Birmafröken skrev 2013-12-17 22:54:31 följande:
Att snutta på något kan vara en reflex från kattungetiden som triggas igång i samband med mjölktrampande när katten myser. Att katten snuttar på sin egen svans eller tuggar bort päls känns dock som ett allvarligare problem.
Jag har varit med om två sådana fall. En kattunge sög så intensivt på sin egen svanstipp att den nästan blev sårig och ständigt var blöt. Jag rådde ägaren att skaffa en kattkompis till katten, vilket hon gjorde, och svans-sugandet upphörde!
Det andra "fallet" var min ena norska skogkatt som hos sin förra ägare utvecklat en vana att kapa av spetsen på svansplymen genom att tugga av den med jämna mellanrum. När hon var 2,5 år flyttade hon och hennes betydligt äldre kattkompis till mig, och det visade sig vara precis vad som behövdes för att svansbitandet skulle upphöra. Hos mig fanns det yngre katter att leka med, mer stimulerande och kattanpassad miljö (både inne och ute) och en matte som var hemma betydligt mer.
Hon tuggar inte bort päls, för jag kollar hennes svans i princip varje dag. Men hon snuttar alltid på samma ställe på svansen, ca 2-3 com från svanstippen och den är genomblöt ifall jag inte tar bort den från henne.
När vi ska sova och hon börjar snutta så brukar jag hålla på hennes svans (inte hårt utan bara har handen på) och efter ett tag då är det inte lika intressant längre. Samma sak ifall jag "gömmer" svansen under hennes filt, då låter hon den vara.