• Anna58

Sorg efter hund

Julen blev så tråkig och hemsk . Vår 10 åriga hund. Blev akut sjuk och fick avlivas. Vilken tomhet , många tycker man är konstig som har så mycket sorg efter en hund. Men han var vår lilla kille som mötte oss när vi kom hem som följde oss överallt . Var aldrig till besvär. Vi njöt av varje sekund i skogen på promenad när vi åkte husbil och vad vi än gjorde så fanns han med. På natten låg han på sin bädd vid min sida drömde och småskällde ibland så man vaknade . Han gav så mycket och nu är det så tomt och tyst. Och jag undrar hur kan man ha så mycket tårar? Det blir inte lätta dagar eller nätter , man lyssnar efter ljud och prassel. Just nu känns det svårt och visst det går över men jag saknar honom så

• Svar på tråden Sorg efter hund
  • viseversa

Klart du saknar honom ts. Sorgen efter ett djur kan vara väldigt stark och jag tycker inte du är det minsta konstig. Sörg hur länge du vill. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Lena 51

Åh, vad skönt att det finns fler som känner som jag. Jag är helt förstörd, gråter hysteriskt hela tiden och vet inte vad jag ska ta mig till. Min 11-årige livskamrat och bäste vän togs bort från mig i lördags och jag är helt knäckt.

Han blev riktigt dålig dagen före nyårsafton. Han fick hjärtflimmer i somras och har långsamt blivit allt mer flämtig och trött under hösten. Han hade dessutom artros, var höftledsopererad och hade en nerv i kläm i ryggen så att han var rätt vinglig. Sedan i somras har vi räknat andetag, kollat pulsen och levt i ständig oro. Jag var till och med upp på nätterna och kollade honom.

Han blev succesivt sämre men jag har inte velat erkänna att han var på väg att försvinna. Vissa dagar var han så pigg, försökte springa och leka, pratade massor och ville gå långa promenader. Jag fick hopp och kunde inte tänka mig att ta bort honom då! Men andra dagar orkade han inte sitta längre utan la sig ner så fort vi stannade eller han kom in. Blev allt sämre på att äta och sov mest hela tiden. Under december åt han mest ett par dl torrfoder om dagen mot de 12 dl han borde äta. 

Så dagen före nyårsafton var vi ute i skogen, han var jättepigg och lekte med sin plastleksak, jag kastade den flera gånger och han lyckades t.o.m. springa rätt bra efter den. Men så på kvällen började han flämta väldigt mycket och ville inte alls äta eller gå ut. Åkte in till djursjukhuset akut dagen efter och han röntgades. Veterinären sa att han antingen hade lunginflammation eller tumörer i lungorna. Det ser tydligen likadant ut och med samma symptom. Hon tyckte att vi skulle ta bort honom direkt men vi ville prova att medicinera honom. Det var ju en chock. Vi var inte alls beredda.

Så fick han antibiotika och kortison och blev mycket bättre. Han åt som vanligt och var ganska pigg och vi trodde att det hade vänt. Den tredje dagen hade han kissat på sig när jag kom upp och han låg kvar i kisset. Det var så hemskt, han har alltid varit så noga med hygienen. Sedan hände det två gånger till under dagen, på natten var jag upp och gick ut med honom flera gånger. På morgonen de fjärde dagen kom det tillbaka med full kraft. Han kunde knappt få luft och låg med höjt huvud hela tiden och vädjade till mig med blicken om att hjälpa honom. Han orkade inte gå ut utan jag fick dra honom för att få ut honom utanför huset, han ville inte äta eller dricka. Till slut insåg jag att han faktiskt var döende och höll på att kvävas framför mig. Vi fick komma till djursjukhuset direkt där veterinären konstaterade att det mest troligt var tumörer i lungorna och att det inte fanns mer att göra utan att avsluta hans lidande.

Vid 9-tiden fick han somna in i mina armar. Han var lugn och stilla, han verkade ge upp helt när vi åkte iväg med honom och när vi var i sjukrummet låg han bara utan någon reaktion. Han lyfte bara på huvudet om jag reste mig, som för att kolla att jag inte skulle gå ifrån honom. Han försvann på ett par sekunder men det kändes som att han dröjde sig kvar i rummet ett bra tag.

Nu vet jag inte hur jag ska klara den här fruktansvärda sorgen. Jag gråter oavbrutet, förtvivlat som ett barn, kan inte ta mig för med något. Jag ser honom överallt, både inne och ute. Allt påminner om honom och det vi gjorde tillsammans. Det är så tomt och så tyst och jag känner mig så otroligt ensam. Samtidigt har jag världens ångest för att jag inte kunde hjälpa honom. Känner att jag kanske borde gjort mer... men vad? Anklagar mig själv för att jag inte låtit undersöka honom tidigare, då kanske jag kunde ha hjälpt honom? Känns som att jag går sönder inuti.
    Hoppas du orkade läsa allt det här? Kanske kan vi hjälpa varandra? Kanske någon annan?
    Kramar!

• Anna58

Till Lena 51. Ledsen över att din kamrat inte finns längre. Det är svårt att mista sin vovve. Jag sörjer ännu det går en dag isänder och man vänjer sig att de inte finns där, men man glömmer inte. Det är ju i vardagen som man blir påmind , jag har ibte tömt varken mat eller vattendkål ännu. Bädden finns kvar och koppel ligger på, lyktan på gräsmattan brinner dygnet om, Idag kan jag prata om han utan att tårar kommer men ibland så blir saknaden så stor att tårar kommer , man frågar sig hundra gånger hade jag kunnat gjort något annorlunda? Eller gjorde jag allt, jag tror nog att både du och jag har gjort det vi kunnat, samvetet kommer alltid att finnas men i slutändan vet vi att vi gjorde det vi kunde, man får försöka att minnas det roliga och fina, jag har en filt som han låg på den snusar jag på ibland. Man tror inte att man orkar gå vidare när det händer så plötsligt, men vi människor gör det, Så gråt en skvätt när du behöver och minns din vän med glädje. Kram

• mmartulia

Det har varit 2 år sedan min älskade hund gick bort. Men jag tänker på honom varenda gång när jag ser andra hundar. Han hade en stor personlighet och älskade alla i familjen. Han var en självklar medlem i familjen – han var lillebror till mig och min syster. Även vår pappa som är konservativ och gammalmodig brukade kalla hunden för sin son när han råkade vara på gott humör. Jag saknar honom fortfarande.. Vi spred hans aska i trädgården men om jag skulle göra det igen skulle jag använda urnan från liveon som gör att askan förvandlas till ett träd (efter att urnan grävs ner i gjorden). Jag skulle vilja ha ett träd som skulle växa och bli större, och påminna alla i familjen om tiden som har gott utan vår älskade Ozzy.

Svar på tråden Sorg efter hund