• Anonym (orolig)

Min 20 månaders kan inte prata alls.

Det är fortfarande bara "Dada" och så vidare. Ord vi alltså inte förstår. Det enda han kan säga är "Mamma" och "titta".

Han går inte på dagis ännu. Där vi bor är det lång kötid vilket gör att han ännu inte fått plats trots att vi ställde honom vid 6 månader. Vi gick heller aldrig på öppna förskolan för att det rann ut i sanden. Nu känner jag mig så jäkla usel. Vi har inga vänner med barn i samma ålder så han har lekt lite men inte nämnvärt mycket med andra barn och nu är jag rädd att det har hämmat honom.

• Svar på tråden Min 20 månaders kan inte prata alls.
  • Fridayyy

Nej, det hämmar ju inte talet....det är ju bara som det är. Jag har tre barn, ett barn började prata normaltidigt, en väldigt tidigt och sista nu är nog ganska sen. Han säger mycket men inte så andra förstår. Ingen har varit tidigt på dagis. Jag antar att ni pratar mycket med honom.

• Mrs Moneybags

Du är inte usel!
    Det är inte säkert att ditt barn hade pratat tidigare bara för att du hade gått på öppna förskolan.

Har du talat med bvc?

Jag vet inte vad som är inom normalspannet så att säga, men vad sa de vid 18-månaderskontrollen? 

Det är säkert ingen fara, han kommer igång!

• Lady Paraplyh

Jag tror inte du har gjort något fel så försök att inte ha dåligt samvete. Men ta upp det med bvc, det låter som att han behöver extra hjälp.

• Anonym (bvc?)

Har inte bvc reagerat? Nog låter det sent, men barn utvecklas olika. Pratar ni mycket hemma med honom, spelar musik och sjunger, sånt är jätte bra. Försök umgås så mycket ni kan med andra och ligg på om dagis så han får plats. Och prata prata prata med honom.

• Anonym (orolig)

BVC sa att allt var bra när vi var där på 18-månaders kontrollen. Hon menade på att han "förmodligen" säger 10 ord men som vi kanske inte förstår. Han förstår mig när jag säger "nu ska vi städa", eller "nu ska vi byta blöja" eller "kan du hämta skorna". Det är bara det att han inte säger något själv..

• Lady Paraplyh

Jag kan tillägga att det inte spelar någon roll för talet alls om han får vara med andra barn eller inte. Så små barn lär sig prata av att vuxna pratar med dem.

• Anonym (orolig)

Vi pratar mycket med honom. Har försökt att läsa böcker men han kastar dom i golvet eller leker med dom. Har inte ro att sitta still och titta. Jag sjunger för honom varje kväll för det är det enda som får honom att somna.

Vi kan inte ligga på med förskolan. Det spelar ingen roll. Vi fick erbjudande om en förskola men det var en förskola som tyvärr inte passade oss alls så vi fick tacka nej till det. Nu får vi vänta tills det finns plats på någon av de förskolor vi sökt.

• k girl

Givetvis har det inte hämmat honom att inte ha träffat andra barn. Barn utvecklas i sin egen takt. Jag har en son med språkstörning, som utvecklades väldigt lite mellan 1,5 och 2 års ålder, och ett barn som är tidigt i talet och pratar i fyraordsmeningar och har fler ord än vid kan räkna när hon nu är 22 månader gammal. Vi har inte gjort mycket annorlunda... Nu är vi i och för sig så invanda vid att vara språkstimulerande att det säkerligen kan ha gett henne en liten knuff på vägen. Minstingen började på dagis vid tjugo månader och jag tror inte att det gör varken till eller från.

Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).

Tänk språkstimulerande. Benämn mycket! Om barnet pekar på något, benämn det: "Titta, en blå bil!". Om barnet säger något, upprepa vad det sagt på ett korrekt sätt och bygg ut meningen. Läs och sjung mycket!  Och börja med stödtecken, det är en jättebra hjälp för barn i tidig språkutveckling liksom barn som har språkförseningar. Vi har använt tecken med båda våra barn efter att vi började med det när sonen var 2,5. Han är förresten fyra år nu och börjar snart komma ikapp.

• Anonym (Elin)
    Anonym (orolig) skrev 2013-12-17 09:31:15 följande:
    Vi pratar mycket med honom. Har försökt att läsa böcker men han kastar dom i golvet eller leker med dom. Har inte ro att sitta still och titta. Jag sjunger för honom varje kväll för det är det enda som får honom att somna.

Vi kan inte ligga på med förskolan. Det spelar ingen roll. Vi fick erbjudande om en förskola men det var en förskola som tyvärr inte passade oss alls så vi fick tacka nej till det. Nu får vi vänta tills det finns plats på någon av de förskolor vi sökt.
    "Vardagspratar" ni med honom? Eller är det bara böckerna och sången? Jag tror det är viktigt att prata mycket och ofta med barnen, om allt möjligt. 
  • Anonym (:))

alla barn utvecklas olika snabbt. MIn systerson var/är ganska sen med talet, han sa bara några få ord tills han var ungefär 23 månader sen släppte det och nu kommer massa nya ord hela tiden :) 

Svar på tråden Min 20 månaders kan inte prata alls.