• Petraaan

    kost och amning

    Jag är gravid och stillasittande pga ryggvärk. (bröstrygg)detta medför både sötsug och viktuppgång ohc jag lever i en väldigt ångestladdad karusell just nu då jag bara är i v 23. jag har tidigare varit väldigt fysiskt aktiv men alltid haft lite väl god aptit. svårt att hänga med när hälsan brister, tyvärr :(

    Lägger fokus på att ta det för vad det är men kan inte låta bli att börja planera kommande viktnedgång när bebis är ute. ju mer man laddar desto bättre kommer det gå!
    med tanke på att jag inte vet hur min rygg kommer må efter förlossning (blir dessutom ev planerat snitt) så kommer jag vilja lägga fokus på kost!

    Hur ser du på kaloriintag och amning, vad behöver man? jag är 26 år, 163 cm lång och vägde innan graviditet 64 kg. (tränade mycket).

    Förövrigt lutar det mot LCHF då jag tycker det är ett bra sätt att bryta sockervanor , hur ser du på det och amning? (om man inte redan gått på lchf). funderar även såklart över fastemetoderna (som jag skulle kastat mej över om jag inte var gravid).

    om det är fel forum för kost, vart kan jag vända mej?

    petra

  • Svar på tråden kost och amning
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Vad tråkigt att du har ryggbesvär!

    Ta kontakt med en sjukgymnast om du inte redan gjort det, kanske finns det något du ändå kan göra, t ex vattenaktivitet?

    Under graviditet och amning bör du se till att ditt barn får de bästa förutsättningarna. så se till att ät bra och näringsspäckad mat. Gå ner i vikt bör du inte fokusera på nu och inte heller under amning.

    En anledning till att du blir sötsugen kan vara att du inte får i dig tillräcklig med energi,

    Det finns inga bra undersökningar om LCHF och amning är men jag hittade en bra text om amning här

    Många MVC erbjuder samtalshjälp, kanske kan du få hjälp att hantera dina tankar kring kost.


    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden kost och amning