• jagochnois

När lär sig barn att hålla sig?

min son blev blöjfri i sommras, duktiga killen! :) då var han nästan 3, 5 år. men då tog vi bort blöjan helt. ingen blöja på natten heller. vi köpte my carry potty (stavas nog något i den stilen). och den har vi med oss när vi vet att vi inte kommer ha närhet till toalett under ett tag. på långa bussresa m.m. funkar toppen! min son kan säga att han är kissig tex på bussen hem fr dagis och försöker man få honom att tänka på annat så kan han hålla sig ca 15-20 min och kissa när vi kommer hem.

ps. vi körde varianten att ta blöjan helt som sagt, vi satta alldig på den vid turer till stan m.m. tycker personligen det ger fel signaler till barnet. hade däremot många ombyten med. :)

lycka till!!!

• jagochnois
    LinnJes skrev 2013-12-22 22:23:52 följande:
    Mina två pojkar slutade med blöja strax innan två år. Första sonen hade nattblöja i en månad efter att han slutat dagtid, sen vägrade han ta på sig den och jag ville inte tvinga honom. Så trots att blöjan alltid var sprängfylld med kiss på morgonen lät jag honom sova utan. Beredde mig på kiss i sängen men icke! Han kände skillnad på när han hade blöja och inte. Andra sonen hade jag lärt mig av "misstaget" och slutade helt både dag- och nattetid samtidigt. Gick jättebra! Jag har låtit dem vara utan blöja mycket hemma, så de lär sig att hålla sig, vad som händer när man kissar och sådär. Det känns ju inte alls likadant att kissa i en blöja som utan! Många "småskvätter" i blöja, fast de kan hålla sig längre perioder egentligen. Viktigast tror jag är att sluta helt på en gång. Inte blöja ibland och potta ibland. Blir jättesvårt för barnet att komma ihåg om hen har blöja på eller inte! Särskilt om de har trosor/kalsonger som smiter åt som en blöja. Tips är att låta barnet gå utan underkläder ett tag efter att man slutat med blöja. Vill även tipsa om e-boken "oh crap potty training". Hur bra som helst! (Världens längsta inlägg)

Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?