• Kristin

Vaccin

Hej!

Jag är väldigt tveksam till om jag ska vaccinera mig eller inte. Är i vecka 16 (går in i vecka 17 på måndag, 23/12).
    Ska ni vaccinera er?
    Ja eller nej och hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-21 16:56
    Förlåt om jag var otydlig, men det är mot säsongsinfluensan jag menar :)

• Svar på tråden Vaccin
  • Kristin
    Philippa skrev 2013-12-21 11:14:01 följande:
    Gäller det influensavaccinet så ska man självklar vaccineras när man hör till en högriskgrupp.... och gravida tillhör den gruppen. Vad är det ens att fundera på??
    Det som gör att jag funderar på om jag ska vaccinera mig är några olika anledningar.
    För det första har jag inte haft influensan mer än en gång i hela mitt liv och det var över 20 år sedan. Att jag sällan drabbas av den typen av sjukdomar gör mig tveksam till att vaccinera mig.
    En annan anledning är eventuella biverkningar. Det sägs att det inte ska vara några, men samtidigt så har det sagts om andra vacciner (exempelvis svininfluensan) och då har det trots det förekommit biverkningar.
    Hade det bara handlat om mig så hade jag inte vaccinerat mig, men nu handlar det om ett barn också...vilket gör att jag tvekar!
  • Kristin
    Mira76 skrev 2014-01-03 12:39:23 följande:

Jag är också tveksam, av ungefär samma anledningar som du. Jag är i vecka 18 nu och ska på rul nästa vecka. Känns som man borde bestämt sig tills dess, men jag tycker det är jättesvårt! Om jag förstått det rätt är risken högst när man är höggravid, och när jag är det så är ju influensasäsongen över för länge sen...?

De jag känner som vaccinerat sig har varit runt vecka 30. Jag är också i vecka 18 nu och är fortfarande lika fundersam. Har mitt andra ul 17/1, så väntar nog till efter det med att bestämma mig...om jag nu kan göra det då :P 

Har nästa besök hos BM i vecka 25, vet inte om jag ska vänta så länge och rådfråga henne då...dock känns de som att de inte vill rekommendera varken det ena eller andra, utan mest hänvisar till socialstyrelsens rekommendationer. 

Du får gärna hojta till om du blir något klokare i frågan och varför du bestämmer dig för det ena eller andra :)

• Kristin
    Andrers skrev 2014-02-08 18:39:26 följande:
    Tyvärr har nog antivacc ställt till mycket här och de skapar onödig rädsla.  Det framgår inte av frågan om Trådstartaren har lyssnat på antivaccare.
    Nej, det har jag inte gjort. Utan jag utgår bara från mig själv. Jag känner många som är både för och emot. Min oroa för vaccin kommer mer från personliga orsaker än vad omgivningen säger! Dock skadar det inte att få andras tankar och åsikter om saken :)
  • Kristin

Jag lider av många olika allergier samt är allergisk mot flera olika läkemedel.

• Kristin
    Limalie skrev 2014-02-15 14:15:21 följande:
    Har tänkt om och funderar på att vaccinera mig. Men är det försent nu? Nån mening med det? De säger ju att kulmen når inom ett par veckor.

Sedan, vart vaccinerar man sig? Ska jag ringa BM då? Eller VC? Samt, vad kostar vaccinationen?
    Här i Kalmar är det kostnadsfritt för äldre och gravida och man vaccinerar sig på VC. Men det kan ju skilja sig mellan de olika landstingen.
    Ja, jag och sambon diskuterade det med att kulmen snart är här och om vi nu velat så länge, är det någon idé nu...?
  • Kristin
    Limalie skrev 2014-02-15 20:16:43 följande:
    Ska ringa ner till min VC på måndag och höra.

Ja jag vet ärligt inte alls hur jag ska göra, mannen säger att jag såklart ska göra som jag vill men tycker inte det är onödigt med vaccination.

Förhoppningsvis kanske denna sitter i till nästa säsong också tänker jag och även barnet får väll endel skydd genom mig har jag läst.
    Hoppas att ditt län är lika generöst som mitt, men det skiljer sig väldigt mycket har jag märkt och förstått...

Ja, min sambo är lika velig som jag i frågan, men säger att vill jag vaccinera mig så ska jag självklart göra det. Men som sagt, vet inte alls...speciellt nu när den lider mot sitt slut.
Svar på tråden Vaccin