• La Lola

fisk tillagas inte till 70-75 grader? ok ändå?

Toxoplasma finns inte i fisk.

Listeria finns främst i vaccumförpackad fisk (gravad o rökt lax).
    Tillagad fisk på restaurang hade inte oroat mig det minsta eftersom sushi är ok att äta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    EnEnkelTulipan skrev 2013-12-16 09:59:24 följande:
    Tack La Lola! Jag har självklart läst kostråden men ändå är det "listeria och toxoplasma dör vid 70-75 grader" som är min riktlinje när jag äter mat. Men du har helt rätt i att sushi får man ju äta. På menyn dit vi ska står det bla "halstrad torsk serverad med..." Halstrad är vad jag förstått snabbt stekt på hög värme. Det kan man äta utan att bry sig om temp då? Hur tänker du om kalla bär till pannacotta tex? Jag vet ju att listeria trivs i kalla röror och en bärröra är ju också en röra. Tack för att du tar dig tid!
    Ja jag vill ju påpeka att jag inte är nån expert utan bara delar med mig av mina tankar.
    Så jag hade ätit halstrad fisk ja.

Nu tycker ju jag att bär är det äckligaste o suraste som finns o hade nog petat bort dessa.
    Men jag tänker mig nog främst att bär kan innehålla andra bakterier än just listeria. Dock tror jag att detta är ovanligt (oavsett bakterier alltså).
    Jag tänker mig också att röror främst är sånt som åker in o ut ur kylskåp o som många är o petar i (tex på ett buffébord/julbord) och att bärröror är något som man gör, häller på en dessert o serverar. Men som sagt, jag undviker ju bär.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden fisk tillagas inte till 70-75 grader? ok ändå?