• Anonym (Lisa)

Får inte info

Har ni gemensam vårdnad är det upp till dig själv att  informera dig om vad som händer i skolan !
    Förslagsvis kontaktar du skolan och ger dem dina kontaktuppgifter/mailadress och ber dem skicka all info även till dig.

• Anonym (Lisa)
    Nenne666 skrev 2013-12-26 21:06:28 följande:
    Dom kommer att ifrågasätta hennes samarbetsförmåga och vilken grund hon har till det. Sen är det också Bra om du på egen hand kontaktar skolan och övriga ställen att få ta del av all info kring barnet. Men visst, mammans beteende ligger henne i fatet, men bemöt inte henne i det där utan ta tex kontakt med skolan direkt osv.
    Är inte så säkert det ligger mamman i fatet att pappan inte informeras om vad som t ex händer i skolan.

Jag har själv tvingats ner till soc pga ett pestigt ex där han drog upp att jag inte informerade honom om grejer i skolan. Budskapet från soc var väldigt tydligt:  Lisa behöver inte på något sätt curla honom utan han får finna sig i att ta sitt eget ansvar som pappa och själv hålla koll med skola etc.

Ts har dessutom växelvis boende. Hur i h*ete missar man då vad som händer i skolan och i barnets liv ?  Förvånad
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:28:32 följande:
    Fast vad jag hört så när det gäller skolan och vård så har jag skyldighet att informera den andra föräldern. Men så hårt är det kanske inte?
    Simplifierat så vid enskild vårdnad har man viss juridisk informationskyldighet till andra förälder vad gäller saker av vikt för umgänge. Vid gemensam vårdnad läggs största vikten vid varje enskild förälders skyldighet att själva ta reda på viktiga saker. 

Any way: Vad jag kan utläsa av vad du skriver så skulle kanske  det bästa för dig,mamman och barnet att du och mamman gick samarbetssamtal och gemensamt kom fram till var gränserna ska gå. Dvs hur mycket kontakt  och info-utbyte ni ska ha med varandra och vad ni ska ta ansvar för enskilt.
    Det låter ju lite som att problemet inte har med barnet,vård och umgänge att göra i sig. Utan att problemet ligger i hur pass mycket gemensam kontakt ni ska ha?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 23:37:39 följande:
    Och vården säger att dom inte har någon informationsskyldighet. Fast dom blev rejält sura att jag inte fått information om vårdbesök för "vad hade hänt om det var nått mer livsavgörande såsom allergier eller annat". Men det är ju inte lätt att veta vad man ska söka för information när ungen klämmer fram det först några månader efter besök hos psykolog.

Mamman har hela tiden hållit familjerätt och samarbetssamtal ifrån sig men nu kommer nog tingsrätten att förordna samarbetssamtal och då kommer jag givetvis ta med det i samtalet. Men det suger så mycket energi att försöka få reda på saker som jag tycker är självklara...
    Fast nu gör du en höna av en fjäder. Barnet hade ingen livshotande sjukdom utan det hela handlade om en psykologikontakt. Högst troligt hade mamman informerat dig om barnet drabbats av en livshotande allergi...tror du inte?

Din sista menig där "det suger så mycket energi att försöka ta reda på saker jag tycker är självklara"
    Eh hur tänker du då? Hur mycket energi tror du de flesta förälder lägger på sina barn ? Jo precis så mycket energi som krävs och oftast mycket till. Och det utan att någon annan serverar dem all info på silverfat :)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Been there) skrev 2013-12-27 10:36:24 följande:

Oj, vilken naiv och onyanserad bild du verkar ha.
    Klart att det kräver mycket energi att vara förälder men det är STOR skillnad när kommunikationen strular på det sätt som ts beskriver.
    Har själv varit där och det tar sjukt mycket energi. ..sånt man aldrig behövde tänka på innan, trots att man var minst lika engagerad i sitt barn.
    Så du tror inte det tar mängder av energi för mamman att ständigt behöva vidarebefordra information till Ts? Info som Ts lätt kan skaffa sig själv !

TS har sitt barn växelvis boende hos sig och har med det en naturlig frekvent kontakt med barn,skola och aktiviteter. Det är därmed precis lika lätt/omständligt för ts att ta reda på saker som det är för mamman. Varför ska just Ts ha ett fripass och slippa hålla reda på saker själv ?
Svar på tråden Får inte info