• Anonym ("plastmamma")

Han skämmer bort sin 19 åriga dotter och behandlar henne som ett barn!!

Måste skriva av mig lite.. Min man har en dotter som fortfarande bor hemma. Hon är 19år, 20år i Januari. Jag blir så j*vla förbannad! Hon är så fruktansvärd bortskämd och det visar sig ännu tydligare nu vid jul.. Hon gav sin pappa en lång önskelista och han gör allt för att uppfylla hennes "krav".
    Av min man fick hon, ett par skor för 2000kr, Iphone 5, märkesridkläder för ca 3000kr och dyrt smink och dyra hudvårdsprodukter. Utöver detta fick hon 10-15 mindre paket.
    Hon fick en 47" tv att ha på rummet av sina farföräldrar och ett högtalarsystem.
    Hon är det enda barn/barnbarnet.

Hon får fortfarande månadspeng, bor hemma utan att betala en kr. Hon äter gratis, inte nog med det så har hon höga krav på maten vilket ofta slutar i att jag får laga två rätter om jag inte kan följa kraven. Utöver detta så har hon egen häst, och nej hon betalar inte för den heller.

Nu kommer jag säker få en hög med anklagelser om vilken elak "plastmamma" jag är. Men jag orkar verkligen inte mer! Har så svårt att ens vara trevlig eller att skaffa en bra kontakt med tjejen för jag känner sånt hat i mot henne. Kräks

• Svar på tråden Han skämmer bort sin 19 åriga dotter och behandlar henne som ett barn!!
  • Anonym (Hmm)

Det lät mycket men beror väl på hur stor inkomst man har och om man verkligen vill skämma bort sina barn så mycket. Säger det inte för och vara elak men så länge din man / sambo köper saker för sina pengar så har du inget med det och göra vad / hur han spenderar det på. Han kanske ex var en väldigt frånvarande pappa för dottern som ung och vill kompensera detta nu med prylar.. Eller så vill han faktiskt bara skämma bort henne helt enkelt.

Det enda kravet du och din man kan ge henne är att hon får laga sin egen middag om eran "middag" inte passar. Inte meningen att du ska behöva stå och laga 2 middagar var och varannan dag.

Jag bodde hemma tills jag var 20 och jag hjälpte till med både mat & städning. Städade badrummen en gång i veckan. Behövde mamma hjälp ex med matlagning, disk eller nått annat för att hon inte hinner så var D inga större problem. Kanske borde ta upp lite sådana saker med din man? Har ju med ansvar och göra. Hur ska man kunna klara sig att flytta hemifrån om man aldrig gjort något hemma... Tfn lär ju gå varm iaf.

Däremot tycker jag inte att du ska känna något hat mot henne då hon ej har varit dum på något sätt. Bortskämd , ja .. Men du borde samtala med din man om ansvar/krav..

• Anonym (Hmm)

Btw glömde säga en sak: ni får ställa krav på henne dvs att hon söker jobb eller om hon har tänkt studera vidare. Hon kan inte gå hemma och driva runt hela tiden. Får hon ex jobb kan hon ge en summa för mat i månaden. Får man bara studiemedlet kan det bli väldigt tight om man inte tar hela bidragsdelen dvs fast D är ju ganska onödigt om man fortf kan bo kvar hemma.

• Anonym (underbart)

Vad roligt med en pappa som faktiskt både vill och kan engagera sig i sitt barn så där! Hon låter som en både trevlig och mysig tjej! 

Jag och mina tre syskon blev fasligt bortskämda materiellt under vår uppväxt. Både jag och min syster t.ex. har båda haft hästar på våra föräldrars bekostnad och mamma har varit hemmafru och skött ALL markservice, vi behövde  aldrig lyfta nåt finger hemma. Och vet ni, alla vi fyra barn växte upp till otroligt skötsamma duktiga och driftiga vuxna! Och vi blev alla fyra väldigt duktiga på att själv både tjäna pengar och ta väl hand om våra hem. Vi är nu vuxna med råge, så pass så det finns barnbarn med i bilden från oss barns sida. Och vi barn (vi är alltså medelålders nu) har konstaterat att blir man van med hög standard under uppväxten så vill man hålla kvar den standarden även som vuxen och till sina egna barn så man jobbar för det. Så vi i vår tur har också curlat våra barn i mängd och massa (här snackar vi ponnyer, fyrhjulingar, Iphones osv) för att vi har klarat av att göra det.

Så vill bara säga att curling när man kan behöver absolut inte vara av ondo! Och att jag tycker det är självklart att man skämmer bort sina barn i den mån man har möjlighet till det, både känslomässigt, tidsmässigt och ekonomiskt.  Och att det inte på något vis behöver innebära att barnen blir förstörda primadonnar. TS mans dotter beskrivs ju både som snäll, rar och omtänksam i personligheten.

• kudden12

Klart som f- n att man blir irriterad och förbannad på bortskämda ungar!
    Särskilt om det är bonusar.

• Anonym (tim)
    Anonym (Sök) skrev 2013-12-25 02:26:07 följande:
    Jag tycker du skall söka hjälp för dina problem, hur kan du visa sådan avsky mot din mans dotter låter inte sunt. Om du älskar din man så ter det sig naturligt att du håller av hans avkomma också. Hur kan du vara avundsjuk på ett barn? Upplever du någon konkurrens? Att din man älskar sitt barn är väl naturligt och har han dessa resurserna så är det väl upp till honom att bestämma om han vill skämma bort henne.

Varför skulle det vara naturligt att älska hans avkomma? Det spelar ingen roll om det är hans barn, hans syskon eller bästa vän, ser jag att någon behandlar honom som en dörrmatta så inte gynnar det min relation till den personen.
  • Anonym (Sök)

Jo jag ser det som så här att TS riktar sin ilska mot barnet istället för att våga angripa eller föra konstruktiv dialog mot mannen. Sedan hur kan något som "tillhör" den man älskar vara dåligt. Under trådens gång har ju dock kommit till mer info som visar upp vissa drag där man bör sätta ned foten mot dottern.

• Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-25 09:24:11 följande:

Börja behandla henne som det hon är, en vuxen inneboende. Laga mat till dig själv och dina barn, är hon hungrig så får hon laga själv eller så får pappsen fixa åt henne.
    Separata ekonomier så att du slipper drabbas ekonomiskt av henne. Sen får pappan själv bestämma om han ensam vill stå för både det ekonomiska och det praktiska kring henne, men du slipper i alla fall.
    Ska hon dra hem kompisar mitt i natten, så får hon antingen sluta med det eller flytta till eget. Varken jag eller min man hade accepterat att hans barn väckt oss mitt i natten på det viset.

Hon har tre egna barn och går hemma på dagarna. Tror du verkligen separat ekonomi är aktuellt. Hon lär ju inte vara hemma med fp heller eftersom barnen är från ett tidigare äktenskap.
  • elmadumle

Antingen betalar hon för sig hemma och äter det som lagas, hjälper till med städning och annat eller så kastar ni ut henne, det hade jag gjort för länge sedan med mina egna ungar om de betett sig som hans unge gör. Ge sambon ultimatum: sluta culra ungen eller så drar du.

• mikipiki

Jisses! Aja, trösta dig med att hennes pappa inte gör henne några tjänster iallafall. Hon kommer få ett hårt uppvaknande den dagen hon ska ta hand om sig själv.

Svar på tråden Han skämmer bort sin 19 åriga dotter och behandlar henne som ett barn!!