodprov (nålskräääckkk).

Jamen ni ser. Novell, som vanligt. Åh. Hoppas nån orkar läsa. ;) Nu får det räcka! Njut nu av sommaren allihopa, ännu är det mycket kvar av den. Ofta är augusti den finaste sommarmånaden, här iallafall. Hoppas inte det blir så i år, då blir det väl 40 grader isåfall haha. :D Ha det gott! Solig

• agneta77

Hej på er!
    Det är väl en månad sen sist jag skrev. Som vanligt. :p Orken finns inte efter jobbet, då gäller bara laga mat - äta - se en serie - sova.. :) Dessutom har vi haft program nu varje helg, så även idag. Vi håller på och dränerar runt huset (=gräver sönder hela gården, uusch), och vi har folk + familj här idag och jobbar. Men nu skickade jag ut familjen, jag sa att jag ska vila en stund. Så då passar jag på att ge ett livstecken åtminstone.. :)

GRATTIS NIMAH !!! Hjärta Och GRATTIS AUGUSTI82 !!! Hjärta

När ska du på nästa kontroll Nimah? Fy denna väntan för dig, när du vet riskerna. :( Åh jag håller tummarna...! Nu ska det nog gå vägen. :)

Vi är i v30+6 idag, puh. Jag har nu 3v kvar att jobba, jag är glad att det inte är längre än så. Tröttheten börjar kännas nu, även om jag inte har något fysiskt tungt jobb (farmaceut). Men ändå, 8h rörelse varje dag, det känns. Haha min fjantiga vikt.. nu senast hos BM så hade jag ökat totalt 1kg sen före graviditeten. Så jag är fortfarande tvåsiffrig! :D Folk började undra, och jag själv blev nästan lite orolig, men BM sa att det är absolut ingen fara, bebisen får vad han behöver. Hjärta

Joemal och Jomila, och Nimah och Augusti82 - vilken v+dag är ni i? Eller, när har ni beräknat? Så roligt att så många av oss är gravida. KeckaW, snart är det din tur ska du se. Hjärta

Hur har ni det med symptom, illamående och sådant? Foglossning? Jag har klarat mig bra undan det mesta. För nån vecka sen började jag känna av illamående igen i perioder, men nu har det igen varit lugnt. Vill helst inte ha tillbaks det, brrr.

Jag skulle väl ha ca 1000 rader till att skriva, men jag sätter punkt nu och vilar. Jag kommer antagligen att producera inlägg på löpande band sen när jag gått på mammaledigt. :p

Sköt om er alla, och ha en skön fortsättning på hösten!

• agneta77

Hej allihopa!
    Hur mår ni? Hoppas allt går bara bra för er hela högen :)
    Jag har nu snart avverkat andra veckan som mammaledig och åå så skönt det är!! Flera har sagt att mammaledigheten med första barnet är bästa tiden i livet, och jag kan nog hålla med om det faktiskt. Bara går hemma och myser på. Pysslar litegrann varje dag, här finns nog att göra. :) 10.10. idag och vi har beräknat 11.11. (eller 8.11. enligt oss själva). Nu är det nog nära!! Jag har börjat oroa mig lite smått, inte över förlossningssmärtan, men över om nåt skulle hända bebisen eller mig. Jag skulle annars inte "vara så orolig över mig själv", men när jag tänker på om min sambo skulle lämna ensam med lillen så kommer det tårar. Jag har redan sagt åt honom att jag vill inte att han lämnar ensam ifall det skulle gå så, utan jag vill absolut att han hittar en ny vän isåfall. Och så grät jag över det också. (hihi) Jag har blivit så-å känslig nu igen, oj oj. Inte ovanligt med gråt 3-4 gånger per dag.. av olika orsaker. En på jobbet hade mistat sin katt, den hade blivit överkörd. Jag vet vilken kattvän hon är, så åt det grät jag nog säkert i 5 omgångar. Det är inte lätt inte.. :) När jag gråter så kommer det riktigt från hjärtat kan man säga, tårarna bara rinner. Men sen går det över i ett nafs också, skönt. Inte så att jag på nåt sätt känner mig deprimerad eller nåt - jag har bara ingen kontroll över mina känslor överhuvudtaget.

Symptom.. för nån vecka sen märkte jag lite bristningar på magen. Jag vaknade en natt och hade så ont på vänster sida högt upp när jag andades in, usch otäckt var det. Det har inte återkommit. Trycket neråt har ökat, han bökar på ordentligt ibland den lille gossen. <3 Mitt järnvärde var 113 sist så nu tar jag lite extra järn, får se hur magen kommer reagera på det. En rackarns hemorrojd har jag dragit på mig också.. =) Dom lär ju försvinna efter förlossningen, vi hoppas på det. Inget jag besväras av överhuvudtaget, men jag vet ju att den är där den fulingen. =] Jag blir fort utmattad, efter 15 minuter långsam promenad är jag nöjd, då ökar också trycket neråt. Sammandragningar ibland men ingen ond ännu. Nu har jag ökat ca 3 kg i vikt. Blodtrycket är i högre laget, så det försöker jag ha koll på.

Snart kommer sambon hem från jobbet, och då blir det pizza! :) Sköt om er och skriv gärna en liten "rapport" om läget. Ha en skön höst!

{#emotions_dlg.flower}

• agneta77

Hej tjejer! Ett litet livstecken från Finland kommer här :) vår älskade lilla unge kom 11 dagar över tiden den 22.11. efter 25h förlossning. 52cm och 3615g. Nu myser vi och ammar och sover och gråter och bajsar och ammar och gråter och sover inte och bajsar och.. ja, sånt. :) jag ska skriva ett längre inlägg så småningom, men jag vågar inte lova när det sker hehe. Jag följer dock fortfarande vår tråd :) inte många månader kvar nu före det börjar komma mera bebisar ? sköt om er alla!

• agneta77

Detsamma, gott nytt år allihop! 5v blir vårt lilla hjärta på lördag. Han ger oss många stora leenden varje dag <3. Allra mysigast är han när han vaknar. Sover fortf gott om nätterna, tätt tryckt mot mej.. ????

• agneta77

Oj ja faktiskt längesen de skrivit. Hoppas ni finns kvar tjejer!

Haha ojdå jag har skrivit fel här åxå ser jag hrrrm. Gossen vår blev SEX veckor i lördags, inte fem.. :) hinner inte med!

• agneta77

BU! :)
    Hej på er!
    Jag håller nog till här runt knutarna än, men jag kommer mig inte för med att skriva!

STORT GRATTIS till era små knyten!! <3 <3 <3

Joel 22 november 2014
    Jomilas flicka 1 februari 2015
    Nimahs lillebror-bebis 16 april 2015

Kanske vi kan uppdatera i trådstarten så småningom, när bebislistan vår är komplett :)

Joel vår blir FEM månader idag, älskade ungen! <3 Han sover ute i vagnen nu, så jag avslutar här, finns ungefär 1000 saker jag skulle vilja få uträttat, så jag försöker hinna med en eller två av dem. ;) Vi har det alldeles underbart, han är så fantastisk - man kan säga att livet fått en mening på riktigt. Hmm nu vaknade han, första tuppluren blev endast 50 minuter idag, han brukar sova 1.5-2.5h. Well well.. :)

Sköt om er allihop! Vem saknar vi bebisuppdatering från ännu? Åtminstone joemal, och nån eller några till väl? Hoppas allt gått väl också för dem. <3

• agneta77

Hej! :)

KeckaW, hur mår du? Hurudan graviditet har du haft? Det är inte så många veckor kvar nu. :)

Joel närmar sig 10 månader, kryper och klättrar och far runt som en liten raket. Tand 8 börjar vara på g. Vi har slutat nattamma, och iom det så blev allas nattsömn så mycket bättre! Han är så underbar, vilken gåva det är att få vara förälder. ?

Jag lägger med babylistan hit så den inte tappas bort i vimlet, vi skriver ju så aktivt här hehe ;)

----------

Joel 22 november 2014

Jomilas flicka 1 februari 2015

Nimahs lillebror-bebis 16 april 2015

KeckaW

-----------

Hur har ni andra det med amning och sömn?

• agneta77

Hej, finns nån av er kvar här? <3

Joels lillebror Elias föddes i oktober ifjol, han blir snart 5 månader. Så nu är vi fyra i familjen. Intensivt men underbart.

Svar på tråden Börjar om igen.