• Anonym (juristen)

Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(

Jag är en 30 årig tjej som nyligen fått min juristexamen och sökt ca 40 jobb utan att få komma på en enda intervju. Jag vet inte vad jag gör för fel, har ett bra personligt brev som är granskad av kunniga inom området och en trevlig och professionell bild. 

Har inte betygen för att sitta ting så jag söker alla möjliga jobb som skulle kunna vara relevanta i förhållande till min utbildning, alltså inte enbart renodlade juristjobb. 

Men enda erfarenhet är från min examenspraktik där jag fått goda referenser.

Tacksam för feedback och egna erfarenheter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-16 00:23
    Kan tillägga att jag sökte jobb förra hösten innan jag tagit examen och blev kallad på tre intervjuer och då hade jag sökt ungefär lika lång tid som nu.

• Svar på tråden Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(
  • sigill
    Anonym (mormor) skrev 2013-12-16 13:01:25 följande:
    Jo,  när två jurister skaffat barn kan det bli krångligt  för deras arbetsplatser;   den ena är tingsnotarie eller kanske åklagare och den andra advokat.   Ibland måste dagens förhandling i tinget avslutas för att återupptas en annan dag  för att en förälder måste  hämta barn på förskola.   Vissa dagar är båda föräldrarna hårt uppbundna genom sina arbeten.   Någon MÅSTE hämta;  mamma advokaten/åklagaren  eller pappa tingsnotarien....

Men så är det ju i alla yrken mer eller mindre! Jurister jobbar ju ofta på kontor och då har man ju hyfsade förutsättningar att kunna lämna jobbet. Jämför med kirurg mitt uppe i en operation, personlig assistent som inte får lämna sin brukare, butikssäljare som jobbar ensam etc etc
  • Anonym (mormor)
    sigill skrev 2013-12-17 08:11:48 följande:

Men så är det ju i alla yrken mer eller mindre! Jurister jobbar ju ofta på kontor och då har man ju hyfsade förutsättningar att kunna lämna jobbet. Jämför med kirurg mitt uppe i en operation, personlig assistent som inte får lämna sin brukare, butikssäljare som jobbar ensam etc etc
    Visst,  som  biblioteksanställd ordnar man barnomsorg för att kunna vara på jobbet när man är schemalagd  kvällar och helger.   Driver man en förorts-/landsortsfilial  ensam ska man vara väldigt sjuk för att låsa och ta sig därifrån under öppettid.  Vill man närvara vid exempelvis kollegas begravning låter det sig göras endast om man själv kan skaffa ersättare.

Ts verkar inte ha betyg för tingsmeritering etc så det är irrelevant i tråden att rättegångar knappast är schemalagda med ett fastställt slutklockslag.  Det kan vara så att alla andra jurister än domare,  försvarsadvokater,  målsägarbiträden och åklagare (är de sistnämnda jurister?)  sitter på kontor 8-17  vardagar  dag ut och dag in ,  det har jag ingen inblick i,.
  • Let it Rain

Det ÄR svårt att få det första kvalificerade jobbet efter att man är nyexad. Jag skulle säga att man får räkna med omkring ett år, om man söker ihärdigt och lägger ner tid på sin ansökan och även sätter personlig prägel på den (dvs anpassar den för tjänst resp företag).

Ringer du även till företaget och presenterar dig? Testa att göra så innan. Säg att du är intresserad av att söka tjänsten men vill veta mer om den först, ställ några skräddarsydda frågor under samtalet och säg sen att du kommer skicka in ditt CV och därefter återkomma per tlfn. Följ upp! Stick ut!

• Anonym (NN)
    Anonym (mormor) skrev 2013-12-17 09:42:00 följande:
    Visst,  som  biblioteksanställd ordnar man barnomsorg för att kunna vara på jobbet när man är schemalagd  kvällar och helger.   Driver man en förorts-/landsortsfilial  ensam ska man vara väldigt sjuk för att låsa och ta sig därifrån under öppettid.  Vill man närvara vid exempelvis kollegas begravning låter det sig göras endast om man själv kan skaffa ersättare. Ts verkar inte ha betyg för tingsmeritering etc så det är irrelevant i tråden att rättegångar knappast är schemalagda med ett fastställt slutklockslag.  Det kan vara så att alla andra jurister än domare,  försvarsadvokater,  målsägarbiträden och åklagare (är de sistnämnda jurister?)  sitter på kontor 8-17  vardagar  dag ut och dag in ,  det har jag ingen inblick i,.

Åklagare är tingsmeriterade jurister. Visst kan förhandlingar dra ut på tiden ibland men det är nog väldigt sällsynt att de håller på till sen kväll. Och notarietjänstgöringen är dessutom tidsbegränsad. Det är nog många jurister som har långa arbetsdagar speciellt som ny och grön jurist.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (NN) skrev 2013-12-17 10:56:15 följande:

Åklagare är tingsmeriterade jurister. Visst kan förhandlingar dra ut på tiden ibland men det är nog väldigt sällsynt att de håller på till sen kväll. Och notarietjänstgöringen är dessutom tidsbegränsad. Det är nog många jurister som har långa arbetsdagar speciellt som ny och grön jurist.
    Kom på det,  en del byter ju jobb från åklagare till domare och/eller tvärtom.

Det är inte så sällsynt att tingsrättsförhandlingar fortsätter efter klockan 17.   Föräldrar kan ha uppgivit till förskolan att de hämtar barnen före,  kl 18 exempelvis.

Långa arbetsdagar har de säkert,  en del arbetsuppgifter kan göras under pendlarresorna till landsortsringsrätten där de tjänstgör.
  • Anonym (NN)
    Anonym (mormor) skrev 2013-12-17 11:12:16 följande:
    Kom på det,  en del byter ju jobb från åklagare till domare och/eller tvärtom. Det är inte så sällsynt att tingsrättsförhandlingar fortsätter efter klockan 17.   Föräldrar kan ha uppgivit till förskolan att de hämtar barnen före,  kl 18 exempelvis. Långa arbetsdagar har de säkert,  en del arbetsuppgifter kan göras under pendlarresorna till landsortsringsrätten där de tjänstgör.

Nu är det några år sedan jag satt ting men det var då oerhört sällan en förhandling pågick efter kl 18. Plus att som notarie är man inte oumbärlig så jag som inte hade barn har hoppat in någon gång och löst av en notarie som behövde gå hem i tid. Iofs satt jag ting i Stockholm och där kanske det är enklare eftersom det är stora tingsrätter med många notarier.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (NN) skrev 2013-12-17 11:20:22 följande:

Nu är det några år sedan jag satt ting men det var då oerhört sällan en förhandling pågick efter kl 18. Plus att som notarie är man inte oumbärlig så jag som inte hade barn har hoppat in någon gång och löst av en notarie som behövde gå hem i tid. Iofs satt jag ting i Stockholm och där kanske det är enklare eftersom det är stora tingsrätter med många notarier.
    Alla har inte förskolan vägg i vägg med tingsrätten....   hört talas om pendlande och resvägar?   Vill  minnas att pendlande förekom även i Sthlm....
  • Anonym (NN)
    Anonym (mormor) skrev 2013-12-17 11:24:21 följande:
    Alla har inte förskolan vägg i vägg med tingsrätten....   hört talas om pendlande och resvägar?   Vill  minnas att pendlande förekom även i Sthlm....

Jo. Vad jag ville poängtera var att jurister ofta har långa arbetsdagar. Inte bara på tingsrätten. Men att yrket trots det går bra att förena med föräldraskap om man planerar ordentligt, är två ansvarstagande föräldrar och inte tvekar att ta in hjälp från tex barnflicka, släkting etc. Till ts vill jag säga följande. Det kan vara svårt att få det första jobbet efter examen om man inte har betyg för att sitta ting. Men det kommer att lösa sig. I värsta fall skulle jag även ha sökt jobb som man är överkvalificerad för som exempelvis domstolssekreterare eller åklagaradministratör. Allt för att få extra erfarenhet. När jag satt ting jobbade en kursare som domstolssekreterare. Hon fick efter ca ett år det jobb hon önskade som handläggare på en statlig myndighet.
  • Anonym (mormor)

Var kompis  med jurist som jobbade som typ sekreterare på privat advokatbyrå.   Hon har eget företag nu som jurist,  annonserar att hon jobbar med familjerätt.

• MachoCulture

"Var kompis  med jurist som jobbade som typ sekreterare på privat advokatbyrå."

Låter tunt - hon har samma utbildning som sin(a) arbetsgivare men tvingas jobba
    som underhuggare till dessa.

"Hon har eget företag nu som jurist,  annonserar att hon jobbar med familjerätt"

Är nåstan ännu tunnare eftersom hon är så undersysselsatt att hon måste betala
    för att Tigga Jobb.

Nu behöver hon ju inte vara helt jävla värdelös eftersom många jobb o verksamheter
    redan är blockerade o vaktas som hökar.

Centrumfastigheter äger 95% av kungstornen och har tjänat stora pengar på dom
    så¨dom skulle kunna ge som till MachoCulture - men det gör dom inte - dvs alla
    har inte samma möjligheter.

Staten skulle likaså kunna låta mig få ta momsen under år men den är så egoistisk
    att den skall ha alla dessa pengar själv

• Anonym (Snart examinerad jurist)

Jag blir lite nyfiken över hur det gått för dig TS? Jag tar min juristexamen i januari och känner redan nu att det kommer att bli tufft att lyckas få ett kvalificerat arbete. Jag har rätt hyfsade betyg och skulle möjligtvis kunna sitta ting om jag lyckas få ett jobb som gör att jag får tillgodoräkna mig poäng för arbetslivserfarenhet. Men just nu känns det långt bort att jag skulle få ett sådant arbete. 

Jag är själv övertygad om att den arbetsgivare som anställer mig kommer att bli väldigt nöjd. Jag är en oerhört arbetsam och ambitiös person. Men jag är tyvärr rädd att bristen på arbetslivserfarenhet kommer att göra att jag aldrig får den chansen. Jag har liknande arbetslivserfarenhet som du TS, har arbetat inom handel under många år. Jag är rätt övertygad om att min erfarenhet som säljare kommer att vara en stor tillgång hos en framtida arbetsgivare, men jag tror tyvärr inte att arbetsgivare förstår det. 

Jag hoppas att du nu har fått ett arbete där du får arbeta med kvalificerat juridiskt arbete och kanske kan ge mig lite hopp! Du kanske även har några tips?

Svar på tråden Nyexaminerad jurist sen september och har inte ens fåt komma på intervju nånstanns :(