• Konnässören

Lära katten att leka?

Hej!

Vi har skaffat katt nyligen (typ 6 veckor sedan), en katt från ett katthem och han är 4,5 år. Problemet ligger i att han beter sig som om han vore irriterad och ostimulerad, så vi försöker leka med honom. Men han tycker inte om några lekar eller leksaker! Varken möss, bollar, bjällror eller något annat... Ett tag ville han jaga snören, och då fungerade det att springa runt med snöret så jagade han som en galning. Nu verkar han mer och mer ointresserad även av detta. Inte så att han är slö och ointresserad som om han vore sjuk, utan bara... Som att han aldrig lärt sig tycka om att leka.

Så vi, som dessutom är nybörjarkattägare, skulle hemskt gärna ta emot tips på hur man lär en vuxen katt att leka... Eller hur man annars stimulerar den!

Tack på förhand Hjärta

• Svar på tråden Lära katten att leka?
  • Marie-anne

om han inte är sjuk kanske han känner sej ensam? min vuxna katt fick två kattungekillar och blev som unge på nytt, eller testa kattmynta

• Konnässören
    Marie-anne skrev 2013-12-21 01:43:53 följande:
    om han inte är sjuk kanske han känner sej ensam? min vuxna katt fick två kattungekillar och blev som unge på nytt, eller testa kattmynta
    Har också funderat på ensamheten. Dock är både jag och min bättre hälft nästan alltid hemma dygnet runt (vi pluggar på högskola båda två). Han hatar andra djur, speciellt andra katter, så vi vågade inte pröva att skaffa en kompis till honom. Kattmynta kanske kan vara något! Får pröva :)
  • Foxtrott

Jag vet inte hur er katt har haft det förut i sitt liv, men min ena katt var drygt fem år när vi fick hem honom. Han hade då levt som utekatt i omgångar (med trasiga öronsnibbar och en del av svansen amputerad som bevis på hur bra det hade gått för honom), haft flera olika familjer (han är chippad två gånger och öronmärkt med olika nummer i båda öronen, mest rimlig är det åtminstone två olika tidigare ägare som fått detta gjort), och kom mest nyligen från ett slags katthem. Inte ett riktigt utan det var en kattsamlare som hade förbarmat sig över honom en kall vinterdag. I hemmet fanns över tjugo andra katter, flera hundar och några kaniner. Vad som inte fanns var tillräckligt många kattlådor eller ork att hålla djuren i bra skick, naturligt nog med alla dessa djur i en mindre trerums villa.

När vi fick hem vår prins åt han, sov, åt lite mer, sov lite mer. Vankade runt i huset (fast inte för nära ytterdörren eller fönstren). Verkade håglös tyckte vi. Vi hade då en gammal katt som inte alls gillade att hon fått sällskap och henne höll han sig beskedligt undan för. Vi trodde att han hade det hemskt tråkigt. Så fortsatte det. När barnen försökte leka med honom gjorde han några mindre språng, men gick snabbt och la sig eller satt bara och tittade på. Det enda han verkligen uppskattade, som vi trodde, var när någon gick och la sig, då var han snabb på att lägga sig och trängas på huvudkudden.

Detta fortsatte bra länge, hur länge kan jag inte säga exakt, men gradvis började han bli mer aktiv, lekfull och busig. Jag tror det tog uppemot ett par år från det att vi fock honom tills han blev den katt han är idag. Idag är han nio år och rusar dagligen omkring med vår andra katt, brottas, dyker under mattorna, kommer plötsligt framhoppade bakom en dörr, gömmer sig i klädkammaren och gör glada krumsprång när man letar efter honom. Han retas med husse genom att hoppa upp på matbordet, han retas med lillmatte genom att hugga hennes legobitar och springa iväg med. Han trängs fortfarande belåtet på huvudkudden hos alla som lägger sig ner (han går alltså runt och ligger en stund på huvudkudden hos hela familjen allteftersom vi går och lägger oss).

Jag vet inte, men tror att katter kanske behöver ganska lång tid för att känna sig så trygga så att de kan börja leka. Vi har en annan katt, även hon kom till oss som vuxen, som har lekt och tramsat sedan andra dagen hon var hos oss. Den katten hade alltid haft det bra och mycket tryggt tidigare.

• lasslotegel

alla kater behöver kärlek!

Lyder minsta vink
  • Konnässören
    Foxtrott skrev 2013-12-21 02:07:02 följande:
    Jag vet inte hur er katt har haft det förut i sitt liv, men min ena katt var drygt fem år när vi fick hem honom. Han hade då levt som utekatt i omgångar (med trasiga öronsnibbar och en del av svansen amputerad som bevis på hur bra det hade gått för honom), haft flera olika familjer (han är chippad två gånger och öronmärkt med olika nummer i båda öronen, mest rimlig är det åtminstone två olika tidigare ägare som fått detta gjort), och kom mest nyligen från ett slags katthem. Inte ett riktigt utan det var en kattsamlare som hade förbarmat sig över honom en kall vinterdag. I hemmet fanns över tjugo andra katter, flera hundar och några kaniner. Vad som inte fanns var tillräckligt många kattlådor eller ork att hålla djuren i bra skick, naturligt nog med alla dessa djur i en mindre trerums villa.

När vi fick hem vår prins åt han, sov, åt lite mer, sov lite mer. Vankade runt i huset (fast inte för nära ytterdörren eller fönstren). Verkade håglös tyckte vi. Vi hade då en gammal katt som inte alls gillade att hon fått sällskap och henne höll han sig beskedligt undan för. Vi trodde att han hade det hemskt tråkigt. Så fortsatte det. När barnen försökte leka med honom gjorde han några mindre språng, men gick snabbt och la sig eller satt bara och tittade på. Det enda han verkligen uppskattade, som vi trodde, var när någon gick och la sig, då var han snabb på att lägga sig och trängas på huvudkudden.

Detta fortsatte bra länge, hur länge kan jag inte säga exakt, men gradvis började han bli mer aktiv, lekfull och busig. Jag tror det tog uppemot ett par år från det att vi fock honom tills han blev den katt han är idag. Idag är han nio år och rusar dagligen omkring med vår andra katt, brottas, dyker under mattorna, kommer plötsligt framhoppade bakom en dörr, gömmer sig i klädkammaren och gör glada krumsprång när man letar efter honom. Han retas med husse genom att hoppa upp på matbordet, han retas med lillmatte genom att hugga hennes legobitar och springa iväg med. Han trängs fortfarande belåtet på huvudkudden hos alla som lägger sig ner (han går alltså runt och ligger en stund på huvudkudden hos hela familjen allteftersom vi går och lägger oss).

Jag vet inte, men tror att katter kanske behöver ganska lång tid för att känna sig så trygga så att de kan börja leka. Vi har en annan katt, även hon kom till oss som vuxen, som har lekt och tramsat sedan andra dagen hon var hos oss. Den katten hade alltid haft det bra och mycket tryggt tidigare.
    Har en ungefärlig bild av hur han har haft det innan, tack vare att han föddes på katthemmet och såldes i första omgången till en av katthemsföreståndarinnans vänner. Det är på så sätt jag vet att han hatar andra katter och är nog ganska otrygg i sig själv... Vi kanske helt enkelt får försöka ge honom lite tid, och se vad han tycker är roligt "på egen hand", så att säga. Fast han vet precis vad som retar gallfeber på matte Solig Han hoppar gärna upp och stampar på min mage i uppemot 15-20 minuter i sträck ibland, och så lägger han sig och sover där ett par timmar Hjärta så jag tror att han är lite nöjd iaf. Skönt att det gick så bra för er katt! Riktig glädjehistoria Skrattande
  • Capt Janeway

Jag har fem katter. De äldsta katterna leker väldigt sällan. De är helt enkelt ointresserade av det.

Leker du med leksaker själv som vuxen? Flört

• Konnässören
    Capt Janeway skrev 2013-12-21 09:52:32 följande:
    Jag har fem katter. De äldsta katterna leker väldigt sällan. De är helt enkelt ointresserade av det.

Leker du med leksaker själv som vuxen? Flört
    Good point Flört Men vad ska man göra då när det ser ut som att nästan slår knut på sig själv för att han är så uttråkad? Eller gör saker som han vet sätter igång matte... Hoppa upp på diskbänken, bita på adventsljusstaken, äta smulorna på matbordet, äta garn... Äta grus. Såg precis nu också att för första gången kissat inne Gråter
  • Capt Janeway
    Konnässören skrev 2013-12-21 10:15:10 följande:
    Good point Flört Men vad ska man göra då när det ser ut som att nästan slår knut på sig själv för att han är så uttråkad? Eller gör saker som han vet sätter igång matte... Hoppa upp på diskbänken, bita på adventsljusstaken, äta smulorna på matbordet, äta garn... Äta grus. Såg precis nu också att för första gången kissat inne Gråter
    Bor du i hus eller lägenhet? Om hus kanske du kan bygga en kattgård? Om det är en lägenhet med balkong inhängna den så kisse kan sitta ute och spana på fåglar. Glad

Skaffa ett stort katt-torn med olika plattformar, koja att gömma sig i plus klöspelare. 
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Homemade_cat_tree.jpg
  • Capt Janeway
    Konnässören skrev 2013-12-21 09:40:29 följande:
     Han hoppar gärna upp och stampar på min mage i uppemot 15-20 minuter i sträck ibland, och så lägger han sig och sover där ett par timmar Hjärta 
    Då känner han sig trygg i alla fall.

Och ja, skaffa inte fler katter om han inte verkar gilla det. Många katter trivs bäst som ensamkatter.

Av mina fem så hade nog en helst varit ensamkatt, men jag gör så gott jag kan för att hon ska få egentid och ett "eget rum" när hon vill dra sig undan. (Hon har valt badrummet hahaa)
  • ROFL
    Konnässören skrev 2013-12-21 10:15:10 följande:
    Jag måste säga att det kan kännas som 6 veckor är lång tid att acklimatisera sig, men det är väldigt individuellt. Har livet varit tufft så behövs tid att bara vara och lära känna er och sitt nya hem. 

Jag skulle inte vara orolig om att han kissat inne. Se till att byta ofta i lådan så det inte är att han kände att det var för "begagnat", vilket de kan vara känsligare med i en ny miljö. Sedan så kanske han behövde markera, som ett steg att göra ert hem till sitt hem med.

Är han kastrerad förresten? Gör det om det inte är gjort. De blir så mkt mer avslappnade och lyckliga när de inte känner behov av att "sprida sin säd" till kattdamer. (Även om inga står till bjuds så har de det i sig.)

Skaffa ingen kattkompis eller djurkompis förrän han verkligen haft tid att bo in sig, för händer det för tidigt så kan det bli ren konkurrens om han själv inte ännu "bott" in sig. 

Katter, som får en andra chans i livet, är en välsignelse att få ha i sitt liv! Lycka till!
  • Harmagedon

Min katt kom till mig som nästan vuxen. Han var i stort sett vildkatt innan dess.Visst kan han busa ibland men aldrig att han nedlåtit sig till att leka med leksaker. Det är för kattungar!

Men han får gå ut så han får väl sin stimulans av att smyga på gräshoppor och patrullera sitt revir.

Jag tycker tipset om kattgård och klätterträd låter som något som är värt att testa. Min katt undviker att gå ut under vintern men då ligger han mycket i ett fönster och tittar ut på fåglar och annat som bara han ser. Så jag skulle ställa trädet vid ett fönster.

• MissMimsan

Vår katt kom till oss som kattunge då lekte han med allt vi tog fram. Nu är han 5 år och har slutat leka. Han slutade när han blev ca två år, han blev väl "vuxen" då. Det finns en mus han fortfarande går igång på och så gillar han laserpekare. Så mitt tips är att testa laserpekare om ni vill lära katten leka, de ska jaga den på golvet. Men som andra tidigare har sagt så kanske han inte gillar att leka precis som inte alla människor gillar att dansa, träna osv.

• Capt Janeway
    ROFL skrev 2013-12-21 10:53:09 följande:
    Jag måste säga att det kan kännas som 6 veckor är lång tid att acklimatisera sig, men det är väldigt individuellt. Har livet varit tufft så behövs tid att bara vara och lära känna er och sitt nya hem. 

Håller med. Allt är beroende på vad katten varit med om tidigare. Jag tog hand om en katt som ett jourhem räddade. Katten hade växt upp utomhus och tog skydd i en skjul. Katten var dessutom illa behandlad av människor i närheten. (Jag gissar att hon blivit sparkade eftersom hon fortfarande skyggar för mina fötter).

Jag adopterade henne och hon bodde i över ett år (!) i mitt sovrum där hon gömde sig under sängen när jag var hemma. Hon åt, drack och gick på lådan men annars såg jag henne inte. Bara hörde henne rumstera om på nätterna.

Nu har det gått två år och hon har blivit rätt social.  Hon är vän med de andra katterna, hon går runt i hela huset och jag kan släppa ut henne. Hon låter mig klappa henne (spinner till och med). Däremot går hon inte gärna nära mina ben, varför jag gissar att folk sparkat henne.  Rynkar på näsan

Men som sagt... vissa katter behöver lång tid för att acklimatisera sig. Glad

• nemo1

Har ni provat laserpekare? Det får den mest late katten att röra på sig.

• intetnyttpåplusfronten

Tänkte också föreslå laserpekare, min lurvboll blir galen direkt man bara lyfter upp laserpekaren innan man ens satt igång den så börjar hon leta ;) Hon är iof väldigt lekfull annars också, men just laserpekaren... haha :p

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • TnG
    Konnässören skrev 2013-12-21 01:14:25 följande:
    Hej! Vi har skaffat katt nyligen (typ 6 veckor sedan), en katt från ett katthem och han är 4,5 år. Problemet ligger i att han beter sig som om han vore irriterad och ostimulerad, så vi försöker leka med honom. Men han tycker inte om några lekar eller leksaker! Varken möss, bollar, bjällror eller något annat... Ett tag ville han jaga snören, och då fungerade det att springa runt med snöret så jagade han som en galning. Nu verkar han mer och mer ointresserad även av detta. Inte så att han är slö och ointresserad som om han vore sjuk, utan bara... Som att han aldrig lärt sig tycka om att leka. Så vi, som dessutom är nybörjarkattägare, skulle hemskt gärna ta emot tips på hur man lär en vuxen katt att leka... Eller hur man annars stimulerar den! Tack på förhand

Jag tror ni bara ska försöka ta det lugnt, alltså inte stressa den. Den är ju kanske lite trasig efter att ha kanske inte haft ett så bra hem innan och sedan katthem på det, det tar tid att den ska känna sig trygg då. Morsan och farsan tog hand om en katt grannen haft inlåst i huset 1 månad när han vart på sjukhus och sedan blev inlagd på hemmet. Det tog flera månader innan den kom på plats, tror de viktiga är att ni är lugna vid den och pratar lugnt till den så känner den sig trygg med er. Om katten kissat inomhus så spraya ättika där det hänt så den inte får för vana att gå dit. Snöre brukar vara poppis, men här är katten rädd för möss, men bollar funkar och gamla toarullar.
    Man blir så stark när man måste förstår du Lukas!
  • radwanska

Katten tycker säkert fortfarande om att jaga snöret. Det är min katts favoritlek också. Grejen är att det lönar sig inte att försöka få katten att leka om det inte är på det humöret. När katten är aktiv och springer runt och kanske har något vilt i blicket, då kan du ta fram snöret så kommer det bli springa av.

Min favoritlek är när jag jagar den så att den springer in under sängen. Sedan lutar jag mig ner över sängkanten så att min tröjas luv-snören ramlar ner och hamnar inom kattens synfält. Då anfaller den luvsnörena, och då gäller det för mig att ta skydd uppe på sängen. Så fortsätter vi så fram och tillbaka ett tag. Haha, låter bisarrt men det är kul.

• intetnyttpåplusfronten

Kurragömma brukar jag leka med en av syrrans katter, klappar katten lite och kastar iväg nåt intressant som den jagar. Sen springer jag och gömmer mig och hon letar ;D 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
Svar på tråden Lära katten att leka?