• Anonym (kund)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?

• Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)
  • Anonym (Eva)

Jag ställer mig i vanlig kassa. Det blir bäst så.

Har alltid scannat på IKEA dock och aldrig haft problem. Men det rör sig om ett par besök per år..

• Anonym (låt bli)

Låter bli att scanna! Glad

• Anonym (PS)

Varför är avstämningar jobbiga för dig? Rädd att bli oskyldigt anklagad?

• Anonym (Eva)
    Anonym (låt bli) skrev 2013-12-19 23:14:36 följande:
    Låter bli att scanna! Glad
    Scanning är till för att butiken ska tjäna ännu mer pengar (mindre lön pga mindre kassapersonal), och att du som kund ska bli utpekad som tjyvaktig lite då och då. Fast du är stammis sedan många år. BOJKOTTA är mitt råd. Igen.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (PS) skrev 2013-12-19 23:29:15 följande:
    Varför är avstämningar jobbiga för dig? Rädd att bli oskyldigt anklagad?
    Det är ALDRIG kul att bli oskyldigt anklagad.
  • Anonym (kund)
    Anonym (Eva) skrev 2013-12-19 23:29:59 följande:
    Det är ALDRIG kul att bli oskyldigt anklagad.
    Nej, jag vet inte varför jag känner så, men när jag ser texten "ert köp måste hanteras av personal" på skärmen så får jag lite smått panik. När biträdet öppnar mina påsar och ska dra ut saker...usch. Jag vill självscanna, och jag är fullt medveten om att avstämningar måste ske. Men hur undviker man det på bästa sätt? Till exempel att scanna en vara och sedan ta bort den, påverkar det?
  • beam82

En gång när jag fick avstämning hade jag missat att scannat ett av tre mjölkpaket. Slutsumman på min handling var väldigt hög, och det var absolut inte missat med flit. Jag fick avstämning typ 3 gånger i följd efter det, kände mig som en skurk som behövde kollas extra noga

• miinimee1981

Klart dom vill vara nog med avstämmningar. Jobbar själv på ica Och det finns dom som fuskar . Och det drabbar alla tyvär.. jag tycker inte det ör jobbigt Överhuvudtaget när jag blir avstämd

• Harmagedon

Min personliga erfarenhet är att så länge man haft korrekta avstämningar så är det väldigt glest mellan avstämningarna. Sedan har jag aldrig råkat ut för en under värsta rusningen. De säger ju att de inte själva kan påverka när de infaller men jag misstänker ändå att de stänger av systemet under rusning eller har någon algoritm inbyggd för att skjuta upp tillfällena om de infaller under en period med hög belastning.

Mitt enda problem med avstämning är att det är jobbigt att packa upp. Känner mig inte anklagad på något vis.

• Anonym (Eva)
    beam82 skrev 2013-12-19 23:34:20 följande:
    En gång när jag fick avstämning hade jag missat att scannat ett av tre mjölkpaket. Slutsumman på min handling var väldigt hög, och det var absolut inte missat med flit. Jag fick avstämning typ 3 gånger i följd efter det, kände mig som en skurk som behövde kollas extra noga
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)