• kotten12

    Moderkaksavlossning med första hur gick det med nästa?

    Jag hade en väldigt traumatisk förlossaning med mitt första barn. Moderkakan släppte i vecka 34+2 , jag förlorade 3,6 liter blod och vår lilla tjej fick inget syre alls. Det vart abulans in till förlossningen o katastrof snitt direkt. Som tur är bodde vi nästan vid sjukhuset och allt slutade bra. Hon är idag en frisk och glad liten tjej! Nu har vi börjat fundera på att vi vill skaffa ett syskon, men tankarna far runt i huvudet på om detta kommer hända igen?? jag vet att händer det igen och vi bor där vi bor nu så kommer den bebisen inte att klara sig. undrar om någon vart med om detta och fått barn efter och hur gick det? lossnade moderkakan igen? Vart de planerat snitt lr vagial förlossning ? Hoppas det finns någon som vill dela med sig av sin erfarenhet!

  • Svar på tråden Moderkaksavlossning med första hur gick det med nästa?
  • Rosdraken

    Min moderkaka släppte med barn nummer två men inte med barn nr 3 där blev det i stället operation för att få loss den då den satt så hårt fast i snitt ärret så det kan gå åt båda hållen (var bara ett år mellan barnen med)

    Nu med barn nr 4 så sittermoderkakan vid öppningen och det medför vissa problem med moderkakan även denna grav MEN det beror på var den satt sig inte min tidigare historia med att den släppte så spökar ju självklart den oron nu ingen men går på spec mvc så de har sten koll på läget och kommer få göra flera ul + kontroller för att de ska följa upp så det inte blir akut igen.


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 18/6-14
  • kotten12

    Tack för att du ville dela med dig om dina erfarenheter :) vi ska nog våga oss på en till snart :)

  • PernillaW82

    Jag hade en moderkaksavlossning med mitt första barn i V.32, barnet klarade sig tyvärr inte & jag höll själv på att förblöda ~ mot alla odds överlevde jag. Efteråt fick vi veta att där fanns en liten risk att det skulle kunna ske igen men att chansen var lika stor som att jag hux flux skulle vinna 10miljoner på lotto imorgon.

    Barn nr2 föddes ett år senare med planerat snitt, då satt moderkakan istället fast i ärrbildningen så en bit av livmodern fick skäras loss ~ så där var det tvärt om.

    Barn nr3 kom två år efter nr2 & där släppte den som den skulle.

    Barn nr4 kom 8år efter barn nr3 ~ där släppte moderkakan som den skulle vid snittet med viss svårighet men löstes manuellt.

    Så här har det gått bara bra med efterföljande graviditeter.

    Lycka till.! :)

Svar på tråden Moderkaksavlossning med första hur gick det med nästa?