Inlägg från: Anonym (kund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • Anonym (kund)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:29:59 följande:
    Det är ALDRIG kul att bli oskyldigt anklagad.
    Nej, jag vet inte varför jag känner så, men när jag ser texten "ert köp måste hanteras av personal" på skärmen så får jag lite smått panik. När biträdet öppnar mina påsar och ska dra ut saker...usch. Jag vill självscanna, och jag är fullt medveten om att avstämningar måste ske. Men hur undviker man det på bästa sätt? Till exempel att scanna en vara och sedan ta bort den, påverkar det?
  • Anonym (kund)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:41:17 följande:
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
    Enkla anledningen är att det går fortare. jag slipper lägga upp alla varorna på bandet, utan kan lägga ner dem i kassen.
  • Anonym (kund)
    sigill skrev 2013-12-20 13:09:54 följande:
    Alla tycker väl att det är jobbigt att behöva packa om varorna, men det är man ju medveten om när man väljer att självscanna. Klart du inte kan göra något för att undvika avstämning, i så fall hade ju alla gjort det.
    Jo, något måste man väl kunna göra för att påverka det hela? Jag vet när jag och min mamma gick och handlade en gång för inte så längesedan, så stod vi länge och pratade om hon skulle köpa en viss grej till badrummet, vilken färg hon skulle ha osv. Sen ångrade hon sig och vi gick vidare, när vi nästan är framme vid kassan vill hon plötsligt ha saken ^^. Då går hon tillbaka och hämtar den, och naturligtvis scannar hon den. Men i kassan får hon delavstämning, och hon har korgen full av varor, men den här saken till badrummet (som inte kostade mer än de andra grejerna i korgen) kollades.  
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)