Inlägg från: SvenGlen |Visa alla inlägg
  • SvenGlen

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Anonym (kund) skrev 2013-12-19 23:04:56 följande:
    Hur ska man bäst undvika att få avstämning? Jag har en affär som jag besöker regelbundet, minst 1 gång/vecka, ibland 2-3 ggr. Första gången jag fick en helavstämning var precis i början, sedan har det varit några delavstämningar. Nu på sistone har jag haft två delavstämningar ganska tätt, har hänt innan också, att delavstämningarna kommer direkt efter varandra, sedan går det en lång tid utan att det händer något.

Naturligtvis har alla avstämningar stämt, både hel- och delavstämningar.

Tyvärr hände det i början att jag scannade en vara två gånger, istället för att scanna båda varorna (t.e.x. att jag köpte en apelsinläsk och en cola, men scannade apelsinläsken två gånger eftersom colan och apelsinläsken kostade lika mycket). Jag ångrar mig ibland och avscannar något som jag lägger tillbaka. Påverkar det?

Jag tycker avstämningar är jobbiga, och skulle vilja undvika dem så gott som det går. Så hur gör man?
    Scanningarna slumpas fram enligt en algoritm som räknar in hur många fel som uppstått tidigare. Du kan alltså inte påverka när dom kommer, du kan bara minska sannolikheten för det genom att göra rätt. När du anmälde dig till självscanningen så tar algoritmen hänsyn till det och har tätare kontroller under en period (en eller ett par månader), sedan blir det mer sällan om allt stämmer. Att du scannar fel vara men rätt pris påverkar resultatet. Butiken är inte bara ute efter att få rätt betalt, utan vill också att deras lagersaldo stämmer, därför hjälper det inte att scanna två gånger på Fantan och sedan stoppar en Fanta och en Cola i påsen trots att priset är det samma.
    På den tiden jag jobbade med dessa system hos ICA så fanns bara helavstämningarna, delavstämningarna är relativt nytt.
    Avstämningarna kan uppfattas som jobbiga, men vill du slippa dom så får du gå tillbaks och handla på det gamla hederliga sättet hos kassörskan.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SvenGlen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 09:34:25 följande:
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
    För konsekvensens skull så måste det vara så. Man kan inte kontrollera en vara vid manuellt köp och sedan slopa kontrollen vid självscanningen. Då skulle alla ungar självscanna energidrycken istället.
    Men visst är det irriterande när man köper grejer för att göra porterstek och helt plötsligt åker man på en kontroll för att man köpt en flaska porter på 3,5%.
  • SvenGlen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-20 10:06:45 följande:
    Det måste inte alls vara så, som sagt så har inte alla affärskedjor på det sättet trots att de nekar inköp till personer under 15 vid manuellt köp.

Man måste vara 18 för att kunna ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det är en personlig överenskommelse. Alltså gör personen som lånar ut sitt kort fel och bryter mot reglerna vilket borde kunna resulterat i avstängning.

När det gäller alkoholhaltiga varor så finns där en lagstiftning, det gör det inte vid energidricka utan det är helt upp till företaget att välja.
    "Måste" är såklart inte tvingande i det här fallet, utan snarare min egen åsikt då det är tydligare att agera så. Att andra kedjor inte har gjort det valet tycker jag enbart är att beklaga.

Att folk lånar ut sitt ICA-kort till sina barn (rätt eller fel) för att kunna självscanna ser man i stort sett varenda gång man är och handlar.
  • SvenGlen
    Anonym (kund) skrev 2013-12-20 23:58:27 följande:
    Jo, något måste man väl kunna göra för att påverka det hela? Jag vet när jag och min mamma gick och handlade en gång för inte så längesedan, så stod vi länge och pratade om hon skulle köpa en viss grej till badrummet, vilken färg hon skulle ha osv. Sen ångrade hon sig och vi gick vidare, när vi nästan är framme vid kassan vill hon plötsligt ha saken ^^. Då går hon tillbaka och hämtar den, och naturligtvis scannar hon den. Men i kassan får hon delavstämning, och hon har korgen full av varor, men den här saken till badrummet (som inte kostade mer än de andra grejerna i korgen) kollades.  
    I delavstämningen är det ett antal godtyckliga saker som kontrolleras. Det är alltså bara en slump att just den varan kontrolleras.
Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)