• sanliii

När lär sig barn att hålla sig?

Hej! Vår dotter har varit blöjfri i några veckor och använder inte blöja på dagis heller förutom när dom är ute. 
    Hon har varit utan blöja ibland när vi gått till och från dagis och lyckats hålla sig torr. På natten när hon sover har hon blöja. Det första hon gör när vi vaknar på morgonen är att ta av sig blöjan och sätta sig på pottan. 

Nu till min fråga, hur gjorde ni när ni började sova utan blöja och vara ute utan blöja? Vid vilken ålder ungefär kan barnen hålla sig? Till exempel när man är ute och barnen säger att dom behöver kissa. Klarar dom av att hålla sig tills man kommer upp om man är på sin egen gård?

När vi är ute så brukar hon berätta när hon behöver kissa/bajsa men då brukar jag säga att hon har blöja på sig så hon kan göra det i blöjan eller vänta tills vi kommer hem. Men då brukar hon kissa i blöjan ;)

När blöjan åker av på morgonen så är den kissig. Så hon vaknar inte av att hon behöver gå på toaletten. Hon blev 2 år för två månader sedan.

• Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?
  • Modernmom

Det är ett hormon som ska utsöndras, så det är inget man kan träna bort. För min första son blev det 2-årsåldern, min andra son 6-årsåldern och min dotter som fyller fyra har blöja på natten.

• sanliii

Tack för ditt svar. Puffar lite för fler svar

• Dixie

Min 2åring blev precis blöjfri, men hon kan hålla sig ganska länge, så hon har inte blöja när vi är ute. På natten har hon blöja, det får hon ha kvar tills den är torr några gånger när hon vaknar.

• Queenie70

Vad det gäller natten så är det bara att vänta tills det sker automatiskt. Din dotter är jätteduktig som säger till att hon behöver kissa och bajsa och klarar tydligen redan av att känna sina signaler. Verkar jättetokigt att du i det läget uppmanar henne att bajsa och kissa i blöjan när hon säger till.

• Queenie70

Mitt barn bestämde själv att blöjan skulle bort nån dag innan tvåårsdagen och det gjorde vi. Fungerade klockrent, inte en enda olycka. Nattblöjan blev vi dock ej av med förrän närmare 5.

• Loriyana

Min dotter blev torr väldigt tidigt. Hon behövde inte blöja på natten eller på dagen utan hon kissade alltid på toaletten. Däremot VÄGRADE hon att bajsa på toa! Tog flera år till innan hon började bajsa på toaletten. 

• Fröken Njuta

Alla mina 3 barn har varit 2 år när de slutat med blöja dag och natt.

• sanliii

Ok så vad gäller natten så ska jag vänta tills det kommer av sig självt? Läst att vissa har väckt sina barn under natten för att sätta dom på toaletten/pottan men det är alltså inget man ska göra? 

• Queenie70
    sanliii skrev 2013-12-22 12:25:17 följande:
    Ok så vad gäller natten så ska jag vänta tills det kommer av sig självt? Läst att vissa har väckt sina barn under natten för att sätta dom på toaletten/pottan men det är alltså inget man ska göra? 

Efter att ha gjort det

Misstaget själv så skulle jag svara nej på den frågan. Har fått lära mig nu att det faktiskt kan fördröja nattorrhet, då hormonet som ska minska urunmängden om natten inte kickar in, eftersom kroppen då får signaler om att man SKA kissa på natten. Ditt barn är desdutom bara två år, och det vore ren barnmisshandel att tvinga uppen så liten för att kissa. Störd nattsömn är inte nyttigt, att kissa i blöjan är helt ofarligt. Att ditt barn blir torrt på natten kan ta flera år till. Så den biten behöver du inte alks börja tänka på.
Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?