• Anonym (juristen)

Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(

Jag är en 30 årig tjej som nyligen fått min juristexamen och sökt ca 40 jobb utan att få komma på en enda intervju. Jag vet inte vad jag gör för fel, har ett bra personligt brev som är granskad av kunniga inom området och en trevlig och professionell bild. 

Har inte betygen för att sitta ting så jag söker alla möjliga jobb som skulle kunna vara relevanta i förhållande till min utbildning, alltså inte enbart renodlade juristjobb. 

Men enda erfarenhet är från min examenspraktik där jag fått goda referenser.

Tacksam för feedback och egna erfarenheter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-16 00:23
    Kan tillägga att jag sökte jobb förra hösten innan jag tagit examen och blev kallad på tre intervjuer och då hade jag sökt ungefär lika lång tid som nu.

• Svar på tråden Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(
  • hellokill3r

Vidga. Arbetslösheten är hög nu. De flesta med en utbildning i ryggen får ändå söka alla möjliga jobb som är irrelevanta för ens utbildning

• Anonym (juristen)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 23:00:50 följande:
    Vidga. Arbetslösheten är hög nu. De flesta med en utbildning i ryggen får ändå söka alla möjliga jobb som är irrelevanta för ens utbildning
    Jag försöker vara så öppen som möjligt men jag behöver ändå ett kvalificerat jobb, har ett okvalificerat jobb för tillfället.
  • hellokill3r
    Anonym (juristen) skrev 2013-12-15 23:06:28 följande:
    Jag försöker vara så öppen som möjligt men jag behöver ändå ett kvalificerat jobb, har ett okvalificerat jobb för tillfället.

Då får du nog ge det mer tid! Räkna med minst 6 månader om inte mer
  • Anonym (juristen)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 23:09:13 följande:

Då får du nog ge det mer tid! Räkna med minst 6 månader om inte mer
    Är ganska förtvivlad över situationen vid det här laget..

Är du också jurist? 
  • Anonym (Rekryteraren)
    Anonym (juristen) skrev 2013-12-15 22:58:35 följande:
    Jag är en 30 årig tjej som nyligen fått min juristexamen och sökt ca 40 jobb utan att få komma på en enda intervju.

...

Men enda erfarenhet är från min examenspraktik där jag fått goda referenser.

Tacksam för feedback och egna erfarenheter.

Du har själv svaret där. 30 år och NOLL arbetslivserfarenhet.

Vad har du gjort mellan 18-30 år? Styrelsemedlem i brf? Reseledare? Jobbat på Ica? Gått på birdag?

Varför jobbade du inte extra under studierna? Eller gjorde du men inte skriver det?

ALL erfarenhet som visar på en RÖD TRÅD i ditt liv och ett driv får mig att bli intresserad av ditt cv.

Du måste troligtvis sänka kraven på ditt första jobb. Kolla bemanningsbranschen, där kan du utan erfarenhet ha en chans att komma ut och visa dig.

Du har hundratals konkurrenter som har allt du har PLUS erfarenhet från jobb under studierna, ofta kvalificerat.
  • Anonym (Moderno)

Jag svarade i en snarlik tråd för några veckor sedan. Endera är det samma ts, eller så är det ett tecken på att många är i samma situation. Jag rekommenderade då och gör det nu att söka notarietjänst överallt i landet. På det sättet öppnas många dörrar, inte minst inom domstolsväsendet.

• Anonym (hmm)

Du är nog din ålder som främst är ett problem för dig. Även betyg om du skickar in dom.

• Anonym (juristen)
    Anonym (Rekryteraren) skrev 2013-12-15 23:21:31 följande:

Du har själv svaret där. 30 år och NOLL arbetslivserfarenhet.
    Vad har du gjort mellan 18-30 år? Styrelsemedlem i brf? Reseledare? Jobbat på Ica? Gått på birdag?
    Varför jobbade du inte extra under studierna? Eller gjorde du men inte skriver det?
    ALL erfarenhet som visar på en RÖD TRÅD i ditt liv och ett driv får mig att bli intresserad av ditt cv.
    Du måste troligtvis sänka kraven på ditt första jobb. Kolla bemanningsbranschen, där kan du utan erfarenhet ha en chans att komma ut och visa dig.
    Du har hundratals konkurrenter som har allt du har PLUS erfarenhet från jobb under studierna, ofta kvalificerat.
    Jag har arbetat inom handeln många år och pluggat en grundkurs inom ett annat ämne på universitetet samt gått komvux.
  • Anonym (juristen)
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-15 23:27:31 följande:
    Du är nog din ålder som främst är ett problem för dig. Även betyg om du skickar in dom.
    Det är inte så många som efterfågat betyg faktist. Åldern står inte med i mitt personliga brev och syns inte på min bild då jag ser ganska ung ut för min ålder.

Är du jurist?
  • Anonym (juristen)
    Anonym (Moderno) skrev 2013-12-15 23:24:51 följande:
    Jag svarade i en snarlik tråd för några veckor sedan. Endera är det samma ts, eller så är det ett tecken på att många är i samma situation. Jag rekommenderade då och gör det nu att söka notarietjänst överallt i landet. På det sättet öppnas många dörrar, inte minst inom domstolsväsendet.
    Har inte betygen för en notarietjänst dessvärre.
Svar på tråden Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(