Jag är så otroligt ledsen för din skull, att livet kan vara så orättvist. Min mammas man och min styvfar (har ingen annan fadersgestalt) gick bort i cancer endast 40 år gammal så jag har väl på ett sätt fått uppleva en nära anhörigs död ur ett annat perspektiv än dig. För mig var det första året som en dimma. När ett år hade gått tänkte jag bara "va! Vadå ett år, hans essens finns ju fortfarande kvar så tydligt hos oss. Han är ju fortfarande som om han ska komma tillbaka en vacker dag" och jag kunde inte fatta att andra människor hunnit med massor av saker på detta år som för mig kändes som en vecka. Efter två år ungefär, hade jag hunnit bearbeta det faktum att han inte kommer tillbaka, och någonstans hade jag förlikat mig med att han är död. Att livet ibland är så orättvist men att det på något sätt är något man får acceptera. Man måste. Men När människor kom och sa att "ja nu har det gått tre år sedan han dog, vad tiden går" kände jag fortfarande en enorm saknad.
Min mamma mådde självklart uruselt under denna tid, men även hon började sakta sakta bli bättre och piggare. Hon höll på att bli bitter, vilket jag tror är lätt att man blir. I början levde hon som om han levde. Hade sakerna i huset så som han hade ställt dom, det hon fått kompromissa för att de skulle bli nöjda båda två levde hon efter en lång tid. Men plötsligt började hon fixa och dona i huset precis så som HON ville ha det, hon började göra saker som hon ville - det var nog ett sätt för henne att gå vidare och bearbeta. Hon började få nya livsplaner och drömmar men det tog tid och tar fortfarande tid skulle jag vilja säga. Hon har först nu, fem år senare, kommit på att gården de köpte tillsammans är något hon inte längre måste kämpa för att behålla - för det var deras gemensamma dröm , men hans drömmar försvann liksom med honom. Hur hemskt det än låter, är det viktigt (tror jag) att låta hela personen få dö ifrån en, för att sedan kunna minnas personen med glädje och utan att bryta ihop. Men det tar tid och enormt mycket bearbetning.
En sådan sorg försvinner aldrig. Det tror inte jag. Och precis som du säger så förstår inte folk, och därav kan de flesta inte lyssna och vara ett bra stöd. De vet inte hur de ska vara eller bete sig, det är en sån främmande situation. Jag skulle råda dig att 1) ha en bra samtalskontakt 2) rannsaka dina egna drömmar 3) försöka börja på någon kurs för att träffa nya människor - på så sätt skapar man sig sitt egna nya liv.
Jag önskar dig all lycka och jag hoppas livet så småningom känns lättare. Jag får verkligen ont i hjärtat av att läsa din tråd men jag LOVAR DIG att det blir bättre. Du måste ta hand om digsjälv, ge digsjälv en klapp på axeln. Var stolt över digsjälv, ge digsjälv kärlek för det behöver du. Styrkekramar till dig!