Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur undviker man avstämning? (självscanning)

Bara att scanna som vanligt så blir det de avstämningar det blir, varken mer eller mindre. Jag har inte haft många avstämningar alls sedan jag började för flera år sedan.

Att det blir avstämning innebär inte att man blir misstänkt, alls. Det är ett kontrollsystem som man accepterar när man går med på självscanning.

Att det tar tid är en ganska konstig sak att skylla på (som en del gör) eftersom man sparat in så mycket tid på de gånger man inte fått avstämning.

Det värsta med självscanning är att den lokala ICA-affären har bestämt sig för att kräva ålderskontroller när man självscannar och köper Red Bull eller liknande. Fullständigt vansinne och det tar tid för både kunder och personal.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Harmagedon skrev 2013-12-20 09:31:15 följande:
    Alla varor som kräver ålderskontroll har så men där jag handlar har de alltid personal som hovrar runt utcheckningen och plippar förbi den där kollen innan man själv hunnit se att man fått den.
    Det är möjligt att det är så, jag köper nästan aldrig andra varor med ålderskontroll.

Känns som en onödigt krånglig lösning, det tar ju tid från personalen. Det måste rimligen vara bättre att göra ett undantag i systemet. Det finns liksom ingen anledning att ha en sådan ålderskontroll på energidricka vid självscanning. Coop har det inte. Inte Willys heller vad jag vet.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SvenGlen skrev 2013-12-20 09:56:40 följande:
    För konsekvensens skull så måste det vara så. Man kan inte kontrollera en vara vid manuellt köp och sedan slopa kontrollen vid självscanningen. Då skulle alla ungar självscanna energidrycken istället.
    Men visst är det irriterande när man köper grejer för att göra porterstek och helt plötsligt åker man på en kontroll för att man köpt en flaska porter på 3,5%.
    Det måste inte alls vara så, som sagt så har inte alla affärskedjor på det sättet trots att de nekar inköp till personer under 15 vid manuellt köp.

Man måste vara 18 för att kunna ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det är en personlig överenskommelse. Alltså gör personen som lånar ut sitt kort fel och bryter mot reglerna vilket borde kunna resulterat i avstängning.

När det gäller alkoholhaltiga varor så finns där en lagstiftning, det gör det inte vid energidricka utan det är helt upp till företaget att välja.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Zunrose skrev 2013-12-20 10:04:24 följande:
    jag skannar alla varor även om det är samma för att gradera mig. köper jag två mjölk ja då skannar jag de varsin gång.
    Varför gör du det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:43:31 följande:
    Eftersom det är ålderskontroll om man handlar det i kassa borde det väl vara det även vid självscanning?
    Som sagt, jag är 99% säker på att personer under 18 inte kan ingå avtal om självscanning och jag är ganska säker på att det tekniskt sett handlar om att man inte får ge någon annan sitt kort för självscanning.

Problemet med det är att det inte är ett lagkrav utan något som butiksledningen själva väljer, de är förstås i sin fulla rätt att göra det men när andra butiker inte gör det så kommer i alla fall jag att välja en annan butik av den anledningen.
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:44:27 följande:
    Och jo, Coop har det också, i alla fall här i stan.
    Ok, det har jag aldrig stött på. Då verkar det som att det är upp till varje butiksledning.
    Anonym (.) skrev 2013-12-20 10:47:35 följande:
    När jag skrev om Coop menade jag deras "scanna själv"-kassor, inte när man går med en scanner i affären och blippar. Där finns det ingen artonårsgräns.
    Vad menar du?

Svar på tråden Hur undviker man avstämning? (självscanning)