• Anonym (orolig)

Min 20 månaders kan inte prata alls.

Det är fortfarande bara "Dada" och så vidare. Ord vi alltså inte förstår. Det enda han kan säga är "Mamma" och "titta".

Han går inte på dagis ännu. Där vi bor är det lång kötid vilket gör att han ännu inte fått plats trots att vi ställde honom vid 6 månader. Vi gick heller aldrig på öppna förskolan för att det rann ut i sanden. Nu känner jag mig så jäkla usel. Vi har inga vänner med barn i samma ålder så han har lekt lite men inte nämnvärt mycket med andra barn och nu är jag rädd att det har hämmat honom.

• Svar på tråden Min 20 månaders kan inte prata alls.
  • Cornellia
    k girl skrev 2013-12-17 10:23:20 följande:

Varför skulle det vara hysteriskt? Och varför skulle det vara onödigt?

Det finns studier som visar att barn som är språkförsenade vid 2,5 års ålder antingen har språkstörningar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är en överväldigande majoritet som har kvarstående problem hela livet. Så att hoppas att det löser sig... det gör det kanske för någon procent. Observera att jag pratar om barn som är över 2,5 nu.

Att kunna kommunicera på ett vettigt sätt är ju otroligt värdefullt för ett barn. Tänk dig att vara tre-fyra år och inte klara av att tala om att man är törstig och vill dricka vatten istället för mjölk.

Min son tycker att det är jätteroligt att gå hos logopeden, logopedin har ju förändrats en hel del på tjugo år...

Fast barnet är ju inte ens 2?
    Att börja hålla på med logoped när barnet är 20 månader tycker jag känns hysteriskt.

Det är ju superbra att det har hjälpt din son, mig hjälpte det inte, men det hämmade mig helt klart att veta att det var något "fel" på mitt sätt att prata, och det hämmar mig fortfarande.
  • k girl
    Maryam88 skrev 2013-12-17 10:17:21 följande:

Ja men detta kom som på posten när han var ca 27 månader. Så han har hållt på i knappt 3 månader med talet. Innan dess var de bara babbel. Inga ord ingenting. Men på vilket sätt har min bvc jättefel? Att man ska sätta in logoped redan vid två år? Jag tycker de är jättebra att barn får extra stöd när talet inte kommer igång som de ska, och förstår verkligen att frustrationen hos barnen minskar när dom får nya strategier att kommunicera. Men de kan ta olika tid för barn att komma igång och jag tycker inte man bör blanda in logoped och extra resurser för ett barn som kanske bara inte varit moget att börja tala ännu.

Ditt BVC har jättefel i att man ska vänta till efter tre år innan man remitterar vidare och att det inte finns någon poäng med logopedkontakt innan dess.

Jag upprepar det jag sagt tidigare i tråden:
    - Om barnet saknar både tal och förståelse vid 1,5-2 års ålder ska barnet remitteras vidare.

- Om barnet saknar tal vid 1,5 års ålder bör man hålla lite koll, exempelvis lägga in ett extra bvc-besök vid två års ålder. Om barnet inte utvecklats någonting alls mellan 1,5 och 2 och har litet/obefintligt tal, inte tar språklig kontakt eller kommunicerar dåligt bör barnet remitteras till logoped.

- Om barnet är 2,5 och har begränsat tal och inte bygger tvåordsmeningar bör barnet absolut remitteras vidare till logoped.

Här har du en länk till en affisch om språkprevention, den ska finnas uppsatt på bvc:

http://www.cplol.eu/files/poster/cplol_prev_poster_se.pdf

• Anonym (:))
    k girl skrev 2013-12-17 10:00:14 följande:
    Det beror på vad problemet är. Om barnet verkar ha förståelse och kommunicerar, men det är talet som fattas, så absolut. Många landsting har en språkscreening vid just 2,5. Å andra sidan har jag lite svårt att förstå motståndet till att söka logopedkontakt, vad skulle det kunna skada?
    Jag har ingen direkt bra erfarenhet av logopedhjälp så jag är lite emot att ge upp om sitt barn och sig själv dessutom så snabbt utan att direkt ha försökt göra någonting för att hjälpa sitt barn att komma igång med talet själv först
  • k girl
    Cornellia skrev 2013-12-17 10:28:35 följande:

Fast barnet är ju inte ens 2?
    Att börja hålla på med logoped när barnet är 20 månader tycker jag känns hysteriskt.

Det är ju superbra att det har hjälpt din son, mig hjälpte det inte, men det hämmade mig helt klart att veta att det var något "fel" på mitt sätt att prata, och det hämmar mig fortfarande.

Du har ju uppenbarligen inte ens läst vad jag har skrivit.

Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).

• k girl
    Anonym (:)) skrev 2013-12-17 10:32:10 följande:
    Jag har ingen direkt bra erfarenhet av logopedhjälp så jag är lite emot att ge upp om sitt barn och sig själv dessutom så snabbt utan att direkt ha försökt göra någonting för att hjälpa sitt barn att komma igång med talet själv först
    Och det är ju exakt det logopedkontakt med små barn handlar om. Att ge föräldrarna verktyg att kommunicera med sitt barn och hjälpa sitt barn med.
  • The Doctor

Min unge är 2,5 och har precis börjat pladdra på så jag personligen skulle inte vara så oroad.

Dessutom tror jag inte för en sekund att dagis skulle vara bättre än att vara hemma med dig som förälder, snarare tvärtom! Barnet har ju uppenbarligen inga svårigheter att förstå vad som sägs utan jag tror det kommer att lossna snart.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Anonym (Elin) skrev 2013-12-17 09:35:17 följande:
    "Vardagspratar" ni med honom? Eller är det bara böckerna och sången? Jag tror det är viktigt att prata mycket och ofta med barnen, om allt möjligt. 
    Håller med, att vardagsprata är guld värd! Därför förstår jag mig inte på de som vänder sina ungar framåt i vagnen tidigt - man missar ju så mycket av kommunikationen! Min 2,5-åring sitter fortfarande vänd mot mig och vi pratar väldigt mycket när hon sitter i vagnen på ett sätt som inte är görligt om man har barnet vänd bort från en.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Cornellia
    k girl skrev 2013-12-17 10:32:46 följande:

Du har ju uppenbarligen inte ens läst vad jag har skrivit.

Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).

Nej jag läste givetvis det jag citerade.

Att bygga tvåårdsmeningar vi 2 års ålder känns väldigt tidigt, om det stämde så skulle ungefär alla ungar i vår krets behöva logoped...
  • k girl
    Cornellia skrev 2013-12-17 10:42:35 följande:

Nej jag läste givetvis det jag citerade.

Att bygga tvåårdsmeningar vi 2 års ålder känns väldigt tidigt, om det stämde så skulle ungefär alla ungar i vår krets behöva logoped...

Jaha, får väl upprepa mer då...

- Om barnet saknar både tal och förståelse vid 1,5-2 års ålder ska barnet remitteras vidare.

- Om barnet saknar tal vid 1,5 års ålder bör man hålla lite koll, exempelvis lägga in ett extra bvc-besök vid två års ålder. Om barnet inte utvecklats någonting alls mellan 1,5 och 2 och har litet/obefintligt tal, inte tar språklig kontakt eller kommunicerar dåligt bör barnet remitteras till logoped.

- Om barnet är 2,5 och har begränsat tal och inte bygger tvåordsmeningar bör barnet absolut remitteras vidare till logoped.

• Rosa Fluff

Min 19 månaders säger 1 ord. Men han förstår desto mer. : ) Bvc är inte ett dugg oroliga eftersom han förstår och kommunicerar på annat sätt.

Så TS var inte orolig. Själv passar jag på att njuta för när pratet väl börjar lör det väl inte finnas en tyst sekund.. ; )

• Eleonor86

Min son är 20 månader och han säger bara mamma och pappa! Jag har fått höra att om dom inte pratar vid 3 år så bör man undersöka saken, innan det är det ingen fara alls!

Dom kommer nog börja prata så mycket sen att det inte går att få tyst på dom istället! :)

• Fridayyy
    k girl skrev 2013-12-17 09:48:14 följande:

Jo, det har med biologisk utveckling att göra, eller rättare sagt, hur hjärnan fungerar och lagrar in språket och kan hämta informationen. Och ibland handlar det om munmotoriken, eller också en kombination.

Men barn med språksvårigheter blir ändå hjälpta av en språkstimulerande omgivning. Här finns mycket bra information: www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

Tack för tipset.
Svar på tråden Min 20 månaders kan inte prata alls.