Soffan skrev 2013-12-23 01:21:43 följande:
Som målsägande (den som utsatts för brott) finns man med i samma register som förundersökningen finns så polisen skulle kunna se det vid en IDkontroll. (Alltså lagrat digitalt som allt annat, men även i pappersform utifall att datorerna skulle krascha)
Dock så brukar man inte lägga någon vikt vid det då det antagligen inte är relevant för varför man tittar på någons ID, som vid en trafikkontroll så är egentligen bara ev brott mot trafiköverträdelser och våldsbrott som man söker efter.
Men du kommer inte kunna ringa o fråga om något gällande utredningen då förundersökningssekretess oftast gäller. Har man gjort en anmälan får man hem anmälan via posten efter någon vecka gör att kunna ta kontakt med ev försäkringsbolag..
varför undrar du om det syns för en målsägande?
Kort svar: ja, om man önskar titta på det så syns det men det är inget som letas efter vid vanlig IDkontroll..
och det spelar ingen roll om det var 10år sen eller förra veckan, det syns lika bra ändå så länge en person gjort anmälan.
Jag formulerar mig nog rätt dåligt... Om jag har förstått det hela rätt så kommer de inte se, vid en vanlig koll, att han varit misstänkt för upprepade brott. Alltså kollade dom inte det nu när
han nyligen blev utsatt för brott(blev bestulen).
Att jag blivit utsatt för brott ska heller inte synas vid en ID-koll(då de kanske endast kollar belastning och misstankeregister). Har jag förstått det rätt:)? Ursäkta att jag är så trög ha ha.
Tack så jätte mkt för din hjälp föresten!