Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Jag ställer mig i vanlig kassa. Det blir bäst så.

Har alltid scannat på IKEA dock och aldrig haft problem. Men det rör sig om ett par besök per år..

• Anonym (Eva)
    Anonym (låt bli) skrev 2013-12-19 23:14:36 följande:
    Låter bli att scanna! Glad
    Scanning är till för att butiken ska tjäna ännu mer pengar (mindre lön pga mindre kassapersonal), och att du som kund ska bli utpekad som tjyvaktig lite då och då. Fast du är stammis sedan många år. BOJKOTTA är mitt råd. Igen.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (PS) skrev 2013-12-19 23:29:15 följande:
    Varför är avstämningar jobbiga för dig? Rädd att bli oskyldigt anklagad?
    Det är ALDRIG kul att bli oskyldigt anklagad.
  • Anonym (Eva)
    beam82 skrev 2013-12-19 23:34:20 följande:
    En gång när jag fick avstämning hade jag missat att scannat ett av tre mjölkpaket. Slutsumman på min handling var väldigt hög, och det var absolut inte missat med flit. Jag fick avstämning typ 3 gånger i följd efter det, kände mig som en skurk som behövde kollas extra noga
    Varför går ni med på att känna er som skurkar?? Jag ställer mig i vanlig kö, pga att jag tycker ICA maxi etc tjänar så pass bra att de har råd att hålla sig med personal i vanlig kassa! Jag kommer nog vara den sista som tvingas till scanning, om det blir enda alternativet. Hatar att bli misstänkliggjord på det sättet, för jag stjäl aldrig och vil inte hamna i en sits där jag blir misstänkt heller!
  • Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-19 23:49:32 följande:
    Därför att slippa kön såklart.
    Varför så bråttom? Jag brukar meditera eller göra knipövningar när jag står i kö. Försöker välja tider när det är mindre folk. Vägrar bli behandlad som en potentiell skurk i min stamaffär sedan 10 år, för att vinna någon minut.
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-12-20 00:01:24 följande:

1. Jag gillar att packa mina varor i den takt jag plockar åt mig dem.
    2. Det är aldrig kö till kassan i självscanningen.
    3. Jag gillar att kunna handla utan mänsklig kontakt när jag är lite småsur.

De fösta två kan jag köpa, men mänsklig kontakt? Den korta stund man har med kassören är ju försumbar. Fast du kanske menar dom som försöker tränga sig före? De ser jag som en utmaning -- FÖRSÖK INTE ..
  • Anonym (Eva)
    Migas skrev 2013-12-19 23:59:27 följande:
    Om det går fortare eller inte att sjävscanna än att använda en vanlig kassa tycker jag helt beror på vad man handlar. Om man bara handlar saker i förpackningar som redan innan han en streckkod så går det förmodligen fortare i de allra flesta fallen att sjävscanna men om man köper mycket frukt och grönt eller annat som man själv ska fixa lappar till, så vet jag inte om det totalt sett går fortare att sjävskanna än att ställa sig i en vanlig kassa. 
    Är kön kort så går det snabbare med vanlig kassa. Men jag brukar självscanna på IKEA för kön till kassan är sjuk, oavsett tid och dag.
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-12-20 00:07:21 följande:

Båda kräver engagemang. Har du aldrig såna stunder när du helst bara vill gå och muttra och inte alls vara trevlig och artig? Av nån anledning inträffar de ofta på ICA Maxi, faktiskt. (Ja, jag ogillar att handla mat över huvud taget!)
    Kan man beställa mat på nätet?
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:39:55 följande:
    För att stå i kö är det värsta jag vet. Jag kan inte välja tider eftersom jag bara kan handla efter jobbet, då de flesta andra också handlar. Sen blir man stressad av kön bakom sig när man tar upp all plats på bandet medan man packar och så hasplas allt bara ihop. Förstår dock inte varför man skulle känna sig som en skurk för att man får en avstämning, visst blir man lite nervös om man har missat att scanna nåt, men hittills har jag då aldrig missat nåt.
    Jag brukade hata det också, men har tränat på att ändra inställning. Numera tränar jag mindfulness, och som sagt knipövningar. :). Det är inte hur du har det, utan hur du tar det :). Men jag tar det illa när jag blir oskyldigt misstänkt, så jag står gärna i kö :).

• Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:49:50 följande:
    Man kan beställa mat på nätet ja, men det kostar frakt då så blir ju en peng.

Ja men det är jättebra att du gärna står i kö, och det är också jättebra att självscanningen finns då vi är några som inte vill stå i kö. :) Men man blir ju inte misstänkt för att man får avstämning, det är ju ingen som sitter och väljer vilka som ska stämmas av. 

Sant, men bensin är inte heller gratis. Eller tid ;).
  • Anonym (Eva)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-12-20 00:55:53 följande:
    Nej, men att promenera är gratis! Eller att svänga in affären på väg hem från jobbet. Alla tar inte bilen hemifrån för att åka och handla :p
    Men jag har 5 km till ICA maxi :). Visst cykla funkar, men de flesta i mitt område kör bil...på vintern förstår jag men sommaren? Och tiden som sagt, kan man ju lägga på annat. Lite lyx att få det hemskickat tänker jag, om man avskyr att gå och handla.
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)