• Anonym (Nere)

Får inte info

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?

• Svar på tråden Får inte info
  • Anonym (Lisa)

Har ni gemensam vårdnad är det upp till dig själv att  informera dig om vad som händer i skolan !
    Förslagsvis kontaktar du skolan och ger dem dina kontaktuppgifter/mailadress och ber dem skicka all info även till dig.

• Nenne666

Dom kommer att ifrågasätta hennes samarbetsförmåga och vilken grund hon har till det. Sen är det också Bra om du på egen hand kontaktar skolan och övriga ställen att få ta del av all info kring barnet. Men visst, mammans beteende ligger henne i fatet, men bemöt inte henne i det där utan ta tex kontakt med skolan direkt osv.

• Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 21:00:02 följande:
    Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?
    Vårdnaden blir du inte av med om du inte har grava samarbetsproblem så säg åt socdamen att ta ner fingret.
  • Anonym (hmm)

Det är såklart inte bra att du inte får information av mamman, särskilt tänker jag på psykologkontakten. Övriga saker tycker jag dock att du kan hålla reda på själv. Du kunde ha kontaktat skolan och bett om att få info per mail. Musikskolan samma sak och sen om ni har växelvis boende så känns det väl som att det är sånt man pratar med sitt barn om. "hur går det i musikskolan, ska ni ha något uppträde?" t ex. Eller fråga barnet om de inte ska ha utvecklingssamtal. Det är ju sånt man undrar över liksom.

• Anonym (Lisa)
    Nenne666 skrev 2013-12-26 21:06:28 följande:
    Dom kommer att ifrågasätta hennes samarbetsförmåga och vilken grund hon har till det. Sen är det också Bra om du på egen hand kontaktar skolan och övriga ställen att få ta del av all info kring barnet. Men visst, mammans beteende ligger henne i fatet, men bemöt inte henne i det där utan ta tex kontakt med skolan direkt osv.
    Är inte så säkert det ligger mamman i fatet att pappan inte informeras om vad som t ex händer i skolan.

Jag har själv tvingats ner till soc pga ett pestigt ex där han drog upp att jag inte informerade honom om grejer i skolan. Budskapet från soc var väldigt tydligt:  Lisa behöver inte på något sätt curla honom utan han får finna sig i att ta sitt eget ansvar som pappa och själv hålla koll med skola etc.

Ts har dessutom växelvis boende. Hur i h*ete missar man då vad som händer i skolan och i barnets liv ?  Förvånad
  • Brumma

Eftersom ni har gemensam vårdnad är skolan skyldiga att skicka all info till båda föräldrarna vid efterfrågan. Men det ligger då självklart på dig att begära detta. Visst borde mamman informerat om hon visste att du inte får samma info själv, men du kan inte skylla på henne såtillvida ni inte har en överenskommelse att hon skall informera dig.

Gällande utvecklingssamtalet så kan du mkt väl kontakta läraren o begära ett separat samtal. De har skyldighet att ha det med båda föräldrarna.

Gör så att eftersom du nu vet att du missar info att du kontaktar skolan o begär info. Likadant med musikskola o liknande saker. På så sätt visar du att du engagerar dig (för framtiden - bra för rättegången).

• Anonym (Nere)

Tycker tråden drar iväg något. Kyss

Jag har tagit kontakt med skolan. Har koll! Har kontakt med musikskolan men missat en spelning. Ska ta kontakt med psykolog nu när jag just fått reda på att hon varit där.

Min poäng är att jag anser det är bäst för dottern att bo här växelvis och risken ökar avsevärt är jag rädd för att jag får reda på allt mindre och tappar närheten till mitt barn om hon istället ska bo här varannan helg istället för varannan vecka. Tror även risken ökar att det naturliga blir att informera mamman istället för mig. Bara en känsla...

För övrigt anser jag inte det är att curla den andra föräldern om saker som berör barnet. Dottern är rent ut sagt skitdålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar trots tjat. Dessutom verkar hon anse att har hon meddelat ena föräldern så har hon gjort sitt. Vad mer kan man begära av ett barn egentligen? Är det nått viktigare på gång så skickar jag hellre ett SMS för mycket än för lite till mamman typ "har xxxxxx meddelat att det är utedag på tisdag". Ofta har det då visat sig att informationen inte gått fram.

Soc-tanten sa inte att vårdnaden går över men hon sa att det är vanligt att först begär en förälder boendet. Efter ett tag kommer en ny ansökan. Om den sen går igenom är en annan sak. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 21:39:18 följande:
    Tycker tråden drar iväg något. Kyss

Jag har tagit kontakt med skolan. Har koll! Har kontakt med musikskolan men missat en spelning. Ska ta kontakt med psykolog nu när jag just fått reda på att hon varit där.

Min poäng är att jag anser det är bäst för dottern att bo här växelvis och risken ökar avsevärt är jag rädd för att jag får reda på allt mindre och tappar närheten till mitt barn om hon istället ska bo här varannan helg istället för varannan vecka. Tror även risken ökar att det naturliga blir att informera mamman istället för mig. Bara en känsla...

För övrigt anser jag inte det är att curla den andra föräldern om saker som berör barnet. Dottern är rent ut sagt skitdålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar trots tjat. Dessutom verkar hon anse att har hon meddelat ena föräldern så har hon gjort sitt. Vad mer kan man begära av ett barn egentligen? Är det nått viktigare på gång så skickar jag hellre ett SMS för mycket än för lite till mamman typ "har xxxxxx meddelat att det är utedag på tisdag". Ofta har det då visat sig att informationen inte gått fram.

Soc-tanten sa inte att vårdnaden går över men hon sa att det är vanligt att först begär en förälder boendet. Efter ett tag kommer en ny ansökan. Om den sen går igenom är en annan sak. 
    Fortfarande tycker jag inte att du kan förvänta dig att bli informerad. Jag försöker inte vara taskig även om du uppfattar det så men du verkar faktiskt lite passiv. Information skaffar man sig, man väntar inte på den. Vet du dessutom att dottern är dålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar så är det ju ännu viktigare.

Du hade inte behövt missa någon spelning om du visat intresse och pratat om musikskolan. Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att det finns någon slags uppträde mot slutet av terminen på en aktivitet faktiskt. Det är bara att fråga när det närmar sig terminsslut om det inte ska vara någon avslutning eller dylikt. Hade du gjort det så hade du inte missat spelningen.

utvecklingssamtal är heller inget konstigt, det vet man att det hålls varje år/termin, det är bara att fråga dottern eller ännu hellre maila läraren och samtidigt passa på att skriva att dottern är ganska glömsk så du skulle uppskatta om läraren kunde förmedla all viktig information till dig.

Det låter faktiskt som att du pratar för lite med din dotter om både skolan och musikskolan men jag kan ju ha fel om det. Jag har bara svårt att sätta mig in i hur man kan missa en spelning sådär för att man inte fått en lapp. Jag får heller inga lappar då min dotter är ytterst tankspridd av sig, men det gör liksom inget eftersom vi pratar om hennes aktiviteter och skola konstant så jag vet ändå på ett ungefär när något är på gång och ser då till att själv ta reda på exakt information.
  • Anonym (Nere)

Nej det där att få information har jag lagt ner. Men ursprungsfrågan kvarstår hur tingsrätt och familjerätt ser på det att inte informera den andra föräldern. Är det något som påverkar ev utgång? Vill ju tro att om det är dåligt idag så lär det ju inte bli bättre om boendet minskar. Men det kanske inte är en anledning?

För övrigt var det tre "avslutningar" med musikskolan varav detta var nån julstuga. Slutkonsert och nån intern avslutning var jag med på resp. lämnade på. Att det är ett elände att hinna runt  på alla dessa aktiviteter är ju en annan fråga... Glad

• Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:14:16 följande:

Nej det där att få information har jag lagt ner. Men ursprungsfrågan kvarstår hur tingsrätt och familjerätt ser på det att inte informera den andra föräldern. Är det något som påverkar ev utgång? Vill ju tro att om det är dåligt idag så lär det ju inte bli bättre om boendet minskar. Men det kanske inte är en anledning?

För övrigt var det tre "avslutningar" med musikskolan varav detta var nån julstuga. Slutkonsert och nån intern avslutning var jag med på resp. lämnade på. Att det är ett elände att hinna runt  på alla dessa aktiviteter är ju en annan fråga... Glad

Eftersom det är DITT ansvar att ta reda på info kommer det inte påverka.
    Men om ni har varannan vecka idag så bör det fortsätta om det inte är till men för barnet.
Svar på tråden Får inte info