• Dixie

När lär sig barn att hålla sig?

Min 2åring blev precis blöjfri, men hon kan hålla sig ganska länge, så hon har inte blöja när vi är ute. På natten har hon blöja, det får hon ha kvar tills den är torr några gånger när hon vaknar.

• Dixie
    sanliii skrev 2013-12-22 12:25:17 följande:
    Ok så vad gäller natten så ska jag vänta tills det kommer av sig självt? Läst att vissa har väckt sina barn under natten för att sätta dom på toaletten/pottan men det är alltså inget man ska göra? 

nej, det hade jag inte gjort - särskilt inte för en 2åring, möjligtvis om hon fortfarande har nattblöja när hon är 5-6 år!

jag hade inte heller låtit henne ha blöja när man är ute, behöver hon kissa får man ju hitta en buske att kissa bakom, behöver hon bajsa är det ju lite svårare, men det kanske hon inte gör flera gånger per dag...
  • Dixie
    Queenie70 skrev 2013-12-22 17:55:47 följande:
    Tycka kan du ju göra, men eftersom hormonet som ska börja tillverkas i kroppen för att urinmängden ska minska inte är nåt som kan "tränas" fram med förälders "envishet" så känns det mer som ren elakhet att utsätta barnet för massa misslyckade nätter.

Håller med! Fast det gäller att ha koll på barnet på morgonen också, min dotter var torr hela natten - när hon vaknade kissade hon i blöjan.... det tog ett tag innan jag fattade det!
Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?