• Cupcakerina

Min katt snuttar - är det normalt?

Hej gott folk! Min katt snuttar på sin svans och jag undrar ifall det är normalt? Och hur får man katten att sluta?

Jag skulle beskriva det som att hon nafsar/tuggar och suger på svansen samtidigt. Såklart låter det också vilket inte är överdrivet uppskattat när jag ska sova.

Har frågat en veterinär och det enda svaret jag fick var att jag skulle testa droppa citron på delen av svansen som Zyra snuttar på. Det skulle säkert fungera om hon inte var förtjust i just citron, vilket jag upptäckte innan jag satte det på svansen.

Finns det fler därute som har katter som sysslar med sånt och hur fick ni kissen att sluta? Tack på förhand :)

• Svar på tråden Min katt snuttar - är det normalt?
  • Nellon

Vår katt började dia på vår hund haha... Så pass att hon började producera mjölk!! Men det har avtagit med tiden, katten är nu 1,5 år och det händer väääldigt sällan. :)

• Cupcakerina
    Nellon skrev 2013-12-17 20:24:56 följande:

Vår katt började dia på vår hund haha... Så pass att hon började producera mjölk!! Men det har avtagit med tiden, katten är nu 1,5 år och det händer väääldigt sällan. :)

Haha att det kan bli så :p

Min katt är 6 månader så jag antar att det är en kattungsgrej. men jag blir helt galen av ljudet, speciellt när jag försöker sova eller blir väckt av det::
  • Nellon
    Cupcakerina skrev 2013-12-17 20:32:44 följande:
    Haha att det kan bli så :p

Min katt är 6 månader så jag antar att det är en kattungsgrej. men jag blir helt galen av ljudet, speciellt när jag försöker sova eller blir väckt av det::
    Hahaha vet precis hur du känner, asjobbigt att lyssna på! Men de är väl lite mammiga och tar det som finns till hands
  • nemo1

Togs kattungen för tidigt från sin mamma? Aktiverar du katten? Har katten kattkompis att leka med?

• Dr Mupp

Oftast är det ett tecken på att katten togs för tidigt från mamma. Har du tur så växer det bort, ibland gör det inte det utan du kommer får ta bort textilier för att katten inte ska snutta på dem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Birmafröken

Att snutta på något kan vara en reflex från kattungetiden som triggas igång i samband med mjölktrampande när katten myser. Att katten snuttar på sin egen svans eller tuggar bort päls känns dock som ett allvarligare problem.

Jag har varit med om två sådana fall. En kattunge sög så intensivt på sin egen svanstipp att den nästan blev sårig och ständigt var blöt.  Jag rådde ägaren att skaffa en kattkompis till katten, vilket hon gjorde, och svans-sugandet upphörde!

Det andra "fallet" var min ena norska skogkatt som hos sin förra ägare utvecklat en vana att kapa av spetsen på svansplymen genom att tugga av den med jämna mellanrum. När hon var 2,5 år flyttade hon och hennes betydligt äldre kattkompis till mig, och det visade sig vara precis vad som behövdes för att svansbitandet skulle upphöra. Hos mig fanns det yngre katter att leka med, mer stimulerande och kattanpassad miljö (både inne och ute) och en matte som var hemma betydligt mer.

• Cupcakerina
    nemo1 skrev 2013-12-17 22:36:18 följande:

Togs kattungen för tidigt från sin mamma? Aktiverar du katten? Har katten kattkompis att leka med?

Jag tog henne vid 12 veckor och det är ju det som gäller eller hur?

Hon är enda katten men jag tycker att jag leker och håller på mycket med henne. Men hon kanske inte håller med.
  • nemo1
    Cupcakerina skrev 2013-12-17 22:58:49 följande:
    Jag tog henne vid 12 veckor och det är ju det som gäller eller hur?
    Hon är enda katten men jag tycker att jag leker och håller på mycket med henne. Men hon kanske inte håller med.
    Jag tror då på understimulans. Köp en kattkompis till katten.
  • Cupcakerina
    Birmafröken skrev 2013-12-17 22:54:31 följande:

Att snutta på något kan vara en reflex från kattungetiden som triggas igång i samband med mjölktrampande när katten myser. Att katten snuttar på sin egen svans eller tuggar bort päls känns dock som ett allvarligare problem.

Jag har varit med om två sådana fall. En kattunge sög så intensivt på sin egen svanstipp att den nästan blev sårig och ständigt var blöt.  Jag rådde ägaren att skaffa en kattkompis till katten, vilket hon gjorde, och svans-sugandet upphörde!

Det andra "fallet" var min ena norska skogkatt som hos sin förra ägare utvecklat en vana att kapa av spetsen på svansplymen genom att tugga av den med jämna mellanrum. När hon var 2,5 år flyttade hon och hennes betydligt äldre kattkompis till mig, och det visade sig vara precis vad som behövdes för att svansbitandet skulle upphöra. Hos mig fanns det yngre katter att leka med, mer stimulerande och kattanpassad miljö (både inne och ute) och en matte som var hemma betydligt mer.

Hon tuggar inte bort päls, för jag kollar hennes svans i princip varje dag. Men hon snuttar alltid på samma ställe på svansen, ca 2-3 com från svanstippen och den är genomblöt ifall jag inte tar bort den från henne.

När vi ska sova och hon börjar snutta så brukar jag hålla på hennes svans (inte hårt utan bara har handen på) och efter ett tag då är det inte lika intressant längre. Samma sak ifall jag "gömmer" svansen under hennes filt, då låter hon den vara.
  • Loppsan

Hade en katt som gjorde så. Mamman hade blivit påkörd när kullen var åtta veckor. Tyvärr upphörde inte snuttandet. En dag hade han tuggat och sugit på svansen så att håret var borta och det blödde och blev infekterat.

Svar på tråden Min katt snuttar - är det normalt?