• Anonym (less)

Kan ni inte sluta med att envisas att chokladbollar heter negerbollar?

Jag blir så less. Är med i en grupp på Facebook där samma sak som ofta kommer upp här, har kommit upp igen. Vissa envisas med att det heter negerboll. De har alltid sagt så och då ska det heta så. De kan verkligen inte lära om, utan är helt obildbara, och envisa som synden.

Vad är det för fel på dessa människor? Varför måste man hålla fast vid sådant som man vet kränker andra? Får ni något slags maktrus av det? Eller kanske en adrenalinkick?

Kan ni inte bara sluta?

• Svar på tråden Kan ni inte sluta med att envisas att chokladbollar heter negerbollar?
  • Anonym (Koko)

Varför ska man inte få säga negerboll? Som det alltid hetat, och som står i flera kokböcker! När negrerna säger svenne o vita människor osv.... Varför är det mer rätt för neger att säga så? Ska vi ta bort vit choklad ? O mörk? Denna jävla invandringen ställer bara till de, hoppas regeringen öppnar ögonen snart....

• mellimalli

Är du helt efterbliven "anonym"? NIGGER är engelska ordet för neger din idiot. Båda två är skällsord.

• Shades

Som vanligt är inte detta ämnet svart-vitt utan har nyanser. Ordet neger, för mig, är inte tvungetvis ett skällsord utan kan vara en beskrivande benämning av våra medmänniskor med mörkare hudfärg. Jag skulle förvisso kunna använda ordet afrikan och då hade folk troligtvis förstått vad jag menade men samtidigt är det ju helt missvisande eftersom de på den kontinenten ser högst varierande ut.

Problemet, som jag ser det, är att vissa beslutat sig för att min intention _om_ jag använder ordet neger i något sammanhang är att se ner på eller förnedra svarta människor när det på intet sätt är så. De har beslutat sig för att försöka förbjuda mig från att använda vissa ord eftersom de inte anser dessa ord har existensberättigande. 

Men se, det är inte mitt problem om dessa människor lägger en värdering i ett ord som jag själv aldrig ämnat ha där. Ser ni orättvisor eller diskriminering men lägger krutet på att motverka användandet av vissa ord så tror jag ni slösar energi på skitsaker emedan det kanske finns riktiga problem att kämpa mot...

• Anonym (efterbliven?)
    mellimalli skrev 2013-12-27 22:29:51 följande:
    Är du helt efterbliven "anonym"? NIGGER är engelska ordet för neger din idiot. Båda två är skällsord.
    Nej. 
  • mellimalli

Jo punkt

Tror du att dom använde svenska ordet på engelska? Du är ju tappad på riktigt.

• Anonym (efterbliven?)
    mellimalli skrev 2013-12-28 00:35:56 följande:
    Jo punkt

Tror du att dom använde svenska ordet på engelska? Du är ju tappad på riktigt.
    Nej, neger på engelska heter negro. Nigger är ett slangord på ordet NEGRO.
    Kanske köpa ett lexikon eller var det kanske du som blev tappad som liten? 
  • mellimalli

Och till dig shades så verkar du inte heller helt klar i bollen som ser n-ordet som en benämning för mörkhyade. Du låter som en typisk olärd idiot som har stannat i tiden flera år tillbaka.

Det spelar ingen roll vad fan DU tycker att ordet har för innebörd/betydelse. Det har alltid varit kränkande och kommer alltid att vara. Nä visst, det är inte ditt problem vad andra människor tycker om det eller om andra blir kränkta. Det är sånna som du som gör att rasismen lever kvar än idag.

Plus att du säger "det finns riktiga problem att kämpa mot' när rasismen är ett av de största problemen. De ända problemen i din värld är väl att kämpa för att SD ska vinna.

• mellimalli

Negro och nigger är samma sak. Samma innebörd samma betydelse som n-ordet. Vad är det du inte fattar?

• Anonym (negerboll)
    mellimalli skrev 2013-12-28 00:46:19 följande:
    Negro och nigger är samma sak. Samma innebörd samma betydelse som n-ordet. Vad är det du inte fattar?

Du borde ta och rulla dig några negerbollar, du verkar upprörd och i behov av tröst.

• Anonym (efterbliven?)
    mellimalli skrev 2013-12-28 00:46:19 följande:
    O vad är det du inte fattar? Nigger är INTE det engelska ordet på neger. 
    http://en.bab.la/dictionary/english-swedish/negro
    http://www.ord.se/oversattning/engelska/?s=neger&l=SVEENG
    http://www.freedict.com/onldict/onldict.php
    http://tyda.se/search/neger?

Tycker du ska skriva upp lexikon på önskelistan till nästa jul flicka lilla. 
Svar på tråden Kan ni inte sluta med att envisas att chokladbollar heter negerbollar?