Inlägg från: Capt Janeway |Visa alla inlägg
  • Capt Janeway

Lära katten att leka?

Jag har fem katter. De äldsta katterna leker väldigt sällan. De är helt enkelt ointresserade av det.

Leker du med leksaker själv som vuxen? Flört

• Capt Janeway
    Konnässören skrev 2013-12-21 10:15:10 följande:
    Good point Flört Men vad ska man göra då när det ser ut som att nästan slår knut på sig själv för att han är så uttråkad? Eller gör saker som han vet sätter igång matte... Hoppa upp på diskbänken, bita på adventsljusstaken, äta smulorna på matbordet, äta garn... Äta grus. Såg precis nu också att för första gången kissat inne Gråter
    Bor du i hus eller lägenhet? Om hus kanske du kan bygga en kattgård? Om det är en lägenhet med balkong inhängna den så kisse kan sitta ute och spana på fåglar. Glad

Skaffa ett stort katt-torn med olika plattformar, koja att gömma sig i plus klöspelare. 
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Homemade_cat_tree.jpg
  • Capt Janeway
    Konnässören skrev 2013-12-21 09:40:29 följande:
     Han hoppar gärna upp och stampar på min mage i uppemot 15-20 minuter i sträck ibland, och så lägger han sig och sover där ett par timmar Hjärta 
    Då känner han sig trygg i alla fall.

Och ja, skaffa inte fler katter om han inte verkar gilla det. Många katter trivs bäst som ensamkatter.

Av mina fem så hade nog en helst varit ensamkatt, men jag gör så gott jag kan för att hon ska få egentid och ett "eget rum" när hon vill dra sig undan. (Hon har valt badrummet hahaa)
  • Capt Janeway
    ROFL skrev 2013-12-21 10:53:09 följande:
    Jag måste säga att det kan kännas som 6 veckor är lång tid att acklimatisera sig, men det är väldigt individuellt. Har livet varit tufft så behövs tid att bara vara och lära känna er och sitt nya hem. 

Håller med. Allt är beroende på vad katten varit med om tidigare. Jag tog hand om en katt som ett jourhem räddade. Katten hade växt upp utomhus och tog skydd i en skjul. Katten var dessutom illa behandlad av människor i närheten. (Jag gissar att hon blivit sparkade eftersom hon fortfarande skyggar för mina fötter).

Jag adopterade henne och hon bodde i över ett år (!) i mitt sovrum där hon gömde sig under sängen när jag var hemma. Hon åt, drack och gick på lådan men annars såg jag henne inte. Bara hörde henne rumstera om på nätterna.

Nu har det gått två år och hon har blivit rätt social.  Hon är vän med de andra katterna, hon går runt i hela huset och jag kan släppa ut henne. Hon låter mig klappa henne (spinner till och med). Däremot går hon inte gärna nära mina ben, varför jag gissar att folk sparkat henne.  Rynkar på näsan

Men som sagt... vissa katter behöver lång tid för att acklimatisera sig. Glad

Svar på tråden Lära katten att leka?