• Mammamarie 4 barns mor

Mjölkallergi tips?

Jag har fem barn och min äldsta son har misstänkt mjölkallergi. När han äter eller dricker mjölk får han ont i magen och astmaliknande symtom. Har bokat tid på barnsjukhuset. Jag har testat att köra med laktosfri mjölk men han blir ändå dålig. Vad ska jag tänka på när det gäller mjölk? Ska jag inte tillåta mjölkprodukter i hemmet eller? Finns det alternativ till komjölk. Snälla jag behöver verkligen hjälp. Jag har fått tid efter nyår så det är därför jag behöver tips till mat och dryck. Han tycker ju mjölk är gott, vad ska jag ge honom istället?

Elias 2009 Eliott 2010 Eddie 2011 Edwin 2012 Emelie 2013
  • Svar på tråden Mjölkallergi tips?
  • Pissenisse

Det finns massa alternativ. Havremjölk, sojamjölk, rismjölk och kokosmjölk. Inget är lika gott att dricka rent dock.. Ica har en solhavremjölk som smakar vanilj, jättegott att använda i pannkakor eller liknande. Mjölk finns i det mesta (från chips till blandkryddor) så om du skall undvika all mjölkprotein behöver du nog läsa på lite.
    Jag tror inte din son har en luftburen allergi så det gör nog inget om ni har mjölk i hemmet.

• Alexi

Laktosfria produkter är helt meningslöst vid mjölkallergi, det är ju i så fall mjölkproteinet han reagerar på, inte laktosen. Dessutom ska ni undvika sojaprodukter eftersom mjölkallergi och sojaallergi är nära besläktat.

• Rocket Mania

Vi använder mest mandelmjölk och havremjölk. Det är bara att lusläsa alla förpackningar och inte använda produkter med ens "spår av mjölk" i.

• Lisa says

Oatly havremjölk är väl kanske den mest neutrala. Men riktigt som mjölk smakar den ju inte. (obs: skaka ordentligt, annars är den helt blaskig.) Den är iaf perfekt att ha i matlagning och till t ex oboy.
    Annars är det ju som tidigare inlägg påpekar, laktosfritt hjälper inte. Kolla i mjölkfritthyllan på mataffären, det finns bra mjölkfritt smör, oatlys havregrädde är bra i matlagningen, osv. Ost kan man leva utan. Läs alla innehållsförteckningar. Lycka till.

• Mammamarie 4 barns mor

Tack,så mycket,

• Mammamarie 4 barns mor
    Skruttensmamma skrev 2013-12-22 18:36:08 följande:
    Kan tillägga att havremjölk är jättebra att baka på! Det blir jättesaftigt.

Å,'tack ska köpa hem det och ge till min lille kämpe.
Svar på tråden Mjölkallergi tips?