• Anonym (Missbrukare)

Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!

Jag skulle behöva råd, stöd, tips och pepp. Jag har ätit treo comp, som är otroligt beroende framkallande, i lite mer än ett år. Det började med huvudvärk vilket jag fortfarande har men jag känner själv att jag blivit en missbrukare då jag tar tabletterna på rutin och är "sugen". Jag tar 3-5 om dagen, börjar alltid morgonen med att ta en för att komma igång och bli av med lite huvudvärk (som jag alltid har när jag vaknar). För några veckor sedan hade min läkare semester och mina tabletter var slut, jag bestämde mig då för att sluta. De första dagarna var fruktansvärda, fick klassiska abstinensbesvär och dag 3-5 var jag både psykiskt och fysiskt sjuk. Dag 6-7 mådde jag mycket bättre men jag fick dag 7 en sån fruktansvärd huvudvärk, jag kunde inte jobba (var på jobbet men kunde inte tänka). Jag ringde då min läkare och förnyade receptet. Jag upplevde att abstinensen försvann efter 4-5 dagar och jag pratade men en beroendemottagning som sa att eftersom jag tagit relativt lite treo comp under en relativt kort period (ca 1 år) så skulle abstinensen försvinna ganska snabbt. Nu är mina tabletter snart slut och jag ser återigen min chans att sluta. Jag är bara så rädd för huvudvärken som jag vet kommer komma. Det andra symptomen kan jag ta för de går ju uppenbarligen över men jag är rädd när jag tänker på att det är jul och jag kommer sitta och må dåligt, framförallt ha ont i huvudet. Jag har fått en tid hos sjukgymnast-huvudvärksinriktad, om 2 veckor men den kommer ju inte trollas bort direkt även om det är ett steg att gå till botten med min grundproblem. Jag är i övrigt en "vanlig" tjej på 30 år med sambo och en dotter , jobbar och lever ett vanligt svenssonliv. Har inga missbrukare av något slag i min familj eller umgängeskrets. Jag skäms givetvis över detta, jag är ju liksom inte en "sån". Jag vet inte vad jag vill exakt med detta inlägg men kanske fler som varit i min sits, tycker det är skönt att höra att det finns fler "vanliga" och "ordentliga" människor som sitter i min sits. Kommentera gärna!

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!
  • Anonym (Missbrukare)
    frappa skrev 2013-12-22 17:39:57 följande:
    Dax du lär dig hantera dessa tabletter och är förutseende till den dag det är dax för uppehåll. Har man en smärtproblematik, så är det inte ovanligt att dessa tabletter är enda som hjälper. Jag har återkommande problem, och medveten om att man blir beroende snabbt. Detta har gjort så man lärt sig med åren hur det funkar, och mina abstinensproblem är betydligt mildare än innan. Nått djupare sug har jag aldrig känt, så bråkar inte med den biten speciellt mycket. Du har 2 tabletter, använd dessa till fasa ut din ev. abstinens som komemr. Berätta för din gubbe att du vill ha en tab inför första natten. Sen en ½ tab inför de två nästkommande nätterna. För det är nätterna som är värst, med sina myrkrypningar främst. Så har du fasat ut det okey, och bör tagit ner ev. abstinens en del.

Nätterna var faktiskt aldrig ett problem när jag fick abstinens tidigare, kvällen och natten var enklast, morgonen är behovet, eller vad jag ska kalla det, som störst så det blir en tablett i morgon bitti och sen tisdag morgon, sen är dem slut som sagt så då är det bara att bita ihop. Den här dagen har varit ok, jag har känt mig lite nere men inga fysiska abstinensbesvär. Tog en i morse, thats it. Men fick jag välja skulle jag ju haft ett helt lager och kunna ta vid behov. Tyvärr har behovet gått från faktiskt smärta till att ta för att jag är sugen/beroende.
  • frappa
    Anonym (Missbrukare) skrev 2013-12-22 19:15:42 följande:

Nätterna var faktiskt aldrig ett problem när jag fick abstinens tidigare, kvällen och natten var enklast, morgonen är behovet, eller vad jag ska kalla det, som störst så det blir en tablett i morgon bitti och sen tisdag morgon, sen är dem slut som sagt så då är det bara att bita ihop. Den här dagen har varit ok, jag har känt mig lite nere men inga fysiska abstinensbesvär. Tog en i morse, thats it. Men fick jag välja skulle jag ju haft ett helt lager och kunna ta vid behov. Tyvärr har behovet gått från faktiskt smärta till att ta för att jag är sugen/beroende.

Antar du inte fick myrkrypningar då.

De är de som är värst i mitt tycke, det andra är inte trevligt.

Men just myrkrypningar kan hålla dig vaken i dagar.

Dock är min personliga erfarenhet att just kodein är rätt kortvariga problem för de flesta.

Annat när vi komemr till tramadol och en del andra såna här mediciner.

Var på oxy i 8veckor, plus en massa subkutan morfin.

Hade då 2 dagar med svåra myrkrypningar.

man blir skittrötter, lägger sig och somnar innan huvudet träffar kudden.

För 20-30min senare vakna och inte en chans att somna om.

Med tiden har man lärt sig, det är ingen ide att försöka somna, utan bara vänta tills man somnar.

Så bara skicka på nån bra TV eller film, och vänta.

• Anonym (Morfin)

Hej Ts, för det första är du medveten om ditt missbruk och det är ett stort steg på vägen att du mår dåligt när du vet att du tar dem, för det andra som många andra skrivit är det bästa att trappa ner men det kräver en jäkla disiplin.

Jag har ätit morfin under en lång tid pga en skada, höga doser. förstod att jag var beroende oavsett smärtan för det blir man när man äter sådan medicin under lång tid. Jag trappade ner och vissa dagar grät jag för att det var så jäkla jobbigt och ändå var abstinensen/utsättningsyndromen minimala. Kände att hela kroppen skrek efter mer men hade gett mig faen på att sluta och jag lyckadesGlad

Om du har förtroende nog för din sambo och har berättat för honom, gör upp ett utrappningsschema och be han hålla i tabletterna. Då kan du inte ta i onödan.

Lycka till, du har mitt fulla stöd, vet vilket helvete det är.

• Anonym (x)

kan bara hoppa in och säga att jag exakt samma problem fast med vanlig treo! Har aldrig fått treo comp utan det är den receptfria som jag knaprat rätt mkt i ca 14 år...skäms när jag tänker på det. Jag har också tvärslutat flera  gånger men då får jag migränattack. Jag förstår hur svårt det är trots att jag "bara" tar vanliga treo.

Ibland om jag ska ha rest bort så har jag med flit inte tagit med några men det funkar  aldrig, mår superdåligt. 

Försöker att ta halva tabletter för det är ju så att jag inte har huvudvärk alltid utan jag tar dem när jag vaknar, när jag är hungrig, när jag är uttråkad, när jag är orolig....helt klart en jävla olat som jag gärna skulle bli fri från.

Ska peppa mig själv igen nu när jag sett den här tråden 

• frappa
    Anonym (Morfin) skrev 2014-01-29 18:20:25 följande:
    Hej Ts, för det första är du medveten om ditt missbruk och det är ett stort steg på vägen att du mår dåligt när du vet att du tar dem, för det andra som många andra skrivit är det bästa att trappa ner men det kräver en jäkla disiplin.

Jag har ätit morfin under en lång tid pga en skada, höga doser. förstod att jag var beroende oavsett smärtan för det blir man när man äter sådan medicin under lång tid. Jag trappade ner och vissa dagar grät jag för att det var så jäkla jobbigt och ändå var abstinensen/utsättningsyndromen minimala. Kände att hela kroppen skrek efter mer men hade gett mig faen på att sluta och jag lyckadesGlad

Om du har förtroende nog för din sambo och har berättat för honom, gör upp ett utrappningsschema och be han hålla i tabletterna. Då kan du inte ta i onödan.

Lycka till, du har mitt fulla stöd, vet vilket helvete det är.

Man får inte glömma att koffeinet är en stor faktor här också.

Skapar ett sug man inte riktigt är medveten om att det är just från koffein.

Har stor erfarenhet av olika morfinpreparat också.
    Vet det när man haft en smärtperiod, så får man vara förutseende när det är dax att trappa ut.

Så slipper man så stora besvär.

Nu är ju kodein en enkel att bli av med i sig, mot andra jag haft.
    Hade svårare att sluta när man var yngre, innan man fattade hur de funkar.

• frappa
    Anonym (x) skrev 2014-01-29 18:26:01 följande:
    kan bara hoppa in och säga att jag exakt samma problem fast med vanlig treo! Har aldrig fått treo comp utan det är den receptfria som jag knaprat rätt mkt i ca 14 år...skäms när jag tänker på det. Jag har också tvärslutat flera  gånger men då får jag migränattack. Jag förstår hur svårt det är trots att jag "bara" tar vanliga treo.

Ibland om jag ska ha rest bort så har jag med flit inte tagit med några men det funkar  aldrig, mår superdåligt. 

Försöker att ta halva tabletter för det är ju så att jag inte har huvudvärk alltid utan jag tar dem när jag vaknar, när jag är hungrig, när jag är uttråkad, när jag är orolig....helt klart en jävla olat som jag gärna skulle bli fri från.

Ska peppa mig själv igen nu när jag sett den här tråden 

Ofta är det koffeinet som försvårar att trappa ner en konsumtion av treo.

Ett alternativ om man slutar tvärt, är att du ersätter med liknande mängder koffein.

Som du även dessa trappar ner.

• Anonym (treo comp)

Jag har ätit treo comp i över 20 år, även citodon..Äter mängder upp emot 20 om dan, provar ideligen att sluta men är tillbaka i skiten igen. Var inlagd för att sluta men gav upp för man måste sluta tvärt, ingen nedtrappning alls, helt åt helsikke så jag skrev ut mej, fick iofs catapresan men inget hjälpte. var utan som högst 1 vecka för ville sluta, visst det fysiska kan man ta men den psykiska abstinensen är värtst. ska prova trappa ner, det är nog den bästa utvägen om man ska bli kvitt eländet.

Lycka till ni som kämpar

• frappa
    Anonym (treo comp) skrev 2014-02-02 03:15:45 följande:
    Jag har ätit treo comp i över 20 år, även citodon..Äter mängder upp emot 20 om dan, provar ideligen att sluta men är tillbaka i skiten igen. Var inlagd för att sluta men gav upp för man måste sluta tvärt, ingen nedtrappning alls, helt åt helsikke så jag skrev ut mej, fick iofs catapresan men inget hjälpte. var utan som högst 1 vecka för ville sluta, visst det fysiska kan man ta men den psykiska abstinensen är värtst. ska prova trappa ner, det är nog den bästa utvägen om man ska bli kvitt eländet.

Lycka till ni som kämpar

Och folk undrar varför vi är ett U-land inom beroende/missbrukarvård.
    Hoppas du inte äter 20st citodon per dag, de omgångar du äter dessa.

För det lär inte levern må bra av.
    Men frågan är hur du lyckas få dessa mängder, flera läkare?

I just treo compen, så får man inte glömma att koffeinet har en betydande roll i svårigheterna att sluta.

• Anonym (GODA_RÅD)

Din kroniska huvudvärk, du borde be om en helt annan medicin. En som sänker blodtrycket lite grann. Även om du inte har högt så lättar trycket på huvudet och kronisk huvudvärk har en chans att "läka". 

Samtidigt så lägg pengar och tid att gå till en massör. Nackproblem och stela muskler ger också lätt en kronisk huvudvärk. 

Sedan så att sluta cold-turkey är det enda rätta. Men samtidigt som du gör det så börjar du med det jag skrivit ovan. Antingen förklarar du sitsen på jobbet att du kommer bli sjukskriven någon vecka eller så sjukanmäler du dig bara och säger att du är under utredning för din huvudvärk. Det ordnar sig! Låt aldrig någon pliktkänsla stå i vägen för hälsan. 

Har själv lidit av extrem huvudvärk men blodtryckssänkande gjorde stor skillnad, även massagen.
    Nu har jag ont i huvudet kanske en dag/kväll i månaden. Nu måste jag också säga en sak till: kolla tänderna och bettet - gnisslar man eller biter ihop för hårt under natten - då jäklar har man huvudvärk från morgon till kväll. Jag hade också bett som gnisslar under nätterna, men hade inte råd då att skaffa en skena - så jag gick loss på att massera mina käkmuskler fast det gjorde ont. Det hjälpte och nu är det extremt sällan jag gnisslar. 

• frappa
    Anonym (GODA_RÅD) skrev 2014-02-02 12:59:08 följande:
    Din kroniska huvudvärk, du borde be om en helt annan medicin. En som sänker blodtrycket lite grann. Även om du inte har högt så lättar trycket på huvudet och kronisk huvudvärk har en chans att "läka". 

Samtidigt så lägg pengar och tid att gå till en massör. Nackproblem och stela muskler ger också lätt en kronisk huvudvärk. 

Sedan så att sluta cold-turkey är det enda rätta. Men samtidigt som du gör det så börjar du med det jag skrivit ovan. Antingen förklarar du sitsen på jobbet att du kommer bli sjukskriven någon vecka eller så sjukanmäler du dig bara och säger att du är under utredning för din huvudvärk. Det ordnar sig! Låt aldrig någon pliktkänsla stå i vägen för hälsan. 

Har själv lidit av extrem huvudvärk men blodtryckssänkande gjorde stor skillnad, även massagen.
    Nu har jag ont i huvudet kanske en dag/kväll i månaden. Nu måste jag också säga en sak till: kolla tänderna och bettet - gnisslar man eller biter ihop för hårt under natten - då jäklar har man huvudvärk från morgon till kväll. Jag hade också bett som gnisslar under nätterna, men hade inte råd då att skaffa en skena - så jag gick loss på att massera mina käkmuskler fast det gjorde ont. Det hjälpte och nu är det extremt sällan jag gnisslar. 

Absolut inte, för vissa kanske.

Hur kan du kalla dig goda råd, och kommer med ett så kasst råd.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!