Kristin skrev 2013-12-26 20:51:51 följande:
Det som gör att jag funderar på om jag ska vaccinera mig är några olika anledningar.
För det första har jag inte haft influensan mer än en gång i hela mitt liv och det var över 20 år sedan. Att jag sällan drabbas av den typen av sjukdomar gör mig tveksam till att vaccinera mig.
En annan anledning är eventuella biverkningar. Det sägs att det inte ska vara några, men samtidigt så har det sagts om andra vacciner (exempelvis svininfluensan) och då har det trots det förekommit biverkningar.
Hade det bara handlat om mig så hade jag inte vaccinerat mig, men nu handlar det om ett barn också...vilket gör att jag tvekar!
"Det finns inga biverkningar" har aldrig någonsin sagts kring något läkemedel av någon svensk myndighet eller någon seriös företrädare, inte heller om vaccinet mot svininfluensa. Det är helt enkelt så att man bedömde risken för genomgången sjukdom som högre än risken vid vaccination. Samma sak med influensa, riskerna med vaccinet bedöms vara lägre än riskerna vid genomgången sjukdom, både för mor och barn.
Att du inte haft influensa säger egentligen lite om hur det kommer att bli.