• Kristin

Vaccin

Hej!

Jag är väldigt tveksam till om jag ska vaccinera mig eller inte. Är i vecka 16 (går in i vecka 17 på måndag, 23/12).
    Ska ni vaccinera er?
    Ja eller nej och hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-21 16:56
    Förlåt om jag var otydlig, men det är mot säsongsinfluensan jag menar :)

• Svar på tråden Vaccin
  • Philippa

Gäller det influensavaccinet så ska man självklar vaccineras när man hör till en högriskgrupp.... och gravida tillhör den gruppen. Vad är det ens att fundera på??

• Lady Gaga

Hur långt gången ska man vara för att ta vaccinet? 

Silence! I KEEL you!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lady Gaga skrev 2013-12-21 11:35:26 följande:
    Hur långt gången ska man vara för att ta vaccinet? 
    Efter vecka sexton. Så omkring halva graviditeten kan man säga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lady Gaga
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-21 11:47:59 följande:
    Efter vecka sexton. Så omkring halva graviditeten kan man säga.
    okej då kanske jag skulle ringa min vårdcentral. Går in i vecka 18 på julafton.

Men detta vaccinet är inte som svininfluensavaccinet va, om man tänker på biverkningar?
    Silence! I KEEL you!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lady Gaga skrev 2013-12-21 15:14:12 följande:
    okej då kanske jag skulle ringa min vårdcentral. Går in i vecka 18 på julafton.

Men detta vaccinet är inte som svininfluensavaccinet va, om man tänker på biverkningar?
    Kort svar: nej.

Långt svar: Vaccinet mot svininfluensa hade en oförutsedd biverkning som, i sammanhanget, var ovanlig men relativt allvarlig. Några sådana biverkningar finns med det vanliga influensavaccinet också men det är mycket ovanligt. Totalt sett så är risken att få allvarliga efterverkningar av genomgången sjukdom långt mycket högre, så var fallet också med svininfluensan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Kristin
    Philippa skrev 2013-12-21 11:14:01 följande:
    Gäller det influensavaccinet så ska man självklar vaccineras när man hör till en högriskgrupp.... och gravida tillhör den gruppen. Vad är det ens att fundera på??
    Det som gör att jag funderar på om jag ska vaccinera mig är några olika anledningar.
    För det första har jag inte haft influensan mer än en gång i hela mitt liv och det var över 20 år sedan. Att jag sällan drabbas av den typen av sjukdomar gör mig tveksam till att vaccinera mig.
    En annan anledning är eventuella biverkningar. Det sägs att det inte ska vara några, men samtidigt så har det sagts om andra vacciner (exempelvis svininfluensan) och då har det trots det förekommit biverkningar.
    Hade det bara handlat om mig så hade jag inte vaccinerat mig, men nu handlar det om ett barn också...vilket gör att jag tvekar!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kristin skrev 2013-12-26 20:51:51 följande:
    Det som gör att jag funderar på om jag ska vaccinera mig är några olika anledningar.
    För det första har jag inte haft influensan mer än en gång i hela mitt liv och det var över 20 år sedan. Att jag sällan drabbas av den typen av sjukdomar gör mig tveksam till att vaccinera mig.
    En annan anledning är eventuella biverkningar. Det sägs att det inte ska vara några, men samtidigt så har det sagts om andra vacciner (exempelvis svininfluensan) och då har det trots det förekommit biverkningar.
    Hade det bara handlat om mig så hade jag inte vaccinerat mig, men nu handlar det om ett barn också...vilket gör att jag tvekar!
    "Det finns inga biverkningar" har aldrig någonsin sagts kring något läkemedel av någon svensk myndighet eller någon seriös företrädare, inte heller om vaccinet mot svininfluensa. Det är helt enkelt så att man bedömde risken för genomgången sjukdom som högre än risken vid vaccination. Samma sak med influensa, riskerna med vaccinet bedöms vara lägre än riskerna vid genomgången sjukdom, både för mor och barn.

Att du inte haft influensa säger egentligen lite om hur det kommer att bli.
  • Alshain

Ovanligt vettiga kommentarer i en tråd om vaccin. Det enda jag har att tillägga är att söka information och värdera den information du får själv. Lyssna mer på forskare och läkare, lyssna mindre på facebookgrupper och en del andra trådar här på Familjeliv. 

Vaccin är något som kan röra upp en del känslor, och det blir sällan särskilt sansade diskussioner. 

• Tezza81

Fick ett papper hos BM i v 25 Rek att ta vcc då det är stor risk att modern kan söndag kraftig lunginflammation .

Svar på tråden Vaccin