• Pemberly

gravida efter ivf i december 2013

Är det några fler som blivit gravida efter ivf i december 2013 så kunde det vara kul att följas åt.

Jag själv satte in ett fryst embryo den 10/12 och plussade igår. Jag har sedan tidigare en son på drygt 3 år som vi fick via ivf och vi har gjort rätt många försök att få ett syskon till honom. Jag är jätteglad att det blev plus den här gången men också orolig eftersom min senaste graviditet blev missed abortion (i somras)

• Svar på tråden gravida efter ivf i december 2013
  • Sirian

Vid senaste ultraljudet låg båda mina med huvudet nedåt, den ena lite framför den andra, så säkerligen känner jag mest av den större av tvillingarna som ligger ytterst, men ibland känns det som om det rör sig i alla hörn och kanter av magen samtidigt ;). Har ni funderat på förlossningen någonting? Jag hoppas på en vaginal förlossning, men det beror ju på hur barnen ligger i slutet av graviditeten.

I morgon är det UL igen. Känns som om jag springer på ultraljud var och varannan dag, men det är ju kul att se de små förstås!

• Pemberly

Jag är i vecka 27+2 idag. Jag har haft en del sammandragningar precis som när jag väntade sonen. Jag jobbar fortfarande 100% och det funkar bra tack vare att jag inte har något fysiskt ansträngande jobb

• Trollet79
    Sirian skrev 2014-06-03 17:02:49 följande:
    Vid senaste ultraljudet låg båda mina med huvudet nedåt, den ena lite framför den andra, så säkerligen känner jag mest av den större av tvillingarna som ligger ytterst, men ibland känns det som om det rör sig i alla hörn och kanter av magen samtidigt ;). Har ni funderat på förlossningen någonting? Jag hoppas på en vaginal förlossning, men det beror ju på hur barnen ligger i slutet av graviditeten.

I morgon är det UL igen. Känns som om jag springer på ultraljud var och varannan dag, men det är ju kul att se de små förstås!
    Fint att få se dem så ofta! :)
    Vi har inte haft något UL sedan i vecka 20 eftersom det är tvåäggs, så de kan ju mycket väl ha flyttat på sig sedan dess! Ska på UL igen om två veckor och sedan tror jag att de gör en förlossningsbedömning vid ett UL i ca v. 32. Jag hoppas också på vaginal förlossning men vi får se vad de säger! Undrar om de kommer att komma flera veckor tidigt eller om vi går tiden ut...

• nonnitott

Åhh va mysigt att få se dem så ofta! Jag har inte varit på UL sedan v 18, o tror inte att något mer blir av, om inget konstigt händer!

Jag tror jag haft lite sammandragningar, när jag är kissnödig blir det liksom hårt i.magen och gör lite ont, samma känsla om jag går mycket eller snabbt.

Hoppas oxå på en vaginal förlossning, ska ni gå någon profylaxkurs? Hur har ni det med föräldrautbildning? På min mvc har de inte tillräckligt med personal för att kunna ordna någon föräldrautbildning, så vi får en föreläsning på 2tim istället, lite tråkigt kan jag tycka :(

• Sirian

Så var dagens ultraljud avklarat!

27+4 idag och tjejerna växer på fint. Den ena är större än förväntat och den andra aningen mindre, men de ligger inom normalspannet båda två. Inga tecken på TTS och de låg fortfarande med huvudet nedåt.

Jag har gått upp till "stadiga" 56 kilo, hoppas på att lägga på mig lite mer nu när sista trimestern kommer. I stort mår jag verkligen förträffligt bra, har inte ont någonstans och kan fortfarande ta långa promeneder varje dag. Saknar träningen dock, det är en av anledningarna till att jag vill föda vaginalt, för att kunna komma igång med träningen så snart som möjligt när barnen är födda. Haha, sen slutar det säkert med att jag ligger i soffan och äter praliner så fort jag får en ledig stund över (vilket nog inte blir så ofta med två bebisar hemma).

Vi har valt att gå en profylaxkurs som vi betalar för själva (vi har varit där två gånger redan), den som tillhandahölls av MVC låg på "dumma" tider med tanke på min makes arbete. Nästa föräldrautbildning sätter igång i början av augusti, vilket betyder att risken är rätt stor att vi inte hinner gå den innan barnen är här, så det blir nog inget sådant för oss.

• Sirian

Nu har tvillingarna kommit! I vecka 29+0 kom de med en väldigt fart. Jag förstod inte att jag hade värkar, utan trodde att jag mest var trött i ryggen. Sedan tilltog dock smärtan och när vi kom in till sjukhuset var det för sent att försöka stoppa värkarna. En timme efter att vi kommit in föddes Astrid och strax därefter kom Hilda.

Astrid vägde 1450 gram och Hilda 1310. Vi kommer förstås bli kvar på sjukhuset ett bra tag, men de har klarat sig jättebra med tanke på omständigheterna. Jag är dock i något av ett chocktillstånd, allting gick så himla fort och plötsligt är det här hos oss! Det kommer ta tid att smälta det här och oron är stor för att något ska gå fel, men de är så vackra och vi är två väldigt lyckliga föräldrar Hjärta.

• Sputnik II
    Sirian skrev 2014-06-15 17:14:50 följande:
    Nu har tvillingarna kommit! I vecka 29+0 kom de med en väldigt fart. Jag förstod inte att jag hade värkar, utan trodde att jag mest var trött i ryggen. Sedan tilltog dock smärtan och när vi kom in till sjukhuset var det för sent att försöka stoppa värkarna. En timme efter att vi kommit in föddes Astrid och strax därefter kom Hilda.

Astrid vägde 1450 gram och Hilda 1310. Vi kommer förstås bli kvar på sjukhuset ett bra tag, men de har klarat sig jättebra med tanke på omständigheterna. Jag är dock i något av ett chocktillstånd, allting gick så himla fort och plötsligt är det här hos oss! Det kommer ta tid att smälta det här och oron är stor för att något ska gå fel, men de är så vackra och vi är två väldigt lyckliga föräldrar Hjärta.
    Stort GRATTIS!!!
  • snobben00
    Sirian skrev 2014-06-15 17:14:50 följande:

Stort Grattis till flickorna! Baby
  • Trollet79

Oj, grattis Sirian!! Men hjälp vilken chock! Kände du någon slags förvarning på att det var på G?
    Fantastiskt att allt gick bra ändå! :)

Svar på tråden gravida efter ivf i december 2013