Anonym (halvfet) skrev 2013-12-16 17:07:35 följande:
Tack för ditt inlägg. Jobbar du med träning och hälsa?
Jag och mamma ska börja träna och kämpa med vikten tillsammans. Hon har mycket mer att gå ner dock. Vi funderar på att gå med i itrim. Så pengarna man betalat för programmet kanske kan fungera som en sporre. Sen så har jag en resa inbokad i maj och jag vill gärna se bra ut i min bikini som jag har nu och slippa köpe en större.
Ja, delvis, är instruktör på ett gym i Gbg, har själv en vikthistoria och har gått ner totalt 50kg, tog nästan tio år men har gått ner 20kg första året, därefter ibland lite upp, sedan lite mer ner.
Jag har använt pulver under perioder, träning, gi och lchf och för mig funkade lchf och pulver bäst. Dock tror jag inte att kroppen mår bra av sådana enorma mängder fett som det handlar om - och vill bara tillägga att ni i tråden som säger att man inte måste äta mycket fett och ändå kunna käka lchf uppenbarligen inte har någon koll alls.
Grundvalen för lchf är att äta samma mängd protein som tidigare, men byta ut kolhydrater mot fett. Hitta gärna en av de stora och namnkunniga lchf-förespråkarna som går ut med att det är ok att dubbla mängden protein och äta lite fett och inga kolhydrater...
Däremot är jag övertygad om att det är det som sker hemma i stugorna, folk äter mer protein, håller sig mer mätta och får därför i sig färre kalorier. Det finns problem om man äter för mycket protein, men till ts och alla er andra som vill gå ner i vikt:
Under viktminskningsperioderna är träning viktigt. Konditionsträning med intervaller för att må bra och gymträning för att bevara muskelmassan och få en långsiktig viktnedgång. Det som är lika viktigt är att äta protein. Det spelar ingen roll i vilken form, det spelar mindre roll hur mycket, men mer än idag och protein till varje måltid. Många fuskar tex med proteinet till frukost, vilket är superviktigt.
När det gäller itrim tycker jag det finns för- och nackdelar. Har man en stor övervikt tror jag att fördelarna överväger. Jag gillar inte riktigt att man skall köpa deras pulver och jag tycker att det är på tok för lite protein i deras upplägg, vilket nog snarare beror på livsmedelsverket än itrim. Jag tror att modellen med att skriva långsiktiga kontrakt, att det kostar pengar, stor viktminskning i början och kombination med träning är riktiga vinnare.
Sen hade jag som sagt hellre sett små justeringar i det och tycker kanske möjligen att det är lite dyrt. Å andra sidan är det jäkligt välinvesterade pengar för alla dem som får det att funka. Som jag tidigare skrev: är du inte beredd att satsa kommer du inte att nå målet. Punkt.