• Alexi

Ni med små barnrum och ev även snedtak, vad prioriterar ni?

Ni som har små sovrum för era barn och gärna även med snedtak, vad har ni prioriterat för möbler i rummet mer än säng och har ni några smarta inredningstips för att få rummen så bra som möjligt?

• Svar på tråden Ni med små barnrum och ev även snedtak, vad prioriterar ni?
  • Nyfiken gul

i min tonårings rum har han en 120 cm säng, en 3-lådors byrå , en Billy-bokhyllsdel,  ett litet databord på hjul + kontorsstol och en konsolhylla på väggen ovanför sängen där han har stereo, lampa och cd-skivor. 

Klädförvaring har han i sin byrå och i klädkammare i allrummet utanför. 

Rummet är kanske typ 6 kvadrat med snedtak i nästan hela rummet. 

Ska snart göra om så jag sitter o klurar på hur det ska gå till , han behöver bättre ordning o plats för sitt liv som tonåring på något sätt.  Jag klurar på hur bara.... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lindsey Egot the only one

Vårt minsta sovrum är 11kvm ochdär har vi en 90x200säng, en skänk 60x200 två garderober 60x60x2st och ett skrivbord 60x150. Lekytan är runt 6kvm och det är lite i snålaste taget. Jag funderar på att ta bort skänken och ha en Ikea expedit istället i rött alt turkost med turkosa alt vita backar i.

• PrinsessanLeia

Jag skuell ha en säng med lådor under för förvaring, sedan någon form av hylla för leksaker, skirvbord om det är ett skolbarn, ett mindre barn skulle jag se till att det finns en lekyta ovan golvet. En byrå till köädförvaring (kläder som ska hängas kan man ha någon annanstans. I sängen skulle jag ha mycket kuddar så man kan ha det som myshörna också.

• Nyfikenpådetmesta

Jag skulle prioritera förvaring. Alltför mycket saker/kläder framme får rummet att verka mindre... Sedan gillar jag möbler med dubbel funktion på små ytor. Typ våningssäng med myshörna /skrivbord eller dylikt under. Hyllor golv till tak som sväljer massa ( ej låga hyllor då man förlorar en massa yta på höjden) .

• Grande Rock
    Nyfiken gul skrev 2013-12-25 22:35:51 följande:
    i min tonårings rum har han en 120 cm säng, en 3-lådors byrå , en Billy-bokhyllsdel,  ett litet databord på hjul + kontorsstol och en konsolhylla på väggen ovanför sängen där han har stereo, lampa och cd-skivor. 

Klädförvaring har han i sin byrå och i klädkammare i allrummet utanför. 

Rummet är kanske typ 6 kvadrat med snedtak i nästan hela rummet. 

Ska snart göra om så jag sitter o klurar på hur det ska gå till , han behöver bättre ordning o plats för sitt liv som tonåring på något sätt.  Jag klurar på hur bara.... 
    I min lilla sovalkov har jag skickat upp sängen ovanpå ett gäng IKEA-byråer. Resultatet är att jag får ha en liten trappstege för att komma i och ur sängen, men förvaringen sväljer undan otroligt bra
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Lilla Morran

Tänk kubik istället för kvadrat - man kan bygga på höjden eller hänga i taket... Under snedtaket har vi inbyggda garderober - perfekt förvaring i ett svar möblerat utrymme.

• Aili

I mitt gamla flickrum hade jag snedtak. Klädförvaringen löstes genom att platsbygga garderober på en kortsida, det blev en fullstor garderob och två stycken "sneda". Sen hade jag 90 cm bred säng. skrivbord med hyllor ovanför. 

• Patio
    Lilla Morran skrev 2013-12-30 21:29:27 följande:
    Tänk kubik istället för kvadrat - man kan bygga på höjden eller hänga i taket... Under snedtaket har vi inbyggda garderober - perfekt förvaring i ett svar möblerat utrymme.

Precis! Tänk alltid kubik i ett barnrum, oavsett storlek.
  • Nyfiken gul
    Grande Rock skrev 2013-12-30 21:22:56 följande:
    I min lilla sovalkov har jag skickat upp sängen ovanpå ett gäng IKEA-byråer. Resultatet är att jag får ha en liten trappstege för att komma i och ur sängen, men förvaringen sväljer undan otroligt bra
    bra ide men tyvärr inte genomförbart då snedtaket går långt ner på väggen.  Från sängen upp till där snedtaket börjar är det kanske 3 dm . Så det finns egentigen ingen takhöjd då det ordinarie taket bara är 1 meter innanför rumsdörren - sen börjar snedtaket. 
  • Patio
    Nyfiken gul skrev 2014-02-16 13:59:56 följande:
    bra ide men tyvärr inte genomförbart då snedtaket går långt ner på väggen.  Från sängen upp till där snedtaket börjar är det kanske 3 dm . Så det finns egentigen ingen takhöjd då det ordinarie taket bara är 1 meter innanför rumsdörren - sen börjar snedtaket. 

Köp en säng utan ben (så hade många på typ 60-talet). Det blir ingen skillnad på sovkvalitén, men sängen blir bra mycket lägre. Och så hyllor! ;)
Svar på tråden Ni med små barnrum och ev även snedtak, vad prioriterar ni?