• Grappa

Får inte info

Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 21:00:02 följande:
    Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?
    Vårdnaden blir du inte av med om du inte har grava samarbetsproblem så säg åt socdamen att ta ner fingret.
  • Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:14:16 följande:

Nej det där att få information har jag lagt ner. Men ursprungsfrågan kvarstår hur tingsrätt och familjerätt ser på det att inte informera den andra föräldern. Är det något som påverkar ev utgång? Vill ju tro att om det är dåligt idag så lär det ju inte bli bättre om boendet minskar. Men det kanske inte är en anledning?

För övrigt var det tre "avslutningar" med musikskolan varav detta var nån julstuga. Slutkonsert och nån intern avslutning var jag med på resp. lämnade på. Att det är ett elände att hinna runt  på alla dessa aktiviteter är ju en annan fråga... Glad

Eftersom det är DITT ansvar att ta reda på info kommer det inte påverka.
    Men om ni har varannan vecka idag så bör det fortsätta om det inte är till men för barnet.
  • Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:28:32 följande:
    Fast vad jag hört så när det gäller skolan och vård så har jag skyldighet att informera den andra föräldern. Men så hårt är det kanske inte?
    Skolan ska infa er bägge, men en bortglömd kallelse till musikskolan kommer inte påverka.
  • Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-27 00:25:17 följande:
    Det var psykologen som sa det och tyckte inte det var ok att inte informationen når båda vårdnadshavarna. Säkert lite höna-varning där men det kom inte från mig från början.

Kräver inga silverfat. Försöker bara förbereda mig på samtalen i tingsrätt och familjerätt och försöker reda i vad som är en rimlig nivå på informationen.
    Fast det är ju lite oroväckande att du i den här tråden vägrar ta till dig att mamman har inte gjort fel mot dig utan hela tiden på nytt försöker hitta fel hos mamman. Om den inställningen lyser igenom i tingsrätten så kan du skada din egen sak.
  • Grappa
    Anonym (du vinner) skrev 2013-12-27 22:24:58 följande:
    Angående psykologbesöken så kan hon inte ta barnet dit utan att ha frågat dig om ni har gemensam vårdnad. Sen har man även som förälder informationsplikt gentemot den andra om man har gemensam. Psykologen har gjort helt fel som inte kontrollerat med dig om det var ok först, du kan anmäla denne. 
    Sen i år kan man det, lagen är ändrad.
Svar på tråden Får inte info