• Anonym (där kom den)

    Bortvald

    Såg en scen ur en banal polisfilm igår och bröt ihop totalt. I scenen väljer en prostituerad crackmissbrukare sitt missbruk framför sin bebis. Polismannen håller upp barnet mot henne och hon vänder om och går. Jag har sett den scenen flera gånger förr, men inte reagerat som igår.  Jag blev helt ifrån mig.

    Jag kom till Sverige när jag var 6 månader.. Det finns ingen information om mig öht. Jag vet inte var jag hittades, hur jag hittades. Det finns inga uppgifter från något sjukhus - vet inte när, hur eller var jag är född. Plötsligt befann jag mig hos de sociala myndigheterna som placerade mig i en fosterfamilj, i vilken jag bodde fram till adoptionen ett halvår senare.

    Idag är jag strax över 40 och helt plötsligt börjar en massa jobbiga tanka dyka upp; tankar jag inte haft förr, i alla fall inte så starka och påträngande. Folk har i alla tiden frågar om rötter och längtan (ofta folk som inte har ett skit med det att göra, dessutom) och nu börjar frågorna liksom tränga igenom.

    Det som känns så jobbigt att att det inte finns några svar, ens om jag skulle vilja få några. Dessutom börjar jag bli äldre och chansen för att någonsin ens kunna hitta något/några minskar för varje år, på samma sätt som chansen att själv få biologiska barn. Jag hatar tiden...

    De som var mina fosterföräldrar var i 60-årsåldern då, 1972... De är inte namngivna i mina papper. Mer än det finns inte.

    Jag ser den där scenen med knarkaren som vänder ryggen åt sin skrikande bebis och jag undrar hur det gick till. Skrek jag? Hur gick separationen till och varför ägde den rum? Trodde aldrig att jag skulle börja fundera på detta, men helt plötsligt slår det mig i huvudet allt oftare och jag kan inte hantera det. Dels för att jag spenderat större delen av mitt liv med att avfärda denna typ av tankar som trams och sentimentalitet och dels för att jag alltid haft så svårt att hantera avvisande.

    Det hjälper inte att veta att mina egentliga föräldrar ville ha mig och att jag är jätteälskad idag. Tanken på att någon valde att sätta ner mig någonstans och sedan "bara" gick gnager mig i alla fall.

    Ville bara skriva av mig lite. Vet ju att det inte finns några svar.

  • Svar på tråden Bortvald
  • Momalicious

    Kan inte föreställa mig hur det känns men min första tanke är om du gått i terapi? Även om det inte ger dig några svar så kanske det kan få dig att hantera dina känslor och sådär. Är ju fruktansvärt jobbigt att gå med tankar som maler hela tiden, oavsett vad det gäller. På så sätt kanske du kan få någon form av avslut?

  • Anonym (En tanke)

    Att ens föräldrar är crackknarkande och väljer bort en är nog mer sällsynt. En bekant jag hade en gång sa att hon inte tyckte att en gemensam kompis som var adopterad skulle resa till deras gemensamma ursprungsland (Korea) för att leta efter föräldrarna. Det kan vara en ung mamma som fått barn utan att kunna ta hand om det själv eller andra jobbiga, tragiska händelser som gjort att man adopterat bort sitt barn sa min vänninna. Tänk vad hon skulle vara lycklig om hon vetat att,du fått det bra nu, har fosterföräldrar som älskar dig.

  • Anonym (där kom den)
    Anonym (En tanke) skrev 2013-12-18 18:34:33 följande:
    Att ens föräldrar är crackknarkande och väljer bort en är nog mer sällsynt. En bekant jag hade en gång sa att hon inte tyckte att en gemensam kompis som var adopterad skulle resa till deras gemensamma ursprungsland (Korea) för att leta efter föräldrarna. Det kan vara en ung mamma som fått barn utan att kunna ta hand om det själv eller andra jobbiga, tragiska händelser som gjort att man adopterat bort sitt barn sa min vänninna. Tänk vad hon skulle vara lycklig om hon vetat att,du fått det bra nu, har fosterföräldrar som älskar dig.
    Är fullt på det klara med att risken för att min biologiska mamma var en knarkande prostituerad är ganska liten, med tanke på vilket land jag kommer ifrån. Kan ändå inte släppa tanken på hur just det där ögonblicket gick till. Missförstå mig rätt; jag har redan vänt och vridit på detta ett otal gånger och kom för många år sedan fram till att det vore en dålig idé att leta upp ev. biosläktingar och jag är även på det klara med att min biologiska mamma troligtvis skulle bli väldigt glad över hur bra det har gått för mig, men den där scenen fastnade av någon anledning.
Svar på tråden Bortvald