teneriffa-tips tack.
vad är det för valuta? har de euro? Är det lätt att hyra o köra bil,eller är buss lika bra? Tipsa gärna om vad man ska fara o se. Tack på förhand.
vad är det för valuta? har de euro? Är det lätt att hyra o köra bil,eller är buss lika bra? Tipsa gärna om vad man ska fara o se. Tack på förhand.
Euro, ja. Lätt att hyra bil. Och billigt. Med reservation för att det är tio år sedan vi var sär sist. Ganska okej att köra, men i ärlighetens namn är det nästan bara maken som kört (han är värdelös på att läsa kartor, vilket jag är rätt haj på). Lite trixigt om man velar till det i de större städerna dock. Många vägar uppe i bergen är smala, branta och mycket kurviga, men oändligt vackra. Tar man det bara försiktigt så!
Teide måste ni åka runt, antingen med bil eller som bussresa. Fantastiskt landskap. Lite som att vara på månen! (Vi har inte tagit linbanan upp till tippen, dock.) Anagabergen i nordost är också ett jättevackert område. Annars finns det många små fina byar och fantastiska utsiktspunkter över hela ön.
Buss har jag bara åkt mellan Puerto de la Cruz och Santa Cruz. Det funkade bra, men har inte koll på bussförbindelserna annars. Men att hyra bil kan jag verkligen rekommendera.
Vi ska till Teneriffa igen nu i januari. Första gången med barnen. Längtar, längtar, längtar!
jag är jättehöjdrädd-inte upp i nån linbana :-0
Nu var det ett antal år sedan vi åkte till Teneriffa och hade hyrbil... Men vi tyckte att skyltningen på ön var urusel, särskilt man åker av de stora vägarna och inte åker mot de allra största sevärdheterna. Så ta med en GPS eller riktigt detaljerade Bilkartor... Vi hittade tex aldrig till det 3000åriga Drakblodsträdet i Icod de los Vinos på södra delen.
Om hyrbil, kolla villkoren, om ni får åka ut på grusvägarna . Hur försäkringarna täcker , självriskeliminering osv
Och ta gärna en lov kring bilen innan ni drar från hyrfirman och notera ifall det finns skador. Påtala dessa innan ni åker därifrån så inte ni blir beskyllda för att gjort dom. (kanske ta några mobilfoton av dom skador som finns)
Har varit många gånger på Teneriffa och åker i januari igen. Vi hyr bil varje år, maken kör och tycker det är lätt. Jag har själv inte vågat testa. Jag tycker att skyltarna kommer väl snabbt inpå där man ska svänga av.
Teneriffa är en fantastiskt vacker ö och något jag varmt kan rekommendera är en tur till den lilla byn Masca. Det är en liten by där lugnet vilar. Om man gillar att vandra kan man åka buss dit och vandra ner i ravinen till havet och sen åka båt tillbaka. Man blir då upphämtad av sin buss i hamnen i Los Gigantes och sen tillbaka till hotellet igen. Man kan välja att gå både upp och ner men inget jag skulle orka. Tar ca tre timmar att vandra ner.
En annan fin sevärdhet är Loro Parque som ligger i Puerto de la Cruz...det är en otroligt fin djurpark som man inte bör missa.
En annan mysig plats som man kan åka till är Garachico...men då skulle jag rekommendera att man hyr bil och kör själv. Är nog bökigt att ta sig dit med buss.
Kör man från Las Americas och upp till Puerto de la Cruz över bergen (alltså inte motorvägen) så passerar man Icod de los Vinos där drakblodsträdet finns...är också ett fjärilshus bredvid men där har vi inte varit inne.
Vill du veta mer så fråga gärna, har som sagt varit där mycket och kan kanske svara på någon fråga.
Mellan Las Americas och Loro Parque tar det nog ca en timma om ni kör motorvägen. Kör ni över bergen tar det betydligt längre tid. Tycker absolut inte ni ska missa det för det är helt fantastiskt :)